Sean ja Craig ovat ponnistelujensa tueksi liittäneet oheisen videon todisteeksi aikaansaannoksistaan. Siinä todetaan, että miksi tyytyä 15 hevosvoiman generaattoriin, kun tehokasta moottoripyörää voi käyttää samaan tehtävään. Eivätkä ainakaan heidän turbo-Harrikkansa 140 heppaa hyydy aivan heti kesken. Ja lisäksi se pyörä oli jo valmiina tallissa. Tarvittiin vain riittävän tehokas generaattori, mitä pyörittää sekä teline, josta Harleyn veto välitetään generaattorille.

Seanin ja Craigin alkuperäisenä inspiraationa rakennushankkeelle oli se vakava virtakatkos, mikä tapahtui hiljan Teksasissa ja osassa Kaliforniaa. Joitakin sähköautoja pystyy hätätilassa käyttämään varavoimanlähteinä, mutta esimerkiksi sähkömoottoripyörän akustosta ei saa varavoimalana kuin lyhytaikaista iloa.

Ensi vaiheessa tavoitteena oli rakentaa Harrikalle teline ja voimansiirto takarenkaasta generaattorille välityspyörän ja ketjun avulla. Generaattorin pyörintänopeus olisi optimaalisimmillaan 540 kierroksella minuutissa.

Oikean nopeuden aikaansaaminen oli hankalaa. Tokihan poikien Harleyssä on vakionopeudensäädin, mutta siitä ei ollut iloa, koska se saa ohjaussignaalinsa etupyörältä, joka ei tässä viritelmässä pyöri lainkaan.

Ratkaisuna oli käyttää lukkopihtejä, joiden avulla kaasu saatiin viritettyä täsmälleen oikeaan kohtaan ja kierrokset paikalleen.

Matkalla oli hieman ongelmia, kuten arvata saattaa, mutta lopulta kaverukset saivat homman toimimaan: generaattorista tulvi riittävästi sähköä ei pelkästään normaalin talon ja niiden pakastimien toimintaan, vaan myös kokonaisen verstaan kaikkien sähkölaitteiden päällä pitämiseen yhtäaikaisesti.

Ja se kutkuttavin asia, mikä samalla selvisi sen lisäksi, että olisi kriisitilanteissa sähköomavarainen, on tietenkin se, että mikäli siippa suhtautui aiemmin moottoripyörän hankintaan kielteisesti, niin nyt voit vedota siihen, että pakastinta varten riittää virta silloinkin, kun myrsky mylvii ja muualla istutaan kynttilänvalossa. Kunhan vain voit hankkia sen moottoripyöräsi...

Voit katsoa videon myös täällä.

Teksti Erkki Mäki, kuvat videokaappaus.