– Viragon runko on muuten ennallaan, mutta satulan takaa on pala pois. Keula on myös vaihdettu, kertoo Jorma Vainionpää. 

– Keula on vuosimallin 1994 Yamaha 750 YZR:stä samoin kuin etujarrut. Eräs ystäväni on puolestaan työstänyt keulaputket ylhäällä liittävän kappaleen.

– Alunperin pyörästä piti tulla café racer -tyyppinen, mutta tällaiseen stereoperäiseen Viragoon sopii minusta bobber-tyyli paremmin.

Woodie, bobber-tyylinen Virago.

Puinen pyörän muotoja vahvistava aihe on myös Vainionpään käsialaa, samoin puinen etulokasuoja.

– Olen jo joitakin vuosia kulkenut kansalaisopiston puutyöpiirissä, mutta minua ei ole koskaan kiinnostanut mikään kaappikellojen rakentelu, vaan olen tehnyt omia, muun tyyppisiä juttujani, Vainionpää pohtii.

Puutyön laatu ja asettelu miellyttivät silmää.

Mistä innostus juuri tuontyyppiseen ratkaisuun?

– Olen nähnyt netissä joskus erilaisia puusta toteutettuja ratkaisuja, lyhdyn ympäristön tai puisen satulan, ehkä siitä on tullut kimmoke.

Rungosta on lopusta katkaistu pala pois, ja runkoputket liitetty lokasuojan alta poikkituella yhteen.

Miten haastava rakennettava tuollainen kokonaisuus on?

– Erittäin haastava. Tuo tankista perään ulottuva kokonaisuus on tehty yhdestä raakapuun kappaleesta, vaikka se onkin pantu lopulta välistä poikki. Ja jos näkyvä puoli on ollut haastava, niin näkymättömän puolen tekeminen on ollut vielä paljon vaikeampaa. Nimittäin pienikin virhe olisi laittanut metallipintaa vastaan olevan sauman irvistämään pahasti. Isoa puupalaa työstäessä on pitänyt olla maltillinen ja mallata sitä rauhassa, että on saanut oikeasta kohtaa otettua juuri oikean määrän puuta pois, Jarmo Vainionpää kuvaa.

Sanattomaksi vetää!

Puuosat asettuvatkin kuin kasvaneena pyörän metalliosien päälle, ja samoin puuosien pyöreys ja linjaukset näyttävät juuri siltä, miltä pitääkin.

– Pyörän tankki on vuosimallin 1091 R5 Yamahasta. Minulla on samanlainen museopyöränä, ja ylimääräinen tankki, niin käytin sen tähän.

Etulokasuoja ja 750:n Jammun etupää.

Myös pyörän etulokasuojan Vainionpää on valmistanut puusta. 

– Kyllähän se vähän huolettaa, että miten se kestää ajamista. Etupyörän ja lokasuojan väliin voi kiilautua soraa, kun niiden väli on niin pieni. Jos ongelmia tulee, niin täytyy nostaa lokasuojaa ylemmäs. Mänty, mitä pyörän puuosissa on käytetty, on melko pehmeää, joten se on herkkä painumille ja kolhuille. Aika näyttää, miten se kestää, Vainionpää päättää.

Yläkolmio on kaverin tekemä.

Ja putket Vainionpään käsialaa, paitsi keraaminen pinnoittaminen on teetetty.

Mies ja Woodie.