Belgian Baisieuxissa järjestetään Coupe de l’Avenir -kilpailu, joka on toiminut jo yli 40 vuoden ajan nuorten epävirallisena, erittäin arvostettuna MM-maajoukkuekilpailuna. Se kerää vuosittain kymmenet maajoukkueet kilpailemaan neljässä kategoriassa. Vuosien varrella Coupe de l’Avenirissa ovat tulosta tehneet monet myöhemmin aikuisten MM-sarjassakin menestyneet kilpailijat.

Kilpailu on joka vuosi todella kovatasoinen ja huippuonnistumisilla suomalaisjoukkueet taistelevat joukkueenjohtaja Simo Merilän alustavan analyysin perusteella jopa kärkisijoista.

- Tavoitteena on saada mahdollisimman hyvä tulos hyvällä asenteella ja samalla saada mahdollisimman paljon tietoa kilpailusta, jolloin ensi vuonna meillä kaikilla on huomattavasti enemmän kokemusta ja taitoa kilpailusta, Merilä luotaa.

Suomen joukkueiden henki on ollut harjoituksissa hyvällä tasolla, mihin joukkueiden valmentajien on ollut helppo tehdä pienenpieniä hienosäätöjä.

- Muiden joukkueiden kilpailijat ovat ihan samanlaisia puuronsyöjiä kuin me, osa syö puuroa ja osa ei. Lisäksi joillakin saattaa olla erilainen ”savupiippu” pyörässä, mutta se ei vaikuta lopputulokseen, Suomen päävalmentaja Pekka Nissinen sanailee luottavaisena.

Sampo Rainio Vantaa 2021, kuva Marko Vihria.

Sampo Rainio Vantaa 2021, kuva Marko Vihria.

Suomella vahvat joukkueet

Epävirallisen MM-maajoukkuekilpailun vanhimmat kuljettajat ajavat niin sanotuilla aikuisten kokoluokan pyörillä, joilla kilpaillaan Coupe de l’Avenirissa jo 49:ttä kertaa. Suomen maajoukkueen alle 21-vuotiaissa muodostavat Heinolan Moottorikerhon Sampo Rainio (MX2-luokka), Lohjan Seudun Moottorikerhon Kasimir Hindersson (MX125-luokka) ja Lohjan Seudun Moottorikerhon Joni Mäkelä (Open-luokka).

Rainio voitti tänä vuonna useamman erän MX2-luokan Suomen mestaruussarjassa, ja hän on tottunut menestymään kaikissa ikäluokissa Suomen radoilla lapsuusvuosistaan lähtien. Hindersson on puolestaan kilpaillut viime vuosina erittäin aktiivisesti kansainvälisillä radoilla, ja kotimaassa hän ehti tällä kaudella voittaa muun muassa alle 20-vuotiaiden MXJ-luokan Suomen Cup -osakilpailun. Mäkelä liittyi maajoukkueeseen viime hetkillä, sillä hän korvasi sivuun jääneen, Heinolan Moottorikerhon Eliel Lehtisen. Mäkelä sijoittui hiljattain päättyneessä MX2-luokan SM-sarjassa kahdeksanneksi.

Kasimir Hindersson Vantaa 2021, kuva Marko Vihria.

Kasimir Hindersson Vantaa 2021, kuva Marko Vihria.

11-14-vuotiaat

11-14-vuotiaat kilpailevat 15:ttä kertaa järjestettävässä Coupe 85cc -luokassa, jossa ajetaan 85-kuutioisilla pyörillä. Sinivalkoisia värejä puolustavat Helsingin Moottorikerhon Simo Koskinen, Turun Moottorikerhon Aaro Menna ja Lohjan Seudun Moottorikerhon Eemil Pesonen.

Menna sijoittui tällä kaudella alle 15-vuotiaiden MXC/A-luokan Suomen mestaruussarjassa hopealle, Koskinen pronssille ja Pesonen neljänneksi.

8-12-vuotiaat

8-12-vuotiaat kilpailevat Coupe 65cc -luokassa, jossa mitellään paremmuudesta 65-kuutioisilla pyörillä seitsemättä kertaa. Suomen edustuskokoonpanon muodostavat Helsingin Moottorikerhon Viktor Leppälä, Helsingin Moottorikerhon Okko Ollila ja Etelä-Suomen Moottorikerhon Eeka Laaksonen.

Eeka Laaksonen, kuva Suomen Junioreiden MM-maajoukkueen tiedotus.

Eeka Laaksonen, kuva Suomen Junioreiden MM-maajoukkueen tiedotus.

Laaksonen voitti tänä vuonna MX65-luokan Motocross-Liigan mestaruuden, mikä on ikäluokan kovin mahdollinen saavutus Suomessa. Ollila nappasi Motocross-Liigassa pronssia. Leppälä osallistui vain yhteen Motocross-Liigan osakilpailuun, missä hän voitti kummatkin kilpaerät. Lisäksi Leppälä saavutti upeasti EMX65-luokan Euroopan mestaruuskilpailussa pronssia Italiassa viime viikonloppuna.

Coupe de l’Avenirissa kilpaillaan myös Joel Robert Trophy -pokaalista (Super Trophy), johon huomioidaan kaikkien kolmen luokan kilpailutulos. Super Trophy on kiertopalkinto, joka jaetaan vuosittain kilpailun parhaimmalle maalle.

Suomen joukkueenjohtajana Belgiassa toimii Simo Merilä. Päävalmentaja on Pekka Nissinen, joka sijoittui itse tällä kaudella kotimaisen motocrossin pääluokan, MX1, SM-sarjassa kymmenenneksi. Lihashuolto- ja fysiikkavalmentajan roolissa on Jussi Töyrylä.

Lauantaina järjestetään karsinnat ja sunnuntaina varsinainen maajoukkuekilpailu.

Joni Mäkela Vantaa 2021, kuva Marko Vihriä.

Joni Mäkela Vantaa 2021, kuva Marko Vihriä.

Suomen maajoukkueet:

Coupe de l’Avenir -kilpailussa Belgian Baisieuxissa 25.-26.9.2021 - alle 21-vuotiaiden epävirallinen MM-maajoukkuekilpailu.

Coupe de l’Avenir Open -joukkue:
Kasimir Hindersson, MX125-luokka, Lohjan Seudun Moottorikerho
Sampo Rainio MX2-luokka, Heinolan Moottorikerho
Joni Mäkelä, Open-luokka, Lohjan Seudun Moottorikerho

Coupe 85cc -joukkue:
Simo Koskinen, Helsingin Moottorikerho
Aaro Menna, Turun Moottorikerho
Eemil Pesonen, Lohjan Seudun Moottorikerho

Coupe 65cc -joukkue:
Viktor Leppälä, Helsingin Moottorikerho
Eeka Laaksonen, Etelä-Suomen Moottorikerho
Okko Ollila, Helsingin Moottorikerho