Alkuperäinen Crossrunner tuli myyntiin 2011. Siinä oli Hondan uniikki 800 cm3 V4-moottori, ja ajoasento oli katukäyttöön soveltuvan pysty. Vuosimallin 2015 Honda VFR800X Crossrunnerissa on aggressiivisempi ajoasento ja se on seikkailupyörämäisemmin muotoiltu.

Moottori on edelleen VTEC-pohjainen 90° V4 kahdella yläpuolisella nokka-akselilla ja 16 venttiilillä varustettuna. Se tuottaa kuitenkin aiempaa enemmän vääntöä ala- ja keskikierrosalueella. Huipputeho on 78 kW, 106 hevosvoimaa 10 250 kierroksella minuutissa.

Alumiinisessa kaksoiskehtorungossa on kevyempi alarunko ja uusi alumiininen keinuhaarukka. Joustovara on etuteleskoopeissa 25 mm ja takavaimentimessa 28 mm pidempi kuin aiemmin. Pyörässä on aina ABS-jarrut ja 17 tuuman alumiinivanteissa on kaksi 310 mm levyä varustettuina nelimäntäisillä radiaalijarruilla. Renkaat ovat urheilullisen sporttiset, 120 mm edessä ja 180 mm takana.

Kuljettajan apuvälineenä on samantyyppinen vääntömomentin säätöjärjestelmä kuin Crosstourerissa. HSTC:ssä eli Honda Selectable Torque Controlilla on tarjolla kaksi eri vaihtoehtoa vetopidon kontrollointiin. Järjestelmän saa myös kytkettyä pois päältä.

Uutta ovat myös kahteen eri korkeuteen säädettävissä oleva istuin sekä viisipykäläinen kahvanlämmitys. Kun mukaan lasketaan vielä itsestäänpalautuvat vilkut ja LED-valot, paketti on valmis vuodelle 2015.