Laia Sanz ei myöskään ole mikään heittopussi, sillä hän sijoittui Dakar-rallin moottoripyöräpuolen kokonaiskisassa 18:ksi ja ykköseksi naiskuljettajien joukossa kahden tiukan kisaviikon jälkeen. Sanz toi hienosti GasGas RC 450F:nsä kisan viimeisellä etapilla Haradhista Qiddiyaan kahdentenatoista.

– Tulen muistamaan paljon tästä Dakarista. Tietenkin muistan Paulon (Gonçalves, menehtyi 2020 Dakarin 7. ajopäivänä), todellisen Dakar-soturin. Joten minulla on vähän sekavat tunteet. Muistan sen myös sen vuoksi, että tämä on minulle 10. Dakar-kisa, jonka lähdin matkaan, ja onnistuin myös ajamaan maaliin. Se on jotain sellaista, josta olen todella ylpeä. Luulisin, että olen ensimmäinen espanjalainen kuljettaja, joka on onnistunut siinä.

– Dakar ei ole koskaan helppo, mutta kun tapahtuu onnettomuus, siitä tulee paljon vaikeampaa. Joten olen tyytyväinen, että onnistuin selviämään kaikesta ja pääsemään maaliin asti. Olen myös ensimmäinen kuljettaja, joka on edustanut GasGas-merkin moottoripyöriä. Tämä ei ole ollut minulle parasta kokonaiskisan tuloksiin nähden – kakkososuudella tapahtuneen onnettomuuden jälkeen ajoin paljon pölyssä, ja keskinopeus oli minulle hieman liian korkea toisen kisaviikon aikana. Olen ylpeä siitä, mitä olen saavuttanut, ja halua kiitää kaikkia GasGasin tehdastiimissä heidän tuestaan, Laia Sanz totesi.

GasGasin espanjalainen tehdaskuljettaja Laia Sanz 12. etapin maalissa.

GasGasin espanjalainen tehdaskuljettaja Laia Sanz 12. etapin maalissa.

Viimeisenä kisapäivänä tapahtuman maratonosuudella Sanz ajoi 447 kilometrin osuuden ja 374 kilometrin mittaisen erikoiskokeen. Onneksi 42. Dakarin päätöspäivä sujui espanjalaiselta ongelmitta, sallien hänen saattaa päätökseen henkisesti ja fyysisesti kovan kahden viikon kisan Saudi-Arabiassa.

Toivoen sijoittuvansa mp-puolen kokonaiskisassa 15 parhaan joukkoon, Sanz aloitti varovasti Dakarinsa, kunnes kaatui epäonnisesti supermaratonosuuden ensimmäisenä päivänä, mikä hidasti hänen etenemistään. Kaatuminen vaurioitti hänen navigointivälineitään, ja hänen tiiminsä ei saanut auttaa tätä, vaan hänen oli pakko ajaa eteenpäin, viettäen usein paljon aikaa edelläajavien kuljettajien nostattamassa pölypilvessä. 

Startti kisan toiselle puoliskolle osoittautui vaikeaksi Laialle ja koko Dakarin perheelle, kun Paulo Goncalves – kuljettaja, jonka Laia tunsi hyvin – traagisesti menehtyi 7. osuudella. Moottoripyöräpuolen kisa jatkui vasta 9. etapilta, jolloin Sanz selvitti hienosti 886 kilometriä pitkän päivän.

Päätyessään Dakar-rallin 2020 7123 kilometrin mittaisen kokonaiskisan 18:ksi sekä oltuaan numero 1. naismoottoripyöräilijä kisassa ja saavutettuaan Dakarin maalin 10. kerran voidaan todeta, että Laia Sanzista on tullut todellinen Dakar-legenda. Onnittelut hänelle.

GasGasin espanjalainen tehdaskuljettaja Laia Sanz 12. etapin maalissa.

GasGasin espanjalainen tehdaskuljettaja Laia Sanz 12. etapin maalissa.