Peter "Foppan" Forsbergin pyörän V2-moottori on varsinainen katseenvangitsija, sillä sen sylinterit ovat lasia. Motornördin videolla Foppan kertoo, että sylintereiden pitäisi kestää 10 barin ilmanpaineen, mutta että hän on testannut niitä 8 barin paineella.

Itse asiasssa koko pyörä moottoreineen, voimansiirtoineen ja runkorakenteineen on todella kaunis. Jokaiseen osaan on uhrattu paljon ajatusta, käsityötaitoa ja osaamista sekä aikaa.

Peter 'Fobban' Forsberg pajassaan.

Peter 'Fobban' Forsberg pajassaan.

Moottorin männät Peter on tehnyt itse, "männänrenkaat", tässä tapauksessa oikeastaan tiivisteet, ovat itsevoitelevaa polyuretaania ja kontaktikohdalta niin ohuet, että ovat miltei kitkattomat.

Rakentelun tässä vaiheessa homma pääsi karkaamaan käsistä, ja lopputulos on hieno.

Voimansiirtomekanismi on peräisin puolestaan 70-luvun Harleystä. Koska moottori toimii paineistetulla ilmalla, se ei kuumene, vaan jäähtyy ajossa, joten varsinaista voitelujärjestelmää ei tarvita. Muutama pisara öljyä silloin tällöin riittää.

Moottorin sylinterit ovat 10 barin paineen kestävää lasia.

Ajoaikaa osoittamassa on hieno tiimalasi. Kun sen kääntää ylösalaisin, hiekka loppuu 3 minuutin kuluttua. Ajoaika on noin 3-5 minuuttia.

Paineilmaletku kytkettynä.

Moottori saa käyttövoimansa erillisestä paineilmatankista, jonka Peter ottaa selkäänsä. Mies myöntää, että sen kantaminen ajossa on kidutusta, joten hän suunnittelee sivuvaunun rakentamista pyörään, jolloin saa isomman paineilmatankin suoraan vaunuun, ja ajoaikaa riittää pidempään. Samalla ajomukavuus paranee olennaisesti.

Ajoaikamittari: vanha kunnon tiimalasi mittaa aikaa kolme minuuttia kerrallaan.

Peter myöntää, että hänen steampunk-taideteoksensa ei ole kovin hyvä moottoripyörä, mutta ulkopuolisen on helppo todeta, että se luovuuden ja taidon määrä, mitä pyörän rakentamisessa on käytetty, häikäisee.

'Kuninkaalliset' sylinterinkannet.

Kannattaa todella katsoa oheinen video. Sillä selviää myös samalla, millaisia muita villejä laitteita Foppan on rakentanut. Asiasta kertoi ensin Hackaday. Mikäli video ei näy alla, voit katsoa sen täällä.