Reissuni lohduttomin näky oli kenties huoltoasema, jonka kaikki luukut oli lastulevytetty piiloon, haalistunut pikaisesti sutaistu ”Suljettu” -lappu kiikkui vielä yhden teipin varassa ja pihalla kasvoi talven jäljiltä poislakaisemattoman hiekoitushiekan seasta horsmaa. Olisin halunnut tankata, mutta jouduin jatkamaan matkaa.

Tällaisia paikkoja, joihin korona oli iskenyt lujaa, oli paljon. Mutta oli myös niitä paikkoja, joissa koronan tuoma tauko oli käytetty hyväksi ja paikkoja kunnostettu toiveikkaina tulevaa kesää varten. Nämä esimerkit kuvaavat hyvin myös sitä, miten ihmiset käyttäytyvät kriisitilanteissa. Toiset lamaantuvat ja toiset toimivat. Jotkut tuovat toivoa ja tästä hyvä esimerkki olivat ikkunoihin laitetut pehmonallet , joiden bongailu kesäillassa toi hyvän mielen. Toivontuojiakin tarvitaan.

Mitä teemme?

Sain reissun aikana kertoa monelle kriisipalvelustamme ja siitä, mitä me teemme. Tässäpä se hissipuheen muodossa: ”Olemme vajaan kymmenen hengen ryhmä motoristeja ympäri Suomen. Olemme koulutettuja sote-alan ammattilaisia ja teemme kriisipalvelua päivätyömme ohessa täysin vapaaehtoisesti ja lahjoitusvaroin. Palvelumme on täysin ilmaista motoristeille ja se, että asioista ei huudella eteenpäin, on meille itsestään selvää jo päivätyömmekin puolesta”. Liian pitkä hissipuheeksi myönnän, lupaan jalostaa sitä.

Usein puheenvuoroni jälkeen sain osakseni naureskelua kriisi -sanasta. Ehkä nauru kertoo jotakin siitä, että kriisi sanana koetaan usein vaikeaksi tai vaativaksi. Mielestäni kriisin voi kuitenkin määritellä siten, että ”jos se sulle on kriisi, niin sitten se on kriisi”. Mikä toiselle menee ohi hujauksessa, voi syöstä toisen pitkiksi ajoiksi syviin vesiin. Kriisin kokeminen on aina yksilöllistä, koska se riippuu mm. siitä mitä meille on aiemmin tapahtunut ja miten vastoinkäymisistä olemme selvinneet.

Virallisemmin kriisillä tarkoitetaan tapahtumaa, johon ei ole voinut varautua, ja joka aiheuttaa merkittävää kärsimystä, eivätkä aikaisemmat kokemukset riitä siitä selviytymiseen.

"Jos se sulle on kriisi, soita"

Usein sain vastata myös kysymykseen siitä, missä asioissa meihin voi ottaa yhteyttä. Viittaan edelliseen, ”jos se on sulle kriisi”, niin soita. Meihin on otettu yhteyttä kolaritilanteiden vuoksi, silloin kun on meinannut sattua jotain, jos pelottaa ajaa jne. Yhtä lailla yhteydenotot ovat koskeneet haastavia tilanteita vaikkapa ihmissuhteissa tai työssä, talousvaikeuksia sekä sairastumista. Eli mikään asia ei ole liian vähäpätöinen ottaa yhteyttä, jos asia mietityttää. Olennaista ei ole itse tapahtuma vaan se miten sen koet. Meidän yhteystiedot löytää parhaiten Facebookista. Jaamme esitteitämme myös alan liikkeiden kautta sekä henkilökohtaisesti motoristitapahtumissa. Yhteystietomme ovat myös tämän jutun alla.

Minna Rautio: 'Pyrimme palauttamaan elämänhallinnan tunteen'.

No mitä me sitten tehdään kun meihin ottaa yhteyttä? Yksi tärkeimpiä tehtäviämme kriisityöntekijöinä on kertoa asiakkaillemme siitä, mikä on normaalia kriisitilanteessa. Että on ihan normaalia nukkua tai syödä huonosti, hermostua pienestä tai velloa samoissa ajatuksissa. Tehtävämme on kertoa asiakkaillemme, etteivät he ole tulossa hulluiksi eivätkä he ole muutenkaan menettämässä järkeään. Yritämme palauttaa mm. oman elämänhallinnan tunteen, joka auttaa selviytymisessä. Meillä on keinoja tähän.

Meillä ei ole vastausta kaikkiin kysymyksiin emmekä me tiedä tai osaa kaikkea. Mutta tutkimustietoon nojaten meillä on näyttöä siitä, että vaikean asian ääneen puhuminen helpottaa, koska se asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Toiselle puhuminen auttaa näkemään oman tilanteen myös ulkopuolelta, jolloin siihen on mahdollista saada uutta näkökulmaa ja päästä näin eteenpäin. Jotkut ovat pelänneet sitä, että näkisimme suoraan sieluihin, niihin asioihin joita ei haluta kertoa kenellekään. Myönnän pelänneeni itsekin tätä, mutta voin kertoa ettemme näe mihinkään syvälle. Ei meille mitään sielujen kaikuluotaimia anneta koulutuksessa. Ehkä tunne voi kuitenkin tulla siitä, että olemme koulutettuja kuuntelemaan tarkasti ja intensiivisesti. Joten relax tämänkin asian suhteen.

"Kaikki järjestyy"

Matkani loppupuolella näin erään kaupan ilmoitustaululla lapsen piirroksen, jossa luki ” Kaikki järjestyy”. Kuluneen kevään aikana kliseiseksi muodostunut lause on kuitenkin niin totta. Asiat eivät ehkä järjesty siten kuten olimme toivoneet ja ajatelleet mutta järjestyvät kuitenkin, ajan kanssa vaikka nyt ei ehkä siltä tunnukaan. Jos et siis tiedä keneltä pyytää apua tai kenelle soittaa, soita meille. Meillä on aikaa sullekin!

Mennäänpä ehjinä perille, minne sitten olemmekin matkalla!

Minna Rautio

Kriisityöntekijä, Motoristien Kriisipalvelu

Yhteystiedot:

  • Marja 0442604780 marja.suominen@gmail.com
  • Jyrki 0400401922 jyrki.koivujuuri@welho.com
  • Eeva p.0400959503
  • Minttu p.0405292460
  • Kari p.0440746103
  • Juha p.0407448872
  • Minna p.0442146018 minnal.rautio@gmail.com
  • Katriina p.0405692504

 

'Tähän kuvaan haluan päättää tämän kirjoitukseni. Haluan kertoa sinulle, että kaikki järjestyy, ennemmin tai myöhemmin, tavalla tai toisella. Tiedän tämän myös omasta kokemuksestani enkä ole oppinut sitä vain kirjoista. Yksin ei tarvitse selvitä. Me ollaan suakin varten.'

Tähän kuvaan haluan päättää tämän kirjoitukseni. Haluan kertoa sinulle, että kaikki järjestyy, ennemmin tai myöhemmin, tavalla tai toisella. Tiedän tämän myös omasta kokemuksestani enkä ole oppinut sitä vain kirjoista. Yksin ei tarvitse selvitä. Me ollaan suakin varten.