– Idol the Movie tähtää kansainväliseen levitykseen ja se keskittyy ensimmäisenä suomalaisena elokuvana moottoriurheilun maailmaan. Elokuva on kertomus nuoren moottoriurheilufanin kasvamisesta unelmiensa kautta Moto GP -mestariksi. Tämän pojan idoli on suomalainen Jarno Saarinen, Jarmo Piepponen kertoo.

Elokuvan tuotantotiimillä on vahvaa omakohtaista moottoriurheilukokemusta. Tuottaja Jarmo Piepponen on kilpaillut aikanaan aktiivisesti Keski-Euroopassa ja myös Imatralla.  Tämä on myös avannut ovia tämän päivän moottoriurheilun kenttään ja elokuvayhteistyöhön.

– Maailmanmestari Jarno Saarinen on ollut myös minun idolini. Maailmalla Jarno on edelleen erittäin tunnettu, ja se, että työskentelemme tämän asian kanssa, on herättänyt valtavasti kiinnostusta. Varsinkin Etelä-Euroopassa ratamoottoripyöräily on laji, jonka suosio on aivan toista luokkaa kuin täällä Suomessa.

Mahdottomasta totta

Kun Jarmo Piepponen avaa elokuvansa ajatusmaailmaa enemmän, tulee ensimmäisenä mieleen se, että tarina ja ajatus ovat niin loistavia, että miksi kukaan muu ei ole aiemmin herännyt miettimään asiaa? Elokuva ei ole dokumentti, vaan siinä käytetään Jarnon omaa tarinaa pohjana.

– Jarnon tarinassa on täysin mahdottomat lähtökohdat. Koko kertomus on villi, ja siinä on loistava draaman kaari, Piepponen hehkuttaa. – Tarinaan mahtuu onnistumista, menetystä, iloa, surua, rakkautta ja tragediaa.

– Hänellä ei ollut mitään mahdollisuutta voittaa, ja silti hän teki aikanaan mahdottomasta mahdollisen. Jarno lähti tyttöystävänsä Soili Karmen kanssa maailmalle pakettiautolla täysin rahattomana - silti loppu on moottoriurheilun ja suomalaista historiaa.

– Jarno Saarisen tarinassa on hieno draaman kaari.

Suomen ensi-ilta 2020

Elokuvan MotoGP markkinointipartnerina toimii italialainen Team LCR Honda talli. Talli toteuttaa yhdessä tuotantoyhtiön kanssa merkittävää näkyvyyttä globaaleilla markkinoilla, joka tukee myös suomalaista näkyvyyttä ulkomailla.

Markkinoinnissa ja rahoituksessa on kumppanina myös suomalainen perheyritys Business Meeting Park Oy, joka tarjoaa toimisto- ja kokousmaailmapalveluita ja tukikohtapalveluita Helsingin ydinkeskustassa. Meeting Park auttaa myös yrityksiä kansainvälisten verkostojen ja rahoituspakettien kasaamisessa.

Tällä hetkellä hanke on siinä vaiheessa, että elokuvan päätuotantotiimi on Espanjasta.

– Lapsi on nyt synnytetty ja saatettu maailmalle, kysymys on siitä, että kuka ottaa lapsen, ja menee sen kanssa eteenpäin.  Lanseerasimme elokuvan ajatuksen maailmanlaajuisesti ensi kertaa nyt täällä Imatralla, koska haluaisimme, että Imatra tai Etelä-Karjala olisivat jotenkin mukana - tavoitteenamme olisi tukea eteläkarjalaista työllisyyttä.

Elokuva valmistuu joulumarkkinoille 2019 kansainväliseen levitykseen, mutta Suomessa se esitetään ensi kerran vuonna 2020 Helsingissä Kymi Ringin ensimmäisen kisaviikon keskiviikkona, Piepponen lupaa.

Moto GP talli mukana

Tiedottaja Jani Kaarlejärvi kaipaa mukaan lisää suomalaisia yrityksiä.

Hondan LCR -kisatallin mukanaoloa Piepponen pitää tärkeänä. Yhteistyö mahdollistaa heidän kuljettajiensa käytön kisakohtauksissa ja lisäksi yhteistyökumppanit, myös suomalaiset sellaiset pääsevät tutustumaan Valencian kisoista lähtien tallin toimintaan MotoGP-kisoissa.

Idol the Movie -hankkeen tiedottaja Jani Kaarlejärvi kertoi puolestaan, että haussa mukaan yhteistyöhön on myös suomalaisia yrityksiä. Mm. yksi merkittävimmistä some-alan suomalaisista yrityksistä on mukana.

– Yhteistyökumppanimme ovat kansainvälisiä, mutta kuljemme silti Suomi-hattu päässä, Kaarlejärvi vakuuttaa.

Imatranajo kaupungille merkittävä tulonlähde

Imatran kaupungininsinööri Päivi Pekkanen oli mukana tilaisuudessa kertomassa Imatran kuulumisia.

– Imatranajo on isoin tapahtumamme koko kesän mittaan, ja sinne tulee noin 40 000 - 50 000 vierasta. Kaupungin väkiluku käytännössä kaksin- tai kolminkertaistuu. Tapahtuma tuo kaupungille todella paljon rahaa vuosittain, tutkimuksen mukaan noin 6 miljoonaa euroa. Kaupungin elinkeinotoimelle se on merkittävä tapahtua.

Elokuvan tekeminen kansainväliseen levitykseen olisi hienoa samoin kuin se, että Imatranajo näkyisi siinä jollain tavalla. Imatran Moottorikerho tekee hienoa työtä kulkiessaan markkinoimassa tapahtumaa ympäri maailman. Heidän kertomansa mukaan tapahtumaa on helppo markkinoida.

– Kaupunki panostaa Imatranajoon merkittävän summan vuosittain, kertoo kaupungininsinööri Päivi Pekkanen.

Kaupunki panostaa Imatranajoon merkittävän summan vuosittain. Suurin yksittäinen erä menee radan kunnostamiseen, myös radan turvallisuuteen panostetaan jatkuvasti. Olemme saaneet palautetta, että Imatranajo on IRRC-sarjan turvallisimmasta päästä.

Tänä vuonna olemme parantaneet varikolle sisään menevää ajosuoraa. Lisäksi radan yli menevä kävelysilta on rakennettu pysyväksi - se on turvallisempi ratkaisu. Lisäksi olemme korjanneet pienempiä shikaaneja ja uusineet kanttareita jne.

Tavoitteenamme on, että kuskit kokevat radan turvallisena ajaa plus että yleisö viihtyy, Päivi Pekkanen selvittää.

Tänä vuonna tapahtuvaa

Piepposen mukaan elokuvan kuvaaminen alkaa syksyllä Espanjassa ja jatkuu Thaimaassa talven mittaan.

– Jos Imatran kanssa päästään yhteistyöhön, lavastetaan keväällä Imatranajot varikkoineen kaupungille ja kuvataan täällä. Puoli vuotta on varattu elokuvan jälkitöihin, Piepponen kertoo.

– Idol the Movien ensi-ilta on Suomessa vuonna 2020 Kymi Ringin ensimmäisten MotoGP-kisojen aikoihin.

Jarmo Piepponen on tehnyt elokuvan alustavan käsikirjoituksen. 

– Mietin aihetta kymmenen vuoden ajan, sen jälkeen olen tehnyt kaksi vuotta pohjatyötä, sitten kuusi kuukautta kovaa puristamista, ja nyt ollaan tässä. Elokuvalle ollaan hankkimassa lopullisen silauksen varmistamiseksi ammattikäsikirjoittajaa, ja sopimus saadaan parin viikon sisällä.

Kun tehdään elokuvaa kansainvälisille markkinoille, niin silloin pitää olla alan ammattilainen kirjoittamassa.

Elokuva kertoo nuoren pojan kasvu- ja rakkaustarinan. Poika on 14-vuotias, kun kaikki alkaa, ja elokuvan loppuvaiheessa 22-vuotias. Haussa on pääosan esittäjät sekä nuorena että vanhana.

– Kyllä, sekä pojan että aikuisemman pääosan esittäjän pitää osata ajaa moottoripyörällä, on Piepposen vastaus moottoripyöräilystä esitettyyn kysymykseen.

Elokuvan kieli on ensimmäisen 10 minuutin ajan suomi, sen jälkeen siirrytään englantiin ja paikallisiin kieliin. 

Elokuvan päätuotantoyhtiö on espanjalainen ja ohjaaja englantilainen. 

– Hondan LCR -kisatallin päätähti on Cal Crutchlow, joka ajaa elokuvan pikkuotokset Espanjassa Cartagenan radalla, Piepponen lupaa.