BMW:n patentoimassa eleohjauksessa käytetään hyväksi joko taustapeilien varsiin tai käsisuojuksiin asennettuja sensoreita. Tavoitteena on ohjata pyörän elektroniikan säätöjä ajona aikana pelkästään kuljettajan sormien liikkeillä.

Ratkaisu mahdollistaa sen, että kuljettaja pystyy säädön aikana pitämään molemmat kätensä kiinni ohjaustangossa, mikä on olennaista ajoturvallisuuden kannalta. 

Nykyaikaisissa moottoripyörissä on melkoinen joukko kuljettajaa avustavien toimintojen katkaisimia ja painikkeita. Yleensä pyörän ominaisuuksia voidaan säätää vain rajallisesti ajon aikana, ts. kaikkiin toimintoihin ei välttämättä ole mahdollisuutta vaikuttaa, kun pyörä on liikkeessä. Mutta joka tapauksessa on aina olemassa riski, että kuljettajan huomio kiinnittyy liikaa pois itse ajamisesta.

BMW yrittää kamppailla tätä asiaa vastaan eleohjauksen keinoin, jolloin yksinkertainen sormen liikuttaminen riittäisi toimintojen säätämiseen.

BMW:n eleohjauspatenttikuvitusta.

BMW:n eleohjauspatenttikuvitusta.

Webbikeworldin mukaan BMW on päätymässä tiettyjen eleitten käyttöön, kuten etusormen pyöräytykseen, sen liuttamiseen ylös tai alas, sivulta sivulle jne. Kuten kosketusnäytöllisten tietokoneiden ja puhelinten ohjauseleiden muistaminen, näidenkin omaksuminen ottaa varmasti aikansa, mutta käytännössä oppii.

Pimeällä järjestelmä  varmaankin tarvitsee tulkintaan infrapunasensoreita.

Odotamme mielenkiinnolla aikaa, kun eleohjaus ilmestyy moottoripyöriin. Näppäimiä ja säätimiä alkaa joissakin malleissa olla jo melko tavalla. Ehkä eleohjaus yksinkertaistaa nappulaviidakkoa.

Kuten usein patenteista kertoessamme, meillä ei ole tietoa siitä, milloin sormieleohjaus mahdollisesti toteutuu tulevissa BMW-malleissa.

Teksti Erkki Mäki, kuvat BMW.