Uusi Philadelphian lastensairaalan ja Pennsylvanian yliopiston tekemä tutkimus paljastaa, että 18 - 24-vuotiaat kuljettajat, jotka käyttävät matkapuhelimia ajaessaan, ovat osallisina todennäköisemmin myös muuhun riskialttiiseen toimintaan liikenteessä. Tähän kuuluvat sellaiset ajokäytökseen liittyvät asiat kuten "toimiminen ajattelematta". joka on yksi impulsiivisuuden muoto.

Matkapuhelimen ajonaikainen käyttö on yhdistetty kasvaneeseen kolari- ja läheltä-piti-tilanteiden riskiin. Vaikka matkapuhelimen käsivarainen käyttö on ajaessa kiellettyä monissa maissa ja Yhdysvaltain osavaltioissa, kolareiden määrän laskun osalta tulokset eivät ole yhdenmukaisia.

Yksi selitys asialle on, että ajon aikana kännykkää käyttävillä on taipumus käyttäytyä riskaabelimmin myös muilla tavoin. Sen sijaan, että viitattaisiin pelkästään matkapuhelinten käyttöön, tutkimuksen tekijät ehdottavat, että koulutettaisiin nuoria kuljettajia välttämään kaikkea riskialtista käytöstä, joka yhdistetään impulsiivisuuteen ja sensaatiohakuisuuteen.

"Matkapuhelimen käyttö vain yksi indikaattori"

– Tutkimuksessa selvisi, että jatkuva matkapuhelimen käyttö ajon aikana on vain yksi indikaattori, joka yhdistetään yleisempään riskialttiiden ajokäyttäytymisten malliin, jotka edeltävät kolareita nuorilla kuljettajilla, kertoo tutkimuksen johtaja, tohtori Elizabeth Walshe. – Henkilökohtaisten uhkien, kuten impulsiivisuus ja elämyshakuisuus voivat olla avuksi riskialttiimpien kuljettajien identifioimiseksi tarkoituksena löytää paremmin kohdennettuja toimenpiteitä, joilla edistää turvallista ajamista.

Tähän retrospektiiviseen tutkimukseen rekrytoitiin 384 nuorta kuljettajaa kautta Yhdysvaltain. He osallistuivat online-kyselyyn, jolla mitattiin riskikäytöstä ajaessa – mukaanlukien matkapuhelimen käyttö – kolarihistoriaa ja impulsiivisuuteen viittaavia persoonallisuuspiirteitä.

Tutkimuksen mukaan 44,5 % kuljettajista oli ollut mukana vähintään yhdessä kolarissa, ja 73 % käytti matkapuhelinta ajaessaan. Ne, jotka käyttivät ajon aikana matkapuhelinta, osallistuivat myös todennäköisimmin muuhun riskialttiiseen ajokäyttäytymiseen, kuten piittaamattomuuteen nopeusrajoituksista, aggressiivisiin ohituksiin ja punaisia liikennevaloja päin ajamiseen. Matkapuhelilmen käyttö ei ollut identifioitu ainoaksi onnettomuutta edeltäväksi asiaksi, mutta oli yksi useista riskitekijöistä, jotka yhdistettiin kolareihin.

– Voi olla hyödyllistä kohdella matkapuhelimen käyttöä osana riskaabeleja ajokäytäntöjä, kuten ajaminen alkoholin vaikutuksen alaisena, kertoi tutkimuksen tekoon osallistunut tohtori Dan Romer. – Esimerkiksi viestinnän kuljettajan turvallisuuden parantamiseksi voisi fokusoida suurempaan kirjoon riskipitoisia käytäntöjä, jotka saattavat kulejttajan ja muut vaaraan, mieluummin kuin syyttämällä vain yhtä asiaa kuten matkapuhelimen käyttöä.

Tutkimukseen liittyvän tieteellisen artikkelin löydät täältä.

Aiheesta aiemmin:

Kuusi tärkeintä asiaa uuden mp-kypärän hankinnassa

Yllätystulos: turvallisuus ensin – alle prosentti motoristeista haluaa kaahata?

Uusinta: "Ajaisitko moottoripyörällä jos tietäisit nämä shokeeravat tosiasiat?"