Vakionopeudensäätimen käyttö on moottoripyörissä parhaimmillaan silloin, kun ajetaan todella pitkiä matkoja. Se mahdollistaa kaasukäden lepuuttamisen ajon aikana ja tietynlaisen rentoutumisen. Sama silloin, kun nopeusrajoitus on pitkällä matkaa vaikka 60 km/h ja haluat pitää nopeuden alle sakkorajojen: asettamalla vauhdin oikein, voit keskittyä ajamiseen ja unohtaa rajoitukset.

Mukautuva vakionopeudensäädin pistää vielä paremmaksi: se säätää vauhtinsa (tietyissä rajoissa) edelläajavan ajoneuvon mukaan ja tekee siten ajamisen entistä vaivattomammaksi. Jos edelläajava nostaa vauhtia, MVS kiihdyttää vauhdin samaksi, sama pätee hiljentämiseen. Vastuu nopeudesta jää motoristille: jos edelläajava jarruttaa äkisti, kuljettajan pitää olla hereillä ja jarruttaa niin ikään.

Autossa voi olla hätäjarrutustoiminto, joka pelastaa tilanteen, mutta moottoripyörässä vastuu äkkipysähdyksestä säilyy aina kuljettajalla.

IIHS:n tutkimus keskittyi pelkästään autoihin, mikä on ymmärrettävää, koska Yhdysvalloissa tutkimuksen tekoaikana ainoastaan Ducati Multistrada V4 S oli saatavilla varustettuna tutkan avulla toimivalla adaptoituvalla vakionopeudensäätimellä.

Tutkimuksen tulos oli, että MVS:n käyttäjät ajavat 24 % todennäköisemmin ylinopeutta.

Tutkimuksessa keskityttiin hieman yli 40 autoilijan tarkkailuun Bostonin alueella neljän viikon aikana. Puolelle ryhmästä annettiin käyttöön jakson ajaksi MVS:llä varustetut vuosimallin 2017 Volvo S90:t ja toiselle puolelle 2016 Range Rover Evoquet.

MVS:ää käyttäessään nämä autoilijat ajoivat 95 prosenttisesti ylinopeutta, kun luku oli 77 % ilman, että MVS oli kytkettynä päälle. Ryhmien välillä ei havaittu eroja nopeuskäyttäytymisessä.

Vaikka ylinopeutta ajavien määrä kasvoi 24 %, niin itse ylinopeuden kasvu oli MVS:ää käytettäessä pieni verrattuna manuaaliseen ajoon. Käytetty ylinopeus oli mailin, eli 1,6 kilometriä tunnissa suurempi.

Siinä missä kuljettajat ajoivat MVS pois kytkettynä keskimäärin 9,8 km ylinopeutta, MVS:n käyttö nosti ylinopeuden 11,2 tai 11,4 kilometriin tunnissa.

Ylinopeus oli suurempaa valtateillä, joiden nopeusrajoitus oli 55 tai 60 mailia tunnissa, kun teillä, joiden nopeusrajoitus oli 65 mailia tunnissa.

– Verrattuna manuaaliseen ajamiseen nopeuden kasvu, joka voidaan yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen käyttöön, nostaa kuitenkin kuolinonnettomuuden riskiä 10 prosentilla, 4 prosentilla loukkaantumisen ja kolmella prosentilla omaisuuden vaurioitumisen riskiä", tutkimuksessa päätellään.

Tutkimuksessa huomautettiin, että kuljettajat yleensäkin ajavat 8-16 km/h ylinopeuksia, ja että se on helpompi saavuttaa MVS:ää käyttämällä kuin ajamalla manuaalisesti.

Asiasta kertoi Arstechnica.

Vaikka tutkimuksen tulokset ovat mielenkiintoisia, ne lienevät lähinnä suuntaa-antavia. Ja miten aikanaan ne vertautuvat mukautuvalla vakionopeudensäätimellä varustettuihin moottoripyöriin on suuri kysymysmerkki, johon lähivuosina saataneen vastauksia.

Aiheesta aiemmin:

Vakoiltu: Kawasakin tuleva H2 SX Sport Tourer on varustettu tutkalla

Patenttipaljastus: Gold Wingiin tulossa tutkaohjattu, mukautuva vakionopeudensäädin

Uusi Ducati V4 Multistrada on kahden tutkan adventurepyörä – tekniset tiedot ja kuvakavalkadi

BMW:n uusi mukautuva vakionopeudensäädin huolehtii välimatkasta edelläajavaan