Haastattelupäivänä radasta vastaavan LSK Business Parkin toimitusjohtaja Mika Marjamäki oli juuri saanut vahvistuksen, että Kauhavan ympäristöviraston radalle toukokuun 26. päivä myöntämästä uudesta ympäristöluvasta oli määräaikaan mennessä valittanut kaksi eri tahoa: ELY-keskus ja yksityishenkilö. Virallisen vastineen aika on myöhemmin.

Radalle oli jo aiemmin, kolme vuotta sitten, myönnetty ympäristölupa, josta sittemmin valitettiin, mikä johti aiempaa rajoitettuun määrään kisaviikonloppuja.

– Alunperin 2018 haettiin varsin mittavaa toiminnan määrää varten ympäristölupa, joka myönnettiinkin. Luvasta tehtiin kuitenkin valitus, joka meni hallinto-oikeudessa läpi. 

– Lähdimme hakemaan uutta ympäristölupaa huomattavasti suppeammalla toiminnan määrällä, josta saimme kuulutusvaiheessa yhden yksityishenkilön tekemän muistutuksen, ensimmäisestä lupahakemuksesta saimme toistakymmentä muistutusta. Nyt saatu muistutus oli yhden henkilön allekirjoittama, kun aiemmassa kymmenkunta asukasta oli epäillyt kokevansa kohtuutonta haittaa.

"Valitus estää kiihdytysratatoiminnan"

Radan tilanne vetää toimitusjohtaja Mika Marjamäen vakavaksi.

– Kun valitus ympäristöluvasta tuli, estää se harjoittamasta kiihdytysratatoimintaa niin kauan kunnes valitus on käsitelty, ja johti jo yhden kiihdytyskisan peruuntumiseen, Marjamäki toteaa.

Ely vaatii hallinto-oikeudelta kiihdytysradan ympäristölupapäätöksen kumoamista. Ely perustelee näkemystään ympäristönsuojelulain pykälällä 49, jossa puhutaan kohtuuttomasta rasituksesta. Vaikka sisämelu ei vaikutusalueella olevien asuinrakennusten kohdalla ylity, toiminnan melualueen laajuus ja melua aiheuttavien päivien lukumäärä sekä niiden keskittyminen kesäaikaan, jolloin ihmisillä tulee olla mahdollisuus nauttia ulkona olemisesta omalla pihallaan, ovat Elyn mukaan ratkaisevassa merkityksessä haitan kohtuuttomuutta arvioitaessa.

Rata sijaitsee entisen sotilaslentokentän vieressä Kauhavan keskustassa, jossa aiemmin on sijainnut ilmavoimien varuskunta ja lennosto. Sijaintipaikasta johtuen meluhaittoja voi tietenkin aiheutua, mutta maallikon silmissä asian tekee erikoiseksi se, että on vaikea kuvitella kiihdytysajojen aiheuttavan enempää meteliä lähistöllä asuville, kuin mitä modernit hävittäjäkoneet aiheuttavat.

– Pääosin valituksen takana on melu, Mika Marjamäki kertoo. – Sijaintinsa vuoksi sekä lentotoiminta että kiihdytysrata tarvitsevat ympäristöluvan. Asia on hallinto-oikeuden päätettävissä, ja nyt luvasta valitettiin. Se johti toistaiseksi kilpailutoiminnan peruuttamiseen. Selvitämme valitusten sisällön ja annamme oman vastineemme aikanaan.

Huippunopea rata, superpuitteet

Kauhavan radan fasiliteet ovat upeassa kunnossa ja rata Eurooppalaista huippuluokkaa.

– Kiihdytysrata tehtiin läheisessä yhteistyössä FHRA:n kanssa, ja ensimmäiset EM-kisat järjestettiin 2019. Silloin jo rata todettiin huippunopeaksi. Tuhannen jalan ( noin 300 m) parhaat ajat alkoivat kolmosella TopFuel-luokassa.

– Radan puitteet ovat ainutlaatuiset: nopeus ja sijainti lähellä kaupungin keskustaa sekä majoituspalveluita tekevät siitä harvinaista herkkua, Marjamäki painottaa. 

– Kolikolla on kuitenkin kaksi puolta. Me painimme nyt sen toisen puolen kanssa, eli meluhaittojen. Ymmärrämme sen, että melu voi haitata ihmisiä, emmekä tietenkään halua häiritä ketään kohtuuttomasti. Olemme aina valmiita kuuntelemaan ja keskustelemaan asiasta.

– Melusta valittaneisiin kohdistuneet kommentit sosiaalisessa mediassa ovat olleet osin törkeitä ja kohtuuttomia. Toivomme, että sellainen lopetetaan, se ei edistä kenenkään asiaa.

Asenne muuttunut myönteisemmäksi

– Olen haastatellut niitä ihmisiä, jotka tekivät valituksen edellisestä ympäristöluvasta. Kaikki he suhtautuvat radan olemassaoloon aiempaa myötämielisemmin, eivätkä näe meluhaittaa enää tällä toiminnan määrällä kohtuuttomana.

– Elämme tämän Kauhavan kiihdytysradan kanssa tavallaan jo ensi vuotta valituskierroksesta johtuen, ja toivottavasti elämme vielä kymmeniä vuosia. Asiat on nähtävä useasta tulokulmasta. Haluamme toimia niin, että toiminta on mahdollista tulevaisuudessakin, Marjamäki muistuttaa.

– Paikalliset yritykset puolestaan ovat kokeneet toiminnan myönteisenä tämän kolmen vuoden aikana ja nähneet sen tuovan rahaa paikkakunnalle.

– Emme missään tapauksessa aio antaa periksi radan kanssa, Marjamäki kertoo. – Kyse on maratonista, ei pikamatkasta, joten menemme maltilla eteenpäin kaikkien asioiden osalta yksi kerrallaan.

– Onneksi radalla ja kenttäalueella voi kuitenkin järjestää muita tapahtumia, mistä hyvänä osoituksena on puolentoista viikon kuluttua järjestettävä Kauhava Motor Show, jossa on varsin hieno ja monipuolinen ohjelma, Marjamäki iloitsee.

Marjamäki kuitenkin luottaa tulevaan ja muistuttaa heidän haluavan toimia keskustellen, että 'toiminta on mahdollista vielä kymmenien vuosienkin kuluttua'.

"Pattitilanne joka ei noudata fiksua kaavaa"

– Onhan tämä erikoinen juttu, Vesa Takala, Finnish Hot Rod Association FHRA Pohjanmaa ry:n puheenjohtaja, hämmästelee. – Ensin tehdään ensiluokkainen Eurooppalaisen tason rata, ja nyt siellä ei saa lainkaan ajaa.

– Kyse on tietyllä tavalla pattitilanteesta, joka ei noudata fiksua kaavaa, vaan pari henkilöä voi saada aikaan tällaisen kummallisen tilanteen.

Rata-alueen omistaa LSK Business Park, joka hoitaa lupa-asiat, kisojen järjestäjä on puolestaan kiihdytysalan katto-organisaatio FHRA, jonka paikallisyhdistys osallistuu paikan päällä varsinaiseen työhön.

– Olemme seuranneet tilannetta ihmeissämme, ja jos saadaan pää auki, panemme homman pyörimään. Aika vain valitettavasti kuluu. Tämä kesä on jo taputeltu valituksen vuoksi, Takala murehtii.

– Ensimmäisellä lupakierroksella myönnettiin ympäristölupa siten, että saimme itse päättää kilpailupäivät, sitten rokotettiin kerralla niin, ettei myönnetä mitään. Hullu tilanne.

Sitä korostaa vielä se, että kun Ilmasotakoulu lähti paikkakunnalta, niin sen jäljiltä jäi runsain mitoin tyhjiä asuntoja. Miten muuten niitä saadaan täytettyä kuin uusilla innovaatioilla, joita kiihdytysrata edustaa?, kyselee Takala, joka vaikuttaa myös Kauhavan kaupunginvaltuustossa ja pohtii kaupungin etua siltäkin puolelta.

– Drag Race -radan myötä pari perhettä ehti jo muuttaa paikkakunnalle, ja lisää olisi ollut tulossa, mutta nyt asiat seisoo.

– Asialla on vaikutusta myös elinkeinoelämän puolella laajalla alueella. Erityisesti majoitusala elää massatapahtumista, joten minäkin olen saanut varsin tulikivenkatkuisia puheluita alan yrittäjiltä, joiden elinkeino on muutenkin koronan vuoksi vaarassa, Takala toteaa.

Aiheesta aiemmin:

FHRA Night Race Finals 2019 – Kiihdytyskauden päätös Kauhavalla

FHRA Nitro Nationals toi Kauhavan uudelle radalle ensimmäisen kolmosen ajan!

Kauhavan Drag Race -radalle ympäristölupa – ekat kisat ensi viikonloppuna

Kauhavalle rakennetaan ryminällä uutta EM-tason kiihdytysrataa