Uuden MT-09:n kolmisylinterinen crossplane-moottori on nyt tilavuudeltaan 889 cm3 aiemman 847 cm3 sijaan. Tehoa on Euro 5 normin täyttävään moottoriin tullut lisää 4 hevosvoimaa, lukema on nyt 119 hv / 10 000 rpm.

Vääntömomentti on 93 Nm / 7000 rpm, joka saavutetaan 1500 alemmalla kierrosluvulla kuin aiemmin. 

Moottori ja uusi pakoputkisto ovat yhteensä 1,7 kg kevyemmät kuin aiemmin. Pakoputkiston osuus painonsäästöstä on 1,4 kg.

Vaihdelaatikon välityssuhteita on muokattu vastaamaan tehokkaamman moottorin ominaisuuksia. Kytkinkahva on aiempaa kevyempikäyttöinen.

Uusi polttoainejärjestelmä tuottaa polttoaineen tehokkaamman sumutuksen ja vaikuttaa uuden mallin 9 % aiempaa parempaan polttoainetalouteen.

Imusarjassa on kolme eripituista ja -kokoista imukurkkua tehontuoton optimoimiseksi kaikilla kierrosalueilla.

Kuusiakselinen IMU

Uudessa MT-09:ssä on kuusiakselinen IMU-liiketunnistin, joka on kehitetty YZF-R1-mallissa vuodesta 2015 lähtien käytössä olleesta järjestelmästä. IMU:n antamin tiedoin ECU ohjaa elektronisia ajoavustimia ja muita järjestelmiä.

TCS-pidonhallintajärjestelmä ottaa myös kallistuksen huomioon. Luistonhallinta säätää tehoa, kun järjestelmä tunnistaa takarenkaan luistavan sivuttaissuunnassa ja LIF-järjestelmä hallitsee etupyörän nousua kiihdytyksissä. ABS-jarrujen ohjauksessa on mukana BC-jarruavustin, joka ohjaa sekä moduloi itsenäisesti etu- ja takajarrun painetta. ABS estää lukkiutumisen myös kaarteissa. 

Ajoavustimien toimintaa säädetään uuden 3,5-tuumaisen TFT-mittariston ja ohjaustangolla olevan kytkimen avulla. Myös ajovalinnat valitaan ohjaustangolta.

Pyörän vaihdeavustin toimii sekä ylös- että alaspäin vaihdettaessa. Pyörässä on ride-by-wire APSG-kaasukahva (Accelerator Position Sensor Grip).

Tuttu, uusi Deltarunko

2021 MT-09:n painevalettu Deltabox-alumiinirunko on mitoitettu uuden moottorin mukaan. Uudet alumiiniset runko, takahäkki ja -haarukka ovat yhteispainoltaan aiempaa 2,3 kg kevyemmät.

Runkoa on jäykistetty vakaamman ajokäytöksen vuoksi. Rungon muutoksilla ja lyhyemmällä etuhaarukalla on siirretty painoa etupyörälle. Samalla tehostuu eturenkaan pito.

41 mm:n etuhaarukka on KYB:in käsialaa, ja sen esijännitys, puristus- ja paluuvaimennus ovat täysin säädettävissä. Takajousituksen linkkurakenne on uudistettu. Takana on säädettävä KYB-vaimennin.

Yamahan kehittämällä "spin forging" -taontatekniikalla valmistettujen uusien vanteiden paksuus on vain 2 mm. Uudet etu- ja takapyörät ovat 700 g aiempaa kevyemmät, mikä parantaa käsiteltävyyttä ja ohjautuvuutta.

2021 MT-09 on varustettu YZF-R1-tyyppisellä etujarrujärjestelmällä, jossa radiaalisen pääsylinterin mäntä liikkuu rinnakkain jarruvivun suunnassa.

Pyörän paino on 189 kg ja se on ulkonäöltään tiivis paketti. Siitä on tarjolla kolme eri värivaihtoehtoa: Storm Fluo, Icon Blue ja Tech Black.

Pyörään on saatavilla laaja valikoima lisävarusteita ja -tarvikkeita. Lisäksi asiakas voi ennen ostotapahtumaa räätälöidä pyörän mieleisekseen MyGarage-sovelluksen avulla. Saatavilla on myös Yamaha MT Apparel -asusteita.

Yamahalla on myös tarjolla MyRide-sovellus, joka on saatavilla sekä iOS- että Android-laitteille. Sovellus seuraa ja tallentaa monipuolista dataa ajoretkiltä ja käyttäjä voi lisätä tietoihin kuvia matkan varrelta ja jakaa näitä sosiaalisessa mediassa yms. 

 

Teksti: Erkki Mäki – Kuvat: Yamaha