1. Älä epäröi pätkääkään, vaan osta se

Sillä kokemuksella, mitä itselleni moottoripyöräilystä on kertynyt, sanoisin nuorelle itselleni, että osta se heti, tuntematta epäröintiä tai syyllisyyttä. Vain pelkästään nauttien ajatuksesta sekä siitä, mihin kaikkeen se elämässä voi johtaa. Silloin aikanaan vain orastavana haaveena, mutta vuosien myötä satoinatuhansina jäljittelemättöminä kokemuksina; kilometreinä, kavereina, olemisena läheisten kanssa - kaikkena mitä voit ja osaat kuvitella.

Tuuli ja aurinko kasvoillasi, viima ja kylmä sade, perillepääsemisen riemu. Uudelle matkalle lähtö. Jakamisen ilo.

Kohdat 2. - 12. Mene ennakoivan ajon tai ruosteenpoistokurssille - useammin kuin kerran

Sain itse aikanaan mp-kortin auton ajokortin kylkiäisenä. Toki olin ollut innokas mopoilija ja ehtinyt kolaroimaan sillä vähemmän ansiokkaasti koipeni pahasti kolmesta kohtaa poikki, sekä harjoittanut muuta pienempääkin törttöilyä. Se ei kuitenkaan vielä ihan riitä moottoripyörällä ajamisen osaamiseen, joten erityisesti sanoisin nuoremmalle itselleni 10-11 kertaa, "mene ennakoivan ajon kurssille heti kortin saamisen jälkeen".

Vaikka olisit saanut moottoripyöräkorttisi "rehellisesti" suorittamalla sen koulutuksen jälkeen ajokokeissa jne., niin silti paras lahja, minkä voit antaa itsellesi - ja läheisillesi - on mennä ennakoivan ajon koulutukseen ja / tai keväiseen paripäiväiseen ruosteenpoistokoulutukseen. Mielellään vielä useampana vuonna.

Silloin vältyt itse kokeilemasta monia niitä asioita, mitä kilometrien varrella tulee tietämättömälle vastaan ja samalla testaamasta sitä, sattuuko sinulla olemaan hyvää vai huonoa onnea tilanteessa, jossa olet osin tietämättäsi törppöillyt, kun et osannut tajuta riskiä.

Hyvä huono esimerkki kertokoon kotiinajosta töistä Helsingissä erittäin kuumana kesäpäivänä moottoripyörällä, jolloin liikenne Hämeentiellä tökki kunnolla, hiki virtasi nahkarotsin ja -farkkujen alla, ja kärtyisyysaste kasvoi eksponentiaalisesti joka sekunti, minkä jonossa jouduin seisomaan.

Ärtymykseni johti siihen, että jätin - mielestäni - pitkän välin edellämenevään ja tein aggressiivisen kiihdytyksen jonon lähettyä liikkeelle huomatakseni vain, että samassa jono pysähtyi, ja minulle tuli helvetinmoinen kiire pysähtyä, etten ajaisi edellä ajavan auton perään. Moottoripyörä kiihtyy uskomattomaan vauhtiin pienessä tilassa, mutta pysähtymiseen tarvitaan myös tilaa. Moottoripyörälläkin.

Voin kertoa, että onnistumiseni johtui pelkästään siitä, että tsäkällä vetäisin takajarrun lopulta lukkoon ja pyörä heitti tietysti perän sivulle ja luisui pysähdyksiin juuri viisi senttiä ennen auton puskuria.

Mitäkö sanoisin nuoremmalleni?

Tarpeetonta kertoa, että kutistuin kymmenen senttiä pyörän stongan takana, ja kasvot sekoittuivat varmaan edelläajavan peilissä jarruvaloihin ainakin värin puolesta.

Seuraavat 10 kohtaa voit täyttää kertomalla itsellesi ne muut syyt, miksi kannattaa osallistua ennakoivan ajon ja ruosteenpoistokursseille. Jos olet kokenut motoristi, löydät helposti 10 töppäystä joilta olisit saattanut välttyä, jos etukäteen olisit tiennyt, että näin EI kannata toimia. Tai olisit hallinnut pyöräsi paremmin.

Nykyään on helppo sanoa sellaiselle, joka kyselee, että kannattaako ruosteenpoistokurssille mennä? Kyllä kannattaa. Se on jokaisen siihen uhratun sekunnin ja sentin arvoista.

Miksi kymmenen toistoa? Yksi viestinnän laeista on, että viesti menee perille seitsemän toiston jälkeen. Kymmenessä toistossa on siis varalla vielä kolme, jos sattuu olemaan hidas ja kovapäinen, kuten minä. Viestin sisällön voi myös tiivistää: "Opettele ajamaan kunnolla". Ajamisen osaaminen tekee ajamisesta entisestään mukavampaa, saattaa pelastaa henkesi, ja on tietysti myös yleisellä tasolla turvallisempaa.

13. Aja juuri siten kuin haluat ja minne haluat

Eniten saat moottoripyöräilystä irti kuuntelemalla itseäsi ja vain uskaltamalla. Hanki sellainen pyörä, josta oikeasti itse nautit. Se on erikoinen yhtälö tunteita, tunnelmia ja intohimoa muutettuna järjen valekaapuun, mutta ei haittaa. Sinä olet ainoa henkilö, joka tiedät, millaisella pyörällä haluat ajaa. Jos kyytiisi on tulossa vakituisemmin joku, niin silloin on hyvä löytää sopiva kompromissi, mutta muuten anna palaa.

Alkuun ei tietenkään kannata ostaa liian isoa pyörää, sillä se saattaa hidastaa ajamaan oppimista, ja rajojen etsiminen on vaarallisempaa.

Mutta jos olet kiinnostunut cruisailusta, ei kannata ostaa sporttipyörää. Rehellinen matkapyörä sopinee useimmiten huonosti poluille jne.

Ja jos kerran tykkäät adventurepyöristä ja ajamisesta huonommilla pinnoilla, vaikkapa sora- ja hiekkateillä sekä poluilla, niin kuule ääntäsi ja osta hommaan sopiva kulkine.

Haluat lähteä maailmalle vähän kauemmas, mutta pelottaa? On tervettä suhtautua tuntemattomaan varovaisemmin, mutta asioista voi ottaa selvää ja huomata, että ajaminen maailmalla on hauskaa, mielenkiintoista ja erittäin palkitsevaa. Siitä hyvänä osoituksena ovat tämänkin lehden "Matkalla"-osion jutut. Ihmisillä on erilaisia motiiveja kiertää maailmaa ja löytää sieltä mitä innostavampia asioita elämäänsä.

Ehkä tiivistäisin asiaa nuoremmalle minälleni sanomalla, että "älä anna muiden näkemysten siitä, mikä tarkoittaa 'oikeanlaista' moottoripyörällä ajamista, minne ja miten rajoittaa millä tavalla ajat, vaan aja siten kuin itse haluat, minne ja missä haluat".

14. Asenne ratkaisee

Nuoremmalle itselleni olisin myös korostanut sitä, että asenne ratkaisee - aina. Ei ole välttämättä pyörän mallista kiinni, mitä sillä voi tehdä tai ei voi tehdä. Oman asenteen ei kannata antaa rakentaa rajoja ajamiselleen miltään osin.

Sporttipyörä eikä sivulaukkuja, voiko sellaisella tehdä matkaa? Totta kai voi! Jos ajoasentoa pystyy säätämään yhtään matka-ajoon sopivammaksi, niin kokeile tehdä se. Jollei, niin sitten vain ajat, mutta pidät taukoja enemmän. Joka tauolle ei tarvitse pysähtyä kahville. Voit vain parkkeerata pyörän tien sivuun ja vaikka kävellä vähän.

Matkatavarat? Reppu on jo keksitty ja sporttipyöräänkin saa tankkilaukun, joka saattaa toimia myös mukavana nojana rintakehää vasten, tai antaa suojaa ajoviimaa vastaan.

Takatarikalle voi pakata melkoisen määrän tavaraa muutaman kymmenen litran vedenpitävään "säkkiin" tai pariin, joita saa Biltemasta ja vastaavista paikoista. Ja säkkien tai pussukoiden kiinnityshän kannattaa varmistaa venymättömillä hihnoilla, ettei ajoviima pullauta niitä kyydistä.

Millä tahansa maantiekäyttöön sopivalla pyörällä voi ajaa esimerkiksi matkaa, ja siten avartaa ajamisen maailmaa. Asenne ratkaisee: kiire pois, harkintaa ja kärsivällisyyttä mukaan. Silloin omaa pyöräänsä voi käyttää monipuolisemmin kuin mitä äkkiseltään tuntuu. 

Oikea asenne, enemmän mahdollisuuksia!

Tai nuoremmalle itselleni?

15. Pidä hyvää huolta pyörästäsi ja itsestäsi

On pakko antaa nuorelle itselleni vielä myös pari setämäistä neuvoa. Oman pyörän huoltamiseen kannattaa uhrata aikaa ja vaivaa. Jollekulle se tarkoittaa sitä, että pyörä viedään ohjekirjan mukaisesti säännöllisesti liikkeeseen huoltoon, toiselle sitä, että kaveri huoltaa, kolmannelle taas sitä, että hän huoltaa sen itse. Kaikki tavat ovat okei, kunhan pyörän vaatimat toimenpiteet tehdään pieteetillä, ja pyörä on kunnossa.

Oikein ja säännöllisesti huolletun pyörän kilometrit ovat huolettomampia ja pyörä myös kestää enemmän kilometrejä. Jos lähdet reissun päälle, niin huolletulla pyörällä on turvallisempaa tehdä matkaa ja ylimääräisiä matkan keskeytyksiä tuskin tarvitsee nykypyörällä odottaa. Toki mekaniikka on mekaniikkaa ja tekniikka voi aina pettää irrationaalisista syistä johtuen, mutta todennäköisyydet pienenevät hyvin hoidetun prätkän kohdalla.

Tähän kuuluu tietysti myös öljyn määrän tarkastus silloin tällöin, samoin jäähdytysnesteiden tarkistus, rengaspaineitten mittaaminen, renkaitten ja jarrupalojen kuluneisuuden seuranta ketjujen rasvaamista sekä kiristämistä unohtamatta.

Entäpä kuski? Nuorelle itselleni sanoisin myös, että loputtoman väsyneenä ei kannata ajaa. Jos ajatus alkaa puuroutua, niin riskit liikenteessä kasvavat nopeasti. Lepotauko, kahvit, ruokailu, riittävä nesteytys, ettei nestehukkaa pääse syntymään, ovat olennaisia asioita varsinkin pitkillä matkoilla ja päiväkausia ajettaessa. Mutta erityisesti myös arkipäiväisessä ajossa. 

Kyse on vähän samasta asiasta kuin aina ajamaan lähdettäessä: kannattaa pukea täysi ajoasu helteestä huolimatta, vaikka meneekin vain ostamaan moottoripyörällä ajaen tupakkaa lähikioskilta. Samalla tavalla kannattaa pysytellä kotona tai ottaa tirsat tai muuten virkistäytyä ennen kuin lähtee sille tupakanostoreissulle. Silmä poskella ajaminen on aina riski, joka kannattaa jättää ottamatta.

Joten pyörän selkään virkeänä ja kiireettömänä. Eikös se nautinto olekin pääasia, ja sehän tulee tavallisesta moottoripyörällä ajamisesta. Vaikka ajaminen tuntuisi - niinkuin se parhaimmillaan tuntuu - siltä, ettet millään malttaisi lopettaa. Tie on taivasta myöten auki, ja kilometrejä on helppo, niellä niin opettele pitämään ennakoivia taukoja vielä silloin, kun ajaminen tuntuu hyvältä.