Brittiläinen White Motorcycle Concepts (WMC) on rakentanut moottoripyörän, jollaista ei ole aiemmmin nähty. WMC250EV on hydraulisesti napaohjattu kaksipyörävetoinen sähkömoottoripyörä, joka on suunniteltu jättimäisen aukon ympärille. WMC:n mukaan laitteen pitäisi pystyä yli 402 km/h huippunopeuteen kiitos 70 prosenttia pienemmän ilmanvastuksen.

Yrityksen perustaja Rob White on ansainnut kannuksensa työskentelemällä lukuisissa Formula 1, Le Mans -prototyyppejä ja V8-superautoja valmistaneissa yrityksissä sekä erilaisissa kisatiimeissä viimeisen 25 vuoden aikana, New Atlas kertoo.

WMC

WMC: Venturi-putken aukko pyörän keskellä on uskomattoman näköinen.

Todella korkeitten nopeuksien saavuttaminen kysyy paljon enemmän hyvää aerodynamiikkaa kuin tehoa. Ilmanvastus kasvaa miltei eksponentiaalisesti, kun nopeus ylittää kaksin- tai kolminkertaisesti moottoritienopeuden. Moottoripyörät ovat ilmanvastukertoimeltaan äärimmäisen epätehokkaita, ja kaiken kruunaa vielä ilmanvirtauksia rikkova omituisen muotoinen kuljettaja.

WMC250EV:ssä kaikki on toisin. Pyörä on erityisesti suunniteltu kuljettajansa, Rob Whiten, ympärille. Tiimi laserskannasi Whiten ajoasussaan ja kypärässään äärimmäisessä ajoasennossa, ja rakensi pyörän katteet siten, että ne istuvat Whiten kehon ympärille miltei millilleen.

WMC

WMC - löydätkö hyvin naamioituneen kuljettajan?

Lisäksi pyörän läpi kulkee valtava aukko siitä, missä normaalisti sijaitsee ajovalo, aina pyörän perän läpi. Venturi-tunneleita käytetään huippuluokan hyperautoissa, mutta tämä on ensi kerta, kun jotain näin äärimmäistä nähdään moottoripyörässä.

Pyörää on testattu Horiba MIRA:n tuulitunnelissa Hinckleyssä, ja konsepti pienentää ilmanvastusta 69 prosenttia "maailman johtavaan moottoripyörään verrattuna". WMC250EV:n ilmanvastuskerroin on uskomattomat 0.118, kun esimerkiksi maailman nopeimman tuotantoauton, SSC Tuataran, jonka huippunopeus on 455,3 km/h, iv-kerroin on "vain" 0,279.

Aukon rakentaminen keskelle pyörää edellytti sitä, että kaikki tekniikka sijoitettiin sen alapuolelle. Tunneli kulkee siitä, missä normaalisti olisivat etuteleskooppi ja ohjauksen komponentit. 

WMC

WMC: akut ja moottori sekä muu tekniikka on sijoitettu tunnelin alapuolelle. Pyörä on varsin pitkänomainen.

Täten pyörässä on kaksoiskeinuhaarukkajousitusjärjestelmä. Takarengas on ketjuvetoinen, ja sen voimantuotosta huolehtii kaksi 30 kW:n sähkömoottoria, jotka on integroitu keinuhaarukkaan.

Etupyörä on hydraulisesti napaohjattu, mikä korvaa monimutkaiset mekaaniset rakennelmat ohjaustangon ja etuakselin väliltä.

Napaohjatun etupyörän rakenne on silti melko monimutkainen, koska siihen täytyy mahtua ohjauksen lisäksi jarrut ja tässä on lisäksi vielä 20 kW:n moottori molemmin puolin.

WMC250EV on varustettu kaksipyörävedon lisäksi kaksipyöräisesti regeneroivalla jarrutuksella. Tämän, ja pyörän villin aerodynamiikan ansiosta pyörän ajomatkan latauksella pitäisi Whiten mukaan olla kaksinkertainen normaalisähkömoottoripyörään verrattuna.

WMC

Vasemmalla vertailun vuoksi Guy Martinin nopeusennätyspyörä ja oikealla WMC250EV.

Pyörän akusto on normaalin 15 kilowatin kokoinen paketti. Moottorien huipputeho on 100 kW / 134 hv, mikä on vähän verrattuna esimerkiksi 270 kW / 362 hv Voxan Wattmaniin, jolla rikottiin viime marraskuussa 11 nopeusennätystä.

Aiheesta lisää tässä: 

Biaggi ajoi 11 maailmanennätystä: Wattman on nyt maailman nopein sähkömoottoripyörä, 408 km/h!

White kuitenkin luottaa siihen, että huippuluokan aerodynamiikka riittää vähintäänkin kompensoimaan tehonpuutteen.

– Olemme valmistaneet maailman aerodynaamisesti tehokkaimman moottoripyörän, White toteaa. – Jos aiomme todistaa sen, niin paras tapa on ajaa niin nopeasti kuin mahdollista. Aiomme ottaa nopeusennätyksen haltuumme. Tavoite on 402 km/h sähköisten semi-streamlinereiden luokassa. Ennätys ajetaan Bolivian suola-aavikolla 2022 puhallettuamme ensin hämähäkinverkot pois Britannian ennätyksen rikkomisessa myöhemmin vuoden 2021 lopulla.

WMC

WMC250EV.

Suunnitelmana on ensin todistaa teknologian kelpoisuus ja ottaa nopeusennätys haltuun, ja sitten soveltaa sitä sähköisen katupyörän valmistukseen. White on patentoinut "V-Air"-nimellä ison aukon teknologian kansainvälisesti ja toivoo voivansa tuottaa jotain samanlaista katukäyttöön.

Asiassa on ideaa, sillä erityisesti sähkömoottoripyörät hyötyisivät huippuluokan aerodynamiikasta. Moottoritienopeudet kuluttavat sähköä niin nopeasti, että sen miltei näkee varausmittarista.

Asiasta lisää White Motorcycles Conceptsin sivuilla.

Allaolevan videon WMC250EV:stä voit katsoa myös täällä.