Da Vinci Motor DC100.

Da Vinci Motor DC100.

Da Vinci Motorin sähkömoottoripyörä DC100 on varustettu 100,75 kilowatin eli 135 hevosvoiman napamoottorilla. Pyörän akusto mahdollistaa NEDC-mittaustavan mukaisen 400 kilometrin tai WLTP:n mukaan 357 kilometrin mittaisen ajomatkan latauksella.

Maksimivääntö on 850 Newtonmetriä ja kiihtyvyys karvan yli kolme sekuntia nollasta sataan kilometriin tunnissa. Akuston koko on 17,7 kilowattituntia. Latausaika nollasta täyteen on Level 3 laturilla 30 minuuttia. Huippunopeus 200 km/h.

Da Vinci Motor DC100.

Da Vinci Motor DC100.

DC100:ssa on joukko elektronisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten vetoluistonesto ja ABS-jarrut. ABS-jarrut vaikuttavat eteen ja taakse yhtäaikaa ja jarrutuksessa hyödynnetään moottorin akkua regeneroivia ominaisuuksia.

Lisäksi pyörässä on pakki, jonka valitessasi käyttöön tulee hidas, muutaman kilometrin tuntivauhti ja niin paljon vääntöä, että pystyt peruuttamaan ylämäkeenkin.

Pyörässä on kuusiakselinen inertianmittausyksikkö, joten siinä on myös mäkilähtöavustin. Ajoavustin puolestaan helpottaa matkaanlähtöä. Kun "Drive"-ajotapa valitaan ja käsijarru vapautetaan, pyörä lähtee rauhallisella 5 km/h vauhdilla liikkeelle, mikä mahdollistaa pehmeät startit.

Da Vinci Motor DC100.

Da Vinci Motor DC100.

"Kaksipyöräinen robotti"

Koska pyörässä on kuusiakselinen IMU, se pystyy tulevaisuudessa myös tasapainottamaan itsensä ja kulkemaan itsenäisesti, väittää Da Vinci Motor.

Pyörää voi ajatella "hölkkäkumppaninaan", yritys kehottaa. Voit ajaa pyörälläsi johonkin ja kertoa sille, milloin ja missä haluat tavata sen vaikkapa puolen tunnin kuluttua ja kas: pyörä ilmestyy kiltisti paikalle.

Odotamme mielenkiinnolla itsestään liikkuvan moottoripyörän ilmestymistä markkinoille.

Lähteet: Interesting Engineering, Da Vinci Motor.

Da Vinci Motor DC100.

Da Vinci Motor DC100.

Da Vinci Motor DC100.

Da Vinci Motor DC100.