Ajoasu auttaa meitä pysymään kuivana ja lämpimänä, ja siten toimintakykyisenä. Kunnolliset jalkineet ja hansikkaat puolestaan suojaavat raajoja.

Pää on ihmiselle tärkeä kapistus, siispä suojaamme sen kypärällä.

Suomessa ei saa myydä kuluttajalle sellaisia kypäriä, joita ei ole tarkoitettu tieliikenteeseen. Tärkeintä kypärässä on sen sopivuus sinun päähäsi.

Kypäröissä on valikoimaa.

Kypäröissä on valikoimaa.

Avokypärät ovat suojausominaisuuksiltaan melko heikkoja. Ns kokokypärä on ainoa oikea valinta. Jos haluat mukavuutta, voit valita aukeavan mallin, joka on helpompi käyttää. Varsinkin silmälasien kanssa ero mukavuudessa on suuri avattavan mallin hyväksi.

Tummennettu aurinkovisiiri kypärän sisään tai päälle rakennettuna on kätevä vasta-aurinkoon ajettaessa. Varsinaisesti tummennetut visiirit toimivat vain kirkkaimmilla ilmoilla. Kirkkauden mukaan tummuva visiiri tai pinlock on vielä kätevämpi.

Huurtumaton pinlock-lisäkalvo visiirin sisäpinnalla on koettu hyväksi.

Kypärän hinta ja laatu kulkevat yleensä käsi kädessä.

Älä osta käytettyä kypärää, jos pääsi on sinulle arvokas. Kypärä vanhenee, vaikka sitä ei käytä, ja tekniikka menee eteenpäin huimaa vauhtia. Viisi vuotta on ikuisuus kypärätekniikassa.

Halkileikattu kypärä.

Ajoasut

Nahka on perinteisesti hyvä ajoasu. Toki se on kallis ja vaikea puhdistaa. Mieti kuumissa oloissa sitä hien määrää, joka imeytyy nahkaan.

Erilaiset goreteksit, eli vedenpitävät ajoasut, ovat hyviä aina alle 25C asteen lämmössä, eli siis Suomessa. Kuumassa kelissä goreasu ei hengitä riittävästi.

Yli 20-25 asteen kelissä ilmastoitu puku on ehdoton. Toki sillä tulee helposti kylmä tavallisessa Suomen kesässä.

Ja ilmastoitu asu vaatii erillisen sadeasun. Erillisen sadeasun pukeminen sadekuurojen aikana on oma lukunsa. Ts. välillä kastuu ja välillä hikoilee turhaan.

Kuvituskuva: Rukan Thund-R puku.

Kuvituskuva: Rukan Thund-R puku.

 

Tärkeää on aina käyttää koko ajoasua. Vai tiedätkö koska lippaat?

Suurin hyöty ajoasun suojista on pienissä nopeuksissa taajamissa. Satasesta rekan alle ajettaessa on sama mitä päällä tai päässä on.

Erilaisilla onnettomuudessa täyttyvillä turvatyynyilläkin varustettuja ajotakkeja on saatavilla. Mekaanisella narulaukaisulla toimivat ovat noin luokkaa 500 euroa ja asento- ja kiihtyvyystunnistimilla varustetut noin 2000 euron tietämillä.

Ainakin vielä asentotunnistinrakennelma on hirmu jäykkä ja hankala käyttää, mutta menettelee matka-ajossa, missä painosta ei ole niin paljon riesaa.

Ajojalkineet

Saappaat ovat parhaiten suojaavat, mutta nykyään on myös lenkkarin tyyppisiä ilmavampia vaihtoehtoja. Maastoajoon sopivat saappaat ovat turhan kankeat matkamotoristille.

Mitä teet eniten. Valitse sen mukaan. Hengittäviä saappaita ei ole tullut vastaan, tai sitten sadevesi tulee ja menee myös.

Hyvät ja oikein valitut ajoasut ja -varusteet tekevät ajamisesta turvallista ja miellyttävää vähän kauempanakin.

Hanskat

Itse ajan koko kesän crossihanskoilla. Niissä on mahtava tuntuma, mutta ne vaativat kahvalämppärit, jotta sateella ja kylmällä ilmalla ajaminen onnistuu. Tai sitten ainakin kahdet hanskat: kylmälle paksut ja lämpimälle ohuet.

Matkustajan ajoasu

Matkustajalla on samat varusteet kuin kuljettajallakin. Tietysti, samathan ovat olosuhteetkin. Välimatkaa kuskin ja kyytiläisen välillä on vain muutama kymmenen senttiä tai vähemmän. 

Terveisin

Mikko Paaso

Kuljettaja ja kyytiläinen tarvitsevat kumpikin laadukkaat ajovarusteet. Yhteinen on kyytikin.