Poliisi sai torstaina klo 22.30 ilmoituksen henkilöauton kolaroinnista karhun kanssa Pieksämäen Kangasniementiellä. Poliisi pyysi tapahtumapaikalle virka-apua paikalliselta SRVA- eli suurriiistan virka-apuhenkilöstöltä. Metsästäjät jäljestivät vakavasti loukkaantunutta karhua perjantaiaamusta alkaen ja lopettivat sen klo 16 aikaan Kortemäen alueella, noin viiden kilometrin päässä kolaripaikalta.

Karhukolarit ovat toistaiseksi olleet harvinaisia Suomessa. Iltalehden artikkelin perusteella niitä tapahtuu muutama vuodessa. Tietääksemme motoristit eivät toistaiseksi ole törmänneet karhujen kanssa, mutta tilanne on mahdollinen.

Karhujen määrä on kasvanut, kun niistä tuli luvanvaraisesti metsästettäviä aiemman "lainsuojaton"-statuksen sijaan. Karhukanta on levittäytynyt tasaisesti ympäri Suomen, mutta itärajan tuntumassa esiintymistiheys on suurin ja kasvaa etelää kohti mentäessä. Siten kaakkois-Suomen alueella Karjalassa on tihein karhukanta maassamme.

Milloin riski on suurimmillaan?

Karhunkaatajan kennel -sivustolla kerrotaan, että riski karhukolariin on suurin kiima-aikana alkukesällä toukokuusta heinäkuulle. Silloin karhut ovat liikekannalla ja varsinkin urokset joskus tyhmänrohkeita. Toinen aktiivinen kausi on syksyllä kun karhujen talvitankkaus kiihtyy. Samaan aikaan liikkuvat marjastajat, sienestäjät ja metsästäjät, joiden tahaton häirintä voi saada karhut liikkeelle.

Karhu on yöeläin, joten erityisesti ilta- ja aamuhämärät, jolloin karhut ovat siirtymässä päivämakuulta ruokapaikoille ja päinvastoin, ovat vaarallisinta aikaa. Karhu osaa varoa paljon paremmin liikennettä kuin hirvi, mutta sekin voi sortua virhearvioihin. Vahinko voi sattua missä tahansa, sillä karhuvaarasta varoittavia liikennemerkkejä ei ole.

Miten toimia, jos olet autolla matkassa?

Karhunkaatajan kennel-sivuston mukaan kolarin sattuessa on pysyttävä autossa. Karhun tilaa ei myöskään pidä mennä arvioimaan. Vielä hölmömpää on lähteä metsään kolaripaikalta paenneen karhun perään. Karhu on aina arvaamaton, haavoittunut karhu on kuin laukeamaton pommi. Seuraaja ottaa valtavan, turhan riskin ja vaikeuttaa tulevien jäljittäjien työtä sotkemalla jäljet.

Vaikka karhu jäisi tielle eilen kuolleen näköisenä, ei auton ovea ole viisasta avata. Karhu voi olla taintunut törmäyksestä ja seuraavassa silmänräpäyksessä taas toimintakykyinen hyökkäämään 16 metrin sekuntivauhdilla.

Parasta mitä tilanteessa voi tehdä, on ottaa kännykällä yhteys poliisiviranomaiseen, ja jäädä paikalle poliisin opastajaksi ja muun liikenteen varoittajaksi.

Mitä moottoripyöräilijä voi tehdä?

Kolarissa loukkaantunut karhu on aina äärimmäisen vaarallinen, joten sitä on varottava ja vältettävä viimeiseen asti. Motoristille suojautuminen on ongelmallisempaa. Kuten edellisestä huomasitte, ohjeet ovat autoilijoille, joilla on mahdollisuus jäädä korin antaman turvan suojaan.

Moottoripyöräilijän ensisijaisena tavoitteena on törmäyksen välttäminen. Mikäli kolari tapahtuu, motoristi on heikoilla. Jos olet onnettomuuden jälkeen kykenevä liikkumaan, niin parasta on soittaa heti poliisille ja pyrkiä pysäyttämään tiellä liikkuva auto, jonne pääset turvaan. Normaalisti liikkuvaa karhua et juoksemalla tai kiipeämällä pääse pakoon.

Edelliset ohjeet karhun tärmäyksen jälkeisen kunnon tarkastamisesta kannattaa muistaa: karhu on vahva ja nopea toipuja sekä myös äärimmäisen arvaamaton ja aggressiivinen haavoittuneena.