Gogoron akkujärjestelmä perustuu modulaarisiin vakioakkuihin, jotka vaihtaa valmistajan mukaan "6 sekunnissa". Akut on sijoitettu skootterin istuimen alle, ja ne näyttävät todella helppovaihtoisilta.

Gogoron akkuja ei ole suunniteltu kotona ladattaviksi, vaan lataus hoidetaan akkujen vaihtoasemilla. Ajat vaikkapa markettiin tai parkkihalliin, jossa on akkujen vaihtoasema, nappaat akut irti omasta skootteristasi ja vaihdat täydet tilalle.

Mikäli sähköskoottereiden vaihdettavat akut olisivat yhtenäisen standardin mukaisia, akut voisi vaihtaa ristiin valmistajasta riippumatta. Riittävän tiheä vaihtoasemien verkosto mahdollistaisi huolettoman ajamisen tarvitsematta pohtia riittääkö akkujen lataus perille asti.

Tähän mennessä Gogoron Powered By Gogoro Network (PBGN) akkujen vaihtoverkosto  ja akkustandardi on houkutellut mukaansa Yamahan, PGO:n, Aeonmotorin, ja eReadyn. Marraskuun lopulla China Motor Corporation (CMC) ilmoitti liittyvänsä mukaan eMoving-skootteribrändillään.

CMC valmisti aiemmin muita sähköisiä ajoneuvoja ennen ryhtymistään sähköskoottorivalmistukseen 2019. Alunperin se esitteli eMoving-brändinsä suoraksi kilpailijaksi Gogorolle. Sen valttikorttina oli, että akut voitaisiin ladata suoraan skootterissa, joten käyttäjän ei tarvitsisi huolehtia akkujen vaihtamisesta.

Marraskuussa CMC kuitenkin sitten ilmoitti valmistavansa ensimmäiset PBGN-yhteensopivat skootterinsa vuoden 2021 loppuun mennessä. Sillä välin se jatkaa nykyisten malliensa myymistä ja kertoo jatkavansa myös niiden valmistamista. Tavoitteena on tarjota asiakkaille vaihtoehtoja mistä valita pikemminkin kuin sitoutua yhteen teknologiaan.

	 Mm. DHL on Taiwanissa sitoutunut Gogoron sähköskoottereiden käyttöön.

Mm. DHL on Taiwanissa sitoutunut Gogoron sähköskoottereiden käyttöön.

Gogorolla on jo yli 2000 akunvaihtoasemaa ympäri Taiwanin. Tuorein kolmannen sukupolven akkupäivitys mahdollistaa jopa yli 170 kilometrin akunvaihtovälin. Päivittämällä jatkuvasti akkujaan PBGN auttaa myös asiakkaitaan: heidän ei tarvitse murehtia vanhoista akuistaan, vaan ne vaihtuvat asemilla tuoreempiin.

Gogoron sähköskoottereita on käytössä latausverkostoineen Taiwanin lisäksi ainakin Etelä-Koreassa, Japanissa, Ranskassa – eritoten Pariisissa – sekä New Yorkissa USA:ssa.

Gogoron mukaan PBGN on maailman suurin saman standardin mukainen akkujen vaihtoverkosto.

Asiasta kerrottiin mm. Focus Taiwanin sivuilla.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Gogoro avasi pelin: sähköskootterit yhteiskäyttöön sovelluksen ja palvelukonseptin avulla

Suuret japanilaiset mp-valmistajat liittoutuvat tavoitteenaan yhteinen sähkömoottoripyörien vaihdettavien akkujen standardi

Gogoro päivitti sähköskootteriinsa sormenjälkitunnistuksen

Latausasemista ja vaihtoakuista tunnettu sähköskootterivalmistaja Gogoro laajentaa Japaniin

 

Teksti Erkki Mäki, kuvat Gogoro