Tapahtuma jää vaivaamaan tapahtumahetkellä tai saattaa putkahtaa esiin pitkänkin ajan kuluttua. Jokin samankaltainen sattumus mahdollisesti herättää ”läheltäpiti”-tilanteen reaktiot ja tunteet pinnalle vuosienkin päästä. Onneksi kaikkia ei ”läheltäpititapahtuma” häiritse.

Suurin osa meistä jatkaa ajamista hurjankin tapahtuman jälkeen ihan normaaliin tapaan. Murto-osaa jää miettimään enemmän ja muutama oirehtii, ehkä 20-30. Ja näistä yhteyden ottaa Motoristien Kriisipalveluun noin 10 vuosittain.

Sitä, mikä tai miten ”läheltäpiti”tilanne lasketaan läheltäpititilanteeksi on vaikeaa määritellä yleisellä tasolla. Helpompaa on miettiä kuskin/kyytiläisen omaa kokemusta. Jos tapahtuma jää häiritsemään toistuvasti tai/ja vaikeuttaa elämää, on niin se on selkeä määritelmä.

Jos jokin muille sattunut herättää, häiritsee tai vaikeuttaa elämää on hyvä pohtia menneitä ja miettiä onko jokin ajamiseen liittyvä käsittelemättä. Erittäin vahva psyykkinen lainalaisuus on, että me emme reagoi pelkästään siihen, mitä todella tapahtuu, vaan myös siihen, mitä olisi voinut tapahtua​.

Miten käsitellä omia mahdollisia virheitä, toisen osapuolen virheitä?

Joskus ”läheltäpiti” tilanne on omaa syytä ja paikalla saattaa olla vain yksi ihminen. Helppo esimerkki on mutkan leveäksi ajaminen. Eli jonkin oman toiminnan seurauksena pyörä päätyy mutkassa vastaantulevien kaistalle ja palautuu mutkan jälkeen takaisin omalle kaistalle. Mitään ei tapahtunut ja tietä riitti. Ja samalla tuli tunne että ”ei helvetti, jos sieltä ois tullu joku vastaan”.

Seuraavalle pysähdyspaikalle tullessa on hyvä käydä tapahtunutta läpi ja miettiä missä meni vikaan: liian suuri tilannenopeus, työntö-ohjauksen väärä ajoitus, väärä ajolinja, tai muu.

Kun tilanteeseen liittyy toinen osapuoli (joka havaitsee tai ei havaitse tapahtumaa), esimerkiksi auto tulee kolmion takaa eteen niin yleensä ihmettelemme itseksemme, että miksei ”se puusilmä” nähnyt mua. Eli purkaminen vihastuksen muodossa on ihan normaalia. Ja sen jälkeen mietimme hyvällä tuurilla, että "oisko mun näkyvyydessä parantamisen varaa".

Hyvin harvoin molemmat ”läheltäpiti”-tilanteessa olleet kohtaavat ja purkavat tapahtunutta. Syyttelemättä toisiaan tuonkaltainen purku voisi olla hieno oppimiskokemus. Liikennesäännöthän ovat kaikille samat ja virheitä teemme kaikki liikenteessä.

Motoristien Kriisipalvelun Jyrki Koivujuuri kehottaa käymään rauhassa läpi kaikki 'läheltäpititilanteeseen' liittyvät asiat. Ja aina voi soittaa Motoristien Kriisipalveluun. Kuva Erkki Mäki

Motoristien Kriisipalvelun Jyrki Koivujuuri kehottaa käymään rauhassa läpi kaikki 'läheltäpititilanteeseen' liittyvät asiat. Ja aina voi soittaa Motoristien Kriisipalveluun. Kuva Erkki Mäki

Prätkällä ajellaan monesti kaverin tai useamman kanssa ja helposti miettii, että "mitäs mä voisin tehdä, kun kaveri tärisee vieressä vaikka mitään ei tapahtunut". Istukaa alas, lasi vettä mukaan ja kuuntele.

Kysy vaikkapa, miten voin auttaa. Me suomalaiset olemme tunnettuja hiljaisuuden sietokyvystämme ja siitä on apua. Aktiivinen kuuntelu, jossa omat tarinat vastaavista tilanteista jätetään kertomatta ensimmäiseksi, on helpottavaa. Ja oman tarinan voi kertoa sitten hetken päästä, saadaan kokemus siitä, että muillekin sattuu.

Jotta tilanne ei jää pyörimään päässä kannattaa käydä rauhassa läpi kaikki, mitä muistaa. Tilannetta ennen tapahtuneet asiat, tilanteessa tapahtuneet asiat ja tilanteen jälkeiset asiat. Ja ETENKIN tilannetta ennen tunnetut tuntemukset, tilanteessa olleet tuntemukset ja tilanteen jälkeiset tuntemukset. Homman voi tehdä paperille tai vaikka hyvän kaverin kanssa keskustellen. Kannattaa myös tehdä mieluisia asioita, jotta saa etäisyyttä tapahtumaan. Ja aina voi soittaa Motoristien Kriisipalveluun. Niin pientä asiaa ei ole että ei kannattaisi yhteyttä ottaa.

Mitä ”läheltäpiti” tilanteesta voi oppia? Omia henkisiä kipupisteitä, rajoja osaamiselle ja jaksamiselle. Liikenteen arvaamattomuutta. Ajotaidon puutetta ja ajoharjoittelun lisäämistä. Ihmisenä olemista ja psyyken toimintaa vaaratilanteissa sekä myöhemmin. Etuoikeutta olla olemassa ”läheltäpiti” tilanteen jälkeen.

Motoristien Kriisipalvelu auttaa lahjoitusvaroin

Motoristien Kriisipalvelulla on ensimmäinen toimintavuosi täynnä omana yhdistyksenä. Meillä on hyvä ja osaava porukka ja toimimme kaikki vapaehtoisina oman työmme ohella. Toimintamme tehdään lahjoitusvaroin ja kiitämme sydämestämme lahjoittajia. Kiitämme yksityishenkilöitä, jotka ovat meitä tukeneet. Ja yrityksiä. Ja moottoripyöräilyyn kuuluvia yhdistyksiä.

Olemme solmineet yhteistyösopimuksen MP 2020 messujen kanssa ja olemme messuilla tavattavissa TieVie-osastolla.

Tukijamme (kerhot ja yritykset sekä organisaatiot): 

  • BMW Club Finland, Suomen BMW-kerho ry
  • Intruder Club Finland ry
  • Kuopion Moottoripyöräklubi - KMC ry
  • Yamaha Custom Club Finland ry
  • Touring Finlandia MK Ry
  • Pori Konepyöräklubi ry
  • Oulu MC ry
  • T. Qvist Oy
  • Oy Otto Brant Ab /Hondabikes.fi
  • Jokikone Oy
  • Stepbystep-Palvelut Oy
  • Nord Print Oy
  • Motouutiset
  • Moottoripyörämessut MP 2020
  • Yksityishenkilöt

Kun haluat liittyä tähän hienoon tukijoukkoon kannatusjäsenenä, ota yhteyttä: Marja Suominen, Motoristien Kriisipalvelu Kannatusyhdistys ry, marja.suominen@gmail.com tai voit tehdä lahjoituksen Kannatusyhdistys ry:n tilille FI 655741 402011 4265. Yhteystietomme: www.facebook.com/motoristienkriisipalvelu