Reino Kuusisto on pitkän linjan rekkamies, ja pitäähän sen tietysti näkyä kulkupelissäkin. 

– Kyllä rekkamiehellä pitää moottoripyörässä olla sellainen kärry, jossa on teliakselisto, Reino Kuusisto myhäilee. – Ja jotta se olisi oikeanlainen, niin taemman akselin pyörät pitää tietysti pystyä nostamaan ajon ajaksi ylös, jos kuormaa ei ole kovin paljon peräkärryssä. Teli nousee ja laskee napinpainalluksella.

Reino Kuusiston kahdesta tammitynnyristä rakentama komea telikärry.

Reino Kuusiston kahdesta tammitynnyristä rakentama komea telikärry.

Miten teli vaikuttaa kärryn kanssa ajamiseen?

– Kyllähän se käyttäytyy vähän kankeasti kaarteessa, pyrkii vääntämään suoraan tiukissa mutkissa, kun molemmat akselit ovat käytössä, mutta toisaalta kulku on vakaata.

Jarrujen hydrauliikkaletku ja varakanisteri.

Jarrujen hydrauliikkaletku ja varakanisteri.

Peräkärry on tehty kahdesta tammitynnyristä, jotka Reino on taidokkaasti liittänyt yhteen.

– Yhden tynnyrin pituus ei aivan riittänyt telikärryyn, se olisi ollut nökön näköinen, Reino muistelee.

Kärryn tilavuus on noin 200 litraa, joten sinne mahtuu tavaraa mukavasti. Pitää vielä muistaa mainita, että takapyörissä on jarrut, jotka on hydraulisesti kytketty pyörän jarruihin. 

Takapyörät nousevat ylös napinpainalluksella.

Takapyörät nousevat ylös napinpainalluksella.

Seuraavaksi huomio kiinnittyy itse pyörään, joka on Harley-Davidson Softail Heritage vuosimallia 1998. 

– Se oli juhlamalli, jota on valmistettu vain 3000 kappaletta, ja se oli hieman erikoinen jo ostettaessa, Reino Kuusisto kertoo. 

Kärryssä on yli 200 litran tavaratila.

Kärryssä on yli 200 litran tavaratila.

Katsojan huomio kiinnittyy ensimmäisenä isoon alppitorveen, joka on pyörän etusylinterin vieressä vasemmalla puolen.

– Pitäähän rekkamiehen pyörässä olla alppitorvikin.

Alppitorvi puolestaan tarvitsee äänitehoa tuottamaan kompressorin, jollainen löytyy vasemmasta sivulaukusta, paineilmasäiliö taas on pyörän takatavaratelineen alla. Kompressorissa on myös ulosotto, jonka avulla voi täyttää vaikka telttaillessa ilmapatjan tai pyörän renkaan.

Alppitorvi.

Alppitorvi.

Koska on rakentelija luonteeltaan,  mies on käyttänyt kompressoria on tietenkin muuhunkin, tässä tapauksessa sillä pystyy nostamaan tai laskemaan pyörän sivuseisontatuen napinpainalluksella.

– Se on kätevä, pystyy laskemaan sivujalan alas niin, että itsellä on molemmat jalat maassa, Reino Kuusisto toteaa.

Reino Kuusiston Harrikassa on myös jalkakaasu käsikaasun lisäksi, eli siten voi lepuuttaa kaasukättään ajon aikana. Ja raskaan pyörän paikallapysymisen varmistamiseksi on oikea käsijarru

.

Käsijarru, peruutusvaihde ja päävirtakytkin.

Käsijarru, peruutusvaihde ja päävirtakytkin.

Kun kerran moottoripyörä - peräkärry-yhdistelmästä on kyse, niin pyörässä on tietenkin peruutusvaihde.

– Se on oikea, mekaaninen, rattailla toteutettu pakki, jonka tilasin jenkeistä, Reino Kuusisto sanoo. 

Mies ja yhdistelmä.

Mies ja yhdistelmä.

– Yksi asia, mitä olen aina ihmetellyt, mitä moottoripyörissä ei ole, on erillinen päävirtakatkaisin.

Reinon pyörässä sellainen on.

Pakko todeta, että Reino Kuusiston Harley peräkärryineen on melkoinen tekninen taideteos. Kelpaa sillä ajella, ja ilmeisen paljon mies sillä ajaakin.

Turvallisia kilometrejä.

Kromattu työkalukotelo.

Kromattu työkalukotelo.

Peräkärryn nokkakoriste.

Peräkärryn nokkakoriste.

Reino Kuusiston pyörässä on loputon määrä kiinnostavia yksityiskohtia.

Reino Kuusiston pyörässä on loputon määrä kiinnostavia yksityiskohtia.