SMOTO:n osastolla olivat paikalla muun muassa yhdistyksen sihteeri Harri Forsberg ja puheenjohtaja Jari Kielinen.

– Kyllähän tämä katsastusasia pyörii päällä. Tämän vuoden aikana lähdemme viemään teemaa eteenpäin. EU:ssa on liikkeellä näkemys, että katsastustoiminta pitäisi saada säädellymmäksi, Harri Forsberg kertoo.

Vapaaehtoinen kuntotarkastus?

– Asiasta on keskusteltu myös mp-alan yhteistyöryhmässä. Ryhmässä on herännyt ajatus siitä, voisiko ala yhdessä käynnistää vapaaehtoisen kuntotarkastustoiminnan, jonka sisältönä olisi osia  teknisestä katsastuksesta. Ajatus on raakile vielä, mutta kehityskelpoinen.

Yhteistyöryhmän toimintaan osallistuvat SMOTO:n lisäksi Suomen Moottoriliitto, Mp-kauppiaat, Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaosto ja Liikenteen Erityisasiantuntijat Liiko ry.

– Käytännössä toiminta voisi tapahtua samalla tavalla kuin autojen katsastuksessakin. Eli moottoripyörien huoltoliike toimisi tarkastajana ja laatisi tarkastuksesta todistuksen.

– Jos tämä onnistuu, niin tarkastustoiminta  luo mahdollisuuksia alan kehittämiselle ja  asiakas saa lisäarvoa tarkastustodistuksen muodossa. Asiantuntijan laatima tarkastustodistus on hyvä lisä huoltokirjalle. Ja jokainen varmasti mieluummin maksaa muutaman kympin tarkastuksesta omalle mp-huollolleen kuin ylikansalliselle katsastusyhtiölle.

– Jos katsastusta ajatellaan yleisellä tasolla, niin jos katsastaja ei ole kokenut motoristi, uskaltaisiko hänelle antaa prätkänsä testattavaksi, Forsberg kysyy.

Jos moottoripyöräala pysyy voimissaan, niin kuljettajat ovat nuorempia, eivätkä he ole enää mitään ropaajia, eikä uutta kalustoa pysty muutenkaan huoltamaan itse. Tällöin ammattilaisen rooli korostuu huoltotoiminnassa.

Määräaikaiskatsastukselle ei teknisiä perusteita

– Määräaikaiskatsastusta on perusteltu sillä, että se lisäisi moottoripyöräilyn turvallisuutta. Olemme tutkineet asiaa, ja Suomessa tapahtuvista moottoripyöräonnettomuuksista alle 1% on sellaisia,  joiden aiheuttajana voi olla tekninen vika. Tämä tarkoittaa sitä, että turvallisuudella perusteleminen ei oikeuta katsastamisen vaatimista meillä, Jari Kielinen selvittää.

– Pyörän tekninen kunto on eri asia. Toimivatko valot, ovatko äänet säädösten mukaiset? Yhteistyöryhmässä pohdimme, että moottoripyöräala voisi ottaa toimialana vastuuta moottoripyöräilyn turvallisuudesta.

EU-taso antaa kansallisesti mahdollisuuden esittää katsastuksen korvaavia toimenpiteitä. 

– Venepuolella voi teettää vapaaehtoisen katsastuksen. Sillä on siellä niin virallinen asema, että vakuutusyhtiö antaa 30 % alennuksen vakuutusmaksuun, jos vene on katsastettu, Forsberg muistuttaa. 

– Suomessa oli pitkään epäselvyyttä siitä, otetaanko meillä moottoripyörien katsastus käyttöön EU:n siirtymäajan jälkeen. Kun SMOTO teki 2017 esityksen vaihtoehtoiseksi toimintatavaksi katsastuksen sijaan, ja esitteli oman Kaksipyöräisten strategiansa, LVM teki oman Kaksipyörästrategiansa, mutta ei ottanut siinä kantaa katsastukseen siirtymäajan jälkeen, Jari Kielinen muistuttaa.

– Kysyimme Liikenne- ja viestintäministeriöltä, mitä olette esittäneet komissiolle, mutta emme saaneet vastausta. Viimein, kun Yle otti yhteyttä ja SMOTO oli kysynyt asiaa LVM:lta, LVM vastasi, että Suomessa ei olla ottamassa katsastusta käyttöön.

SMOTO vastustaa pakollista katsastusta

– Siirtymäaika päättyi 2021, ja periaatteessa katsastus on muuttunut pakolliseksi, mutta jäsenmaa voi edelleen esittää vaihtoehtoisia menetelmiä korvaamaan katsastuksen.

– Riskinä on, että kun EU:n komissio käynnistää ”Roadworthiness packagen” tarkastelun, osana siihen vaaditaan moottoripyörien pakollinen katsastus parlamentin kannan mukaan. Varaudumme siihen, että katsastus palaa sen myötä keskusteluun.

– SMOTO vastustaa moottoripyörien pakollista katsastusta, mutta jospa se voitaisiin korvata vapaaehtoisella kuntotarkastuksella. Vapaaehtoinen kuntotarkastus myös kerryttää dataa tarkastustapahtumista ja pyöristä, joten sillä on merkitystä, Kielinen uskoo.

– Siitä selviävät ajokilometrit ja pyörän tekninen kunto. Tiedoilla on arvoa, mikäli dataa pystytään käsittelemään oikein. Oma kysymyksensä on vielä sitten se, että kenellä on moottoripyörän synnyttämän datan omistusoikeus. Onko se moottoripyörävalmistajan vai jonkun muun? Tällä hetkellä motoristilla ei ole oikeutta dataan ja mielenkiintoinen kysymys on sekin, miten tietoja käytetään onnettomuustilanteiden jälkipuinnissa, Jari Kielinen päättää.

Siksikin tarvitaan edunvalvontaa.