Eva Håkanssonin ajamat uudet ennätyslukemat ovat: huippunopeus 389,219 km/h, ja edestakaisen ajon keskiarvo 387,328 km/h.  AMA:n virallinen sertifiointi puuttuu vielä, mutta näillä lukemilla hän löi edellisen sähköpyörien nopeusennätyksen yli 40 km/h.

Edellinen polttomoottorilla ajettu sivuvaunumoottoripyörien ennätys oli 360,739 km/h ja sen oli ajanut John Stege.

– Tämä on historiallinen hetki, Håkansson totesi. – Tämä on ensimmäinen kerta yli sataan vuoteen kun sähköinen ajoneuvo lyö polttomoottorin ajoneuvoluokassaan. Kun näin viimeksi tapahtui, elettiin vuotta 1899, jolloin maailman nopein auto oli sähköinen "La Jamais Contente", jota ajoi Camille Jenatzy. Nopeusennätys oli 104 km/h. Tuon jälkeen polttomoottorit ovat dominoineet kaikkea. 

Maailman nopein nainen moottoripyörällä

Håkansson ajoi ennätyksensä Bonnevillessä 28.8. Ennätysajo toi hänelle seuraavat tittelit: maailman nopein sähkömoottoripyörä, maailman nopein sivuvaunupyörä sekä sähköisten että polttomoottoreiden luokassa, maailman nopein nainen moottoripyörällä, tapahtuman suurin ajettu nopeus.

33-vuotias Eva Håkansson ja 80-prosenttisesti hänen tekemänsä KillaJoule.

33-vuotias Eva Håkansson on väitöskirjaopiskelija koneenrakennusalalla Denverin yliopiston korkeajännite- ja lämpömateriaaliteknologian ja rakenteiden tutkimuskeskuksessa. KillaJoule on "vain" erittäin kallis yhteinen harrastus, hänen ja hänen miehensä Bill Duben kanssa, kerrotaan KillaCycle Racingin tiedotteessa. Bill on myös koneenrakennusalan insinööri ja tutkija National Oceanic ja Atmospheric Administrationissa, NOAA:ssa.

Eva on myös rakentanut suurimman osan, 80 prosenttia pyörästään itse heidän kahden auton autotallissaan. KillaJoulen rakentaminen on kestänyt viisi vuotta "kengännauhabudjetilla". Pariskunta määrittelee itsensä takapihan kilpa-ajajiksi, joilla on huippusuunnittelijoiden osaaminen.

He uskovat menestyksensä perustuneen tarkkaan laskelmointiin sen suhteen, mikä toimii parhaiten sen sijaan, että olisivat luottaneet onneen, intuitioon tai läpänheitosta saatuun tietoon löytääkseen optimaaliset ratkaisut.

Ekoaktivismia valepuvussa

Vaikka KillaJoule on harrastusprojekti, sen pääasiallinen tarkoitus on olla ekoaktivismia valepuvussa. 5,8 metriä pitkä, 400 hevosvoimainen, hoikka, ja seksikäs moottoripyörä on todiste siitä, ettei ekoystävällisyys tarkoita hidasta ja tylsää. Evalla on myös henkilökohtainen missio rohkaista naisia rakentamaan uraa tieteen ja tekniikan aloille.

KillaJoule-tiimi: Mike Stockert, Alicia Kelly, Bill Dube ja Eva Håkansson. Kuvasta puuttuu Kent Singleton.

KillaJoulen strategiset tiedot:

  • Akku: A123 Systems Litium-Nano-Fosfaatti, 2P112S rakennelma 14 Ah pussikennoja, 375 V ja 10 kWh. 500+ hv.
  • Moottori: EVO Electric AFM-240, 500 hv.
  • Moottorin säätimet: kaksi  Rinehart Motion Systemsin PM100 kontrolleria, yhteisteho 400 hv.
  • Pino kuljettaja mukaan lukien 700 kg
  • Mitat: P 5,6 m X L 0,53 m X K 0,96 m. Akseliväli 3,8 m ja raideleveys sivuvaunun kanssa 1,14 m.
  • Runko ja jousitus: kromimolybdeeni teräsputkea, etujousitus linkitetty ja normaali stereoperätyyppinen takapään ratkaisu.
  • Ulkokuori: lasikuitukomposiittia 

Uusimmat uutiset ja koko KillaJoulen rakennusprosessin löydät KillaJoulen Facebook-sivuilta.

Aikaisemmin Motouutisissa: Eva Håkansson ajoi KillaJoulella sähkömoottoristen sivuvaunupyörien nopeusennätyksen 341 kmh

Oheinen uutinen ilmestyi Motouutiset.fi-moottoripyörälehdessä alunperin 5.9.2014.

Sokerina pohjalla KillaJoulen räjäytyskuva.