Saavuimme paikalla lauantaina ennen puoltapäivää, eli Rottaralli oli jo täydessä käynnissä. Portilla meidät otti vastaan Heikki Kiuru, joka tiesi kertoa, että 1. rallipäällikkö oli kaupungilla hoitamassa jotakin asiaa, mutta 2. rallipäällikkö Kimmo Saranen alueelta löytyy. Kiurun tiedustellessa radiopuhelimen välityksellä Sarasen sijaintia, ehdimme portilta tiedustella saapuneiden motoristien määrää ja koska ensimmäiset rallivieraat saapuivat paikalle.

Viestintä laajalla rallialueella hoidetaan radiopuhelimien kautta. Heikki Kiuru kutsumassa paikalle rallipäällikköä.

– Tällä hetkellä ralliin tulleita on 1037 plus päiväkävijät. Portit aukaistiin virallisesti perjantaina kello 15.00, mutta sanoivat että ensimmäiset rallivieraat tulivat jo keskiviikkona varaamaan parhaat paikat, tiesivät Juha Uusiseppä ja Minna Puustinen kertoa.

Juha Uusiseppä ja Minna Puustinen ottivat aamupäivällä rallivieraita vastaan.

Suhteellisen nopeasti rallialueen syövereistä portille saapui Kimmo Saranen ja siirryimme keskustelemaan katoksen alle helteeltä suojaan. Kuinka Rottaralli on saanut alkunsa?

– Mikkelin Matkamoottoripyöräilijät (MC Road Rats:in alkuperäinen nimi) perustettiin 1987. Tuolloin kerhon jäsenet kiersivät erinäisiä ralleja, mutta porukka ei ollut tyytyväisiä rallien tasoon. Päätettiin järjestää oma ralli, jossa on turvallista, ruokaa riittävästi, fasiliteetit kunnossa ja tasokkaat bändit, eli haluttiin erottua palveluiden tasokkuudella. Tämä on huomattu ja täällä on tälläkin hetkellä ihmisiä, jotka ovat käyneet kaikissa 30:ssä Rottarallissa. Täällä on jopa menty naimisiin, tiesi 2. rallipäällikkö Kimmo Saranen kertoa.

Rottarallin toinen rallilipäällikkö Kimmo Saranen.

Kuinka kauan itse olet ollut mukana Rottarallia järjestämässä?

– Minä olen noviisi, vasta 26 vuotta. 1. Rallipäällikkö Arto Alatalo on ollut vetovastuussa kaikki 30 vuotta. Viimeiset 15 vuotta ollaan yhdessä Arton kanssa jaettu rallipäällikön tehtävät, sitä ennen hän toimi rallipäällikkönä yksin. Periaate on, että jompikumpi meistä on aina paikalla rallialueella, vastasi Saranen.

Kuinka paljon Rottarallissa on osallistujia vuosittain?

– Keskimäärin 1200 motoristia. Ennätys on 1400 kävijää ja kelistä riippumatta paikalla on aina vähintään 950 rallivierasta. Vaikka Rottaralli on aina ollut sekaralli, niin täällä on todella paljon Harrikoita ja Harrikkakerhoja edustettuina.

Rottarallissa näkyi paljon Harrikoita.

Tämän suuruisen rallin järjestäminen vaatii myös henkilöresursseja. Kuinka paljon täällä on talkoolaisia?

– Rottarallissa on noin 100 talkoolaista, joista suurin osa oman kerhon jäseniä. Teemme itse rallin vierailijoille ruoat ja hoidamme anniskelun alueella. Vain järjestysmiehet tulevat ulkopuolelta mutta hekin, noin 20 henkilöä, ovat kerhon jäsenten perheenjäseniä, tai tuttuja, ja ovat täällä talkoohengessä. Siinä suhteessa on onnellinen tilanne, ettei tarvitse käyttää ostopalveluita. Vuosikymmenien kokemuksella Rottaralli on erittäin hyvin organisoitu. Kaikki on kirjattu ylös. Tehtävät on jaettu eri vastuualueisiin ja vastuualueiden ihmiset alkavat vuodenvaihteessa Rottarallin järjestelyn. Se on sellainen puolen vuoden rykäisy. Rallin järjestäminen on tärkeä osa kerhotoimintaa. Kerholle on tärkeää, että on oma ralli.

Kerhon omat jäsenet hoitavat myös Rottarallin ruokapuolen.

Teidän mainoksessa sanotaan, että Rotta on rock.

– Bändit ovat oma tärkeä lukunsa. Olen hoitanut bändien buukkaukset viimeiset 20 vuotta. Bändejä on aina vähintään kolme per ilta bilebändistä, suomipopista, klassiseen rockiin ja aina heviin asti. Raskain musiikki on aina viimeisenä.

Kuinka paljon eri lupa-asiat vaativat työtä?

– Lupa-asiat meillä menee rutiinilla, Arto (1. Rallipäällikkö Arto Alatalo) hoitaa ne vuosikymmenien kokemuksella. Koska Rottarallissa ei ole koskaan ollut mitään järjestyshäiriöitä, niin meillä on hyvät suhteet paikallisiin viranomaisiin. Poliisit sanovatkin, että heidän kesänsä alkaa siitä, kun käymme hakemassa rallin järjestämiseen tarvittavat luvat.

Rottaralli järjestetään Saimaan rannalla, Hotelli Heimarin alueella.

Onko Rottaralli ollut aina tällä paikalla?

– Rottaralli järjestettiin 26 vuoden ajan Löydön Kartanolla, mutta tämänkin harrastajajoukko ikääntyy ja halutaan enemmän palveluja ja laatua. Teimme asiakaskyselyn ja siitä saadun palautteen perusteella vaihdettiin paikkaa. Viimeiset neljä vuotta ollaan oltu täällä Saimaan rannalla, Hotelli Heimarin alueella. On aina riski vaihtaa paikkaa, mutta palaute on ollut pelkästään positiivista. Täältä löytyy vesi-WC:t ja kunnolliset suihkutilat, niitä arvostetaan. Näiltäkin osin haluamme taata asiakastyytyväisyden.

26 vuotta on pitkä rupeama rallin järjestäjänä. Kuinka jaksat vuodesta toiseen ryhtyä tähän rutistukseen?

– Ei täältä osaa poiskaan olla. Tämä on vain yksi viikonloppu vuodessa. Kivaahan tämä on, vakuutti 2. rallipäällikkö Kimmo Saranen.

Rallipäällikkö Arto Alatalo.

1. Rallipäällikkö Arto Alatalo saapuu kaupungilta, mukanaan laturi.

– Meidän periaate on, että aina autetaan. Esimerkiksi jos joltakin menee tyhjenee akku, puhkeaa rengas tai moottoripyörään tulee vikaa, niin hoidetaan tarvittavat osat tai viime kädessä hinaus paikalle, selitti Arto Alatalo.

Totesimme pian, että Kimmo Saranen oli ehtinyt kertoa meille jo lähes kaiken tarpeellisen, mutta kuinka MC Road Rats sai alkunsa?

– MC Road Rats perustettiin noin 35 vuotta sitten. Alkuun kerhon nimi oli Mikkelin Matkamoottoripyöräilijät, koska kerhotilamme oli vuokrattu Mikkelin kaupungilta ja MC Road Rats -nimi ei kelvannut kaupungille. Heti kun saimme omat kerhotilat, niin nimi vaihdettiin virallisesti "oikeaan". Tosin meidän kamppeissa on aina lukenut MC Road Rats, tiivisti MC Road Rats:in Arto Alatalo, joka on myös yksi kerhon perustajajäsenistä.

Kuinka sinä jaksat vuosikymmen toisensa perään kantaa Rottarallin vetovastuun?

– Tapaa vanhoja tuttuja. 36 vuotta sitten aloitin mp-harrastuksen. Täällä näkee sellaisia vanhoja tuttuja, mitä muuten ei vuoden aikana tapaisi, Alatalo totesi tyynesti.

Arto Alatalo lähti viemään laturia sitä tarvitsevalle ja Kimmo Sarasta kyseltiin jo toisaalle. Lähdimme tutustumaan rallialueeseen. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi alueen laajuuteen. Pyöriä ja tettoja oli paljon ja vähänkään varjoisemmat paikat oli tarkkaan hyödynnetty. Tunnelma oli todella leppoisa. Risteilylaiva Lola oli juuri saapunut Saimaanristeilyltä ja ohjelmassa oli juuri alkamassa lentopallokilpailu.

Helteestä huolimatta siihenkin riitti osanottajia. Kaikkialla näkyi, että rallijärjestelyissä oli pyritty ottamaan kaikki mahdollinen huomioon, viilentäviin vesisuihkuihin asti ja että vieraat viihtyivät. Normaalisti bändit aloittavat vasta illalla, mutta juhlarallin kunniaksi ensimmäiset biisit kuultiin jo puolenpäivän aikaan J.Partynen expierience tahdissa. Juhlarallin kunniaksi oli myös järjestetty arpajaiset, jossa kahdella eurolla oli mahdollisuus voittaa 30 vuotta vanha Kawasaki GPX 600R.

Kiertelimme alueella pari tuntia, ja palasimme ralliportille palauttamaan saamamme päiväkäyntiin oikeuttavat laput. Sari Martikainen oli tällä kertaa "vahtivuorossa". Kävi ilmi, että hän oli jo yhdeksättä vuotta mukana porttivastaavana, hoitaen lisäksi kaikki ralliin tarvittavat prosyyrit ja tarrat. Kiitimme ja kehuimme Rottarallin järjestelyjä.

Porttivastaava Sari Martikainen.

– Jokainen tekee sen mitä pystyy. Hyväksi havaittuja peruskuvioita ei auta hirvittävästi muuttaa, mutta aina rallin jälkeen mietitään, mitä voidaan tehdä vielä paremmin, Sari Martikainen kertoi vielä ennen lähtöämme.

Kaiken näkemämme perusteella ymmärrämme nyt paremmin, miksi niin monet kehuvat Rottarallia yhdeksi Suomen parhaimmista ralleista.

Rottaralli on perinteinen telttaralli.

Vaikka Rottarallissa oli jo yli tuhat rallivierasta, niin tilaa oli vielä jäljellä.

Varjopaikat olivat haluttuja viikonlopun helteessä.

Mutta kaikille niitä ei riittänyt.

Rottaralli on sekaralli.

Rallialueen ajoreitit oli merkitty selkeästi.

Mp-kerhojen tunnuksia näkyi paljon. Garm MC Helsinki

Cherubs MC Porvoo

MP Prätkähys.

LCR MC Ylöjärvi ja Viinikka Tampere samassa leirissä.

Ajokaiffarit.

Sivuvaunuporukkaa Rottarallissa.

Persoonallisempi sivuseisontatuki.

Rottapyörä oli täynnä hienoja yksityiskohtia.

Tunnelma Rottarallissa oli leppoisaa.

Osa haki varjopaikkoja...

...osa otti auringosta kaiken irti.

Tarjolla viilennystä helteeseen.

Myös laivaristeilyt olivat suosittuja.

Juhlarallin arpajaisten pääpalkintona 30 vuotta vanha Kawasaki GPX 600R

Käynnissä lentopallo-ottelu vastakkain JMK - Kouvola

Kannustusjoukkoja riitti molemmille joukkueille.

Anniskeluteltta oli reilun kokoinen.

Päivällä anniskeluteltassa oli vielä tilaa.

J.Partynen expierience -bändi aloitti jo päivällä.

Kiitos.