Tietyökoneet levossa. Kuva: Asko Peltola.

– Työmaa on noin 25 kilometrin mittainen, ja on nyt tosi vaarallinen motoristille, kun ensin tasataan tien uria, Asko Peltola kertoo. 

– Monessa kohtaa jyrsinkoneen ja tien väliin on jäänyt kivi tai vastaavaa, ja urat ovat periaatteessa suoria, mutta sitten saattavat pätkittäin viettää kohti ojaa.

Tässä, ajaminen on tarkkaa ja varovainen pitää olla asfaltti on epätasainen ja huonoja kohtia on muutamia. Sateella on varmaan haastava. Kuva: Asko Peltola.

Tässä, ajaminen on tarkkaa ja varovainen pitää olla asfaltti on epätasainen ja huonoja kohtia on muutamia. Sateella on varmaan haastava. Kuva: Asko Peltola.

– Ajaminen jyrsityillä tien kohdilla on tarkkaa. Asvaltti on epätasainen, ja siinä on muutamia huonoja kohtia, Peltola muistuttaa. Hän kävi koeajamassa pätkän moottoripyörällään.

Kuva: Asko Peltola.

Kuva: Asko Peltola.

– Moni on luullut, että tie jää tällaiseksi. Mutta on hyvä, että työ tehdään nyt kerralla kunnolla. Tosin kaikkein huonoimmassa kunnossa oleva osa Alajepualla, eli Valtatie 8:n t-risteyksestä Alahärmään päin lähtevä tien alkupää on vielä aloittamatta, Peltola toteaa.

Toivottavasti uusimisen yhteydessä luovutaan tien keskiviivan täryurien koneellisesta jyrsimisestä. Ne kun rikkovat melko nopeasti tien pohjankin täryurien kohdalta. 

Muistakaa muutenkin olla varovaisia tietyöalueilla. Tien pohjan työstö saattaa aiheuttaa siihen yllättäviä kohtia, joiden vaarallisuus varsinkin sateella korostuu. Samoin uunituore asvaltti voi sateella olla yllättävän liukas.

Ja muistammehan noudattaa nopeusrajoituksia ja varmistaa tietöitä tekevien ihmisten turvallisuuden omalta osaltamme?

 

Teksti Erkki Mäki

Kuvat Asko Peltola