Piaggion Beverly-mallien moottorit, ulkonäkö ja elektroniikka on laitettu kerralla uusiksi. Crossovereiden design on sporttinen, ja varsinkin etupäätä on uusittu isolla kädellä. Mallin sivulinjoissa on kuitenkin säilytetty edellisten mallien pehmeyttä.

Sekä ajovalo, vilkut että parkkivalot on toteutettu LEDein.

Vanteet ovat uudet, kevytvaluiset seitsemänpuolaiset. Istuin on niin ikään uusi, kaksoispäällystetty kaksoistikkauksineen.

300- ja 400 cm3 moottorit ovat uudet ja Euro 5 -päästöstandardien mukaiset. Molemmat moottorit ovat nelitahtisia neliventtiilikannella varustettuja yksisylinterisia ja kuuluvat Piaggion hpe-, eli High Performance Engine tehomoottorisarjaan. Tavoitteena moottorien suunnittelussa on ollut parempi suorituskyky ja ajettavuus sekä pienempi polttoaineenkulutus ja melu.

300 hpe moottorin teho on kasvanut 23 % edelliseen samankokoiseen malliin verrattuna. Teholukema kirjataan nyt 19 kW / 25,8 hv / 8000 rpm. Maksimivääntö nousi puolestaan 15 % ja on nyt 26 Nm / 6250 rpm.

Piaggio Beverly S 400 hpe.

Piaggio Beverly S 400 hpe.

400 hpe moottori puolestaan korvaa entisen 350-moottorin. Sen lisäksi että moottorin kokoa on kasvatettu, myös sen mekaanista ja termodynaamista suorituskykyä on parannettu samalla kun sen jo ennestään matalaa värinä- ja melutasoa on alennettu. Moottorin teho on 26 kW / 35,4 hv / 7500 rpm ja maksimivääntö 37,7 Nm / 5500 rpm.

Moottori on istutettu korkealujuuksisesta teräsputkesta valmistettuun kaksoiskehtorunkoon. Edessä on Showan 35 mm teleskooppi ja takana kaksi Showan kaksitoimista vaimenninta, joissa on viisiasentoinen jousen esijännityksen säätö.

Piaggio kertoo, että uusien Beverly-skoottereiden ajettavuus, käsiteltävyys ja ketteryys on varsin moottoripyörämäinen, kiitos valettujen 16 tuuman etu- ja 14 tuuman takavanteiden. 400 hpe -mallissa on leveämmät renkaat: 120/70 edessä, kun pienemmässä mallissa koko on 110/70 ja takana taas 150/70 kontra 140/70.

Piaggio Beverly S 400 hpe.

Piaggio Beverly S 400 hpe.

Piaggio Beverlyssä on avaimeton käynnistys, joten käynnistämisen lisäksi istuimen ja polttoainetankin korkin avaaminen tai ohjauslukituksen kytkeminen onnistuvat, kunhan avain on taskussasi.

Malleissa on myös uusi 5,5 tuuman täysin digitaalinen LCD-mittaristo sekä uudet ohjaustangon kytkimet. 400 hpe-versiossa on mukana vakiona Piaggio Mia -liitettävyysjärjestelmä, jossa voit Bluetoothin avulla yhdistää puhelimesi Beverlyn elektroniikkaan.

Piaggio Beverly S 400 hpe.

Piaggio Beverly S 400 hpe.

Kaksi mallia, Beverly ja Beverly S

Tarjolle tulee kaksi erilaista mallia: hienostuneempi ja elegantimpi Beverly sekä sporttisempi Beverly S.

Beverly tulee tarjolle kiiltävin, elegantein värein, sellaisin kuin Bianco Luna ja kaksi kokonaan uutta värivaihtoehtoa, Blu Oxigen sekä Grigio Cloud. Väriteemoja täydentävät metallisävyt, tummanruskea istuin sekä vaaleanharmaat vanteet.

Piaggio Beverly S:stä tulee kolme värivaihtoehtoa: Argento Cometa ja Nero Tempesta mattavärit sekä futuristinen kiiltävä Arancio Sunset. S:ssä on uusi musta istuin sekä tummanharmaat vanteet.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Piaggio.

Piaggio Beverly 300 hpe.

Piaggio Beverly 300 hpe.

Piaggio Beverly 300 hpe.

Piaggio Beverly 300 hpe.

Piaggio Beverly 300 hpe.

Piaggio Beverly 300 hpe.