Kyse on kokonaan uuteen luokkaan sijoittuvasta ajoneuvosta, jolla voi ajaa joko 25, 45 tai peräti 60 km/h huippunopeutta. Pyörän elektroniikka tunnistaa, mikä on ajoneuvon suurin sallittu nopeus kulloinkin sillä alueella, missä ajat. Se siis hyödyntää geofencingiä, toimintoa, jolla määritellään langattomasti toimintarajat ja siten nopeusrajoitukset.

Poluilla huippunopeus on sen 25 km/h, kaupunkialueella 45 km/h ja kaupungin ulkopuolella sekä monikaistaisilla teillä, maksiminopeus on 60 km/h. Käyttäjä ei voi valita maksiminopeutta, vaan sen tekee elektroniikka automaattisesti.

Tällaisen pyörän käyttö edellyttää pyörään rekisterikilpeä, kypärää sekä sopivaa ajokorttia. Ambyssä ei ole polkimia, vaan jalkatapit, ja sen nopeutta rajoitusten antamissa rajoissa säädetään kaasukahvalla. Tässä mielessä se muistuttaa kovasti perinteistä moottoripyörää.

Kuljettajan käytettävissä olevat ajotapavalinnat on tallennettu älypuhelinsovellukseen, joka yhdistyy Ambyyn.

BMW:n Amby-konsepti.

BMW:n Amby-konsepti.

Nopeusrajan manuaalinen valinta on myös ajateltavissa oleva vaihtoehto kuten geofencing-teknologiakin. Tällä hetkellä ei ole olemassa laillisia edellytyksiä ajoneuvolle, jonka nopeuskonsepti on modulaarinen. Ambyn ideana onkin osaksi olla edistämässä lainsäädäntöä, jotta se mahdollistaisi tällaisen järjestelmän toteuttamisen. BMW näkee sen mahdollisuutena parantaa urbaania liikkuvuutta.