Vaikka satakuutioisen ja viisihevosvoimaisen Jawa-skootterin stongaan ei hätäisellä miehellä olekaan asiaa, niin pyörä oli äärimmäisen sympaattisen näköinen.

– Tämä on Jawa-tehtaan lälläripyörä, Tapio Kulmala myhäili. – Tällä on ajettu sivistyneesti hame päällä tai kravatti kaulassa töihin tai kaupungille.

– Vuosimalli on 1967, mutta näitä on tehty jo vuodesta 1958 lähtien. Ja mikä hauskinta, tässä on jo sähköstartti ja 12 voltin sähköpuoli. 6-volttinen järjestelmä ei oikein olisi riittänytkään sähkökäynnistykseen.

– Pyörän Dynostart-starttimoottori on kaksitoiminen, käynnistyksen jälkeen se toimii laturina, Kulmala toteaa.

Veteraaniralli 2019: Tapio Kulmala ja hieno Jawa-skootteri.

Veteraaniralli 2019: Tapio Kulmala ja hieno Jawa-skootteri.

Mies oli majoittuneena 7 kilometrin päähän rallipaikasta, ja oli lähdössä yöpymään, ilta kun oli jo pitkällä. Ehdimme kuitenkin muutaman sanan vaihtaa.

– Minulla on ollut tämä pyörä vuodesta 2011 lähtien, ja olen ajanut itse sillä siitä lähtien noin 10 000 kilometriä. Eihän näillä vehkeillä entisaikaankaan ajettu paljoa, 5000 kilometriä on skootterilla pitkä matka.

Satakuutioinen moottori riittää kiidättämään Jawa-skootterin kaikkien viiden hevosvoimansa teholla noin 70 km/h huippunopeuteen, joten kiireiselle henkilölle laite sopii heikosti, rauhalliselle sitäkin paremmin.

Veteraaniralli 2019:

Veteraaniralli 2019: ei mikään tehopeli, mutta sitäkin sympaattisempi.

– Tällä pyörällä matkantekoa kuvaa hyvin lause "Ei ajeta kovaa, mutta täysillä", Kulmala nauraa.

Kulmalan pyörä on skootterimaiseen tapaan hyvin koteloitu, ja jopa vetävä ketju on suojattu kotelolla. Ratkaisu tarjonnee ketjulle pitkän iän.

Jätimme siis tyytyväisen miehen valmistautumaan kotiin lähtöön hienolla käyttöskootterillaan ja jatkoimme Veteraaniralliin tutustumista.

Veteraaniralli 2019: Tapio Kulmala majapaikkaan lähdössä

Veteraaniralli 2019: Tapio Kulmala majapaikkaan lähdössä.