Mahle kuulostaa varmaan nimenä tutulta kaikille, jotka ovat kiinnostuneita autoista ja moottoripyöristä. Mahle tunnetaan vanhastaan mm. huippuluokan mäntien valmistajana. Valmistajan skooppi on laajentunut myös elektroniikkapuolelle.

Mahlen ja Allotrope Energyn nopean lataamisen mahdollistava litium-hiiliakkuratkaisu lainaa elementtejä superkondensaattoreilta. Se mahdollistaa latausajat, jotka ovat kilpailukykyisiä polttomoottoriajoneuvojen tankkaamiseen käytetyn ajan kanssa.

Lisäksi litium-hiilivaihtoehto tarjoaa joitakin ympärlstönsuojelullisia etuja.

– Pelko akun loppumisesta mainitaan usein pääesteenä sähköisen ajoneuvon käyttöönotolle, mutta jos akku voitaisiin ladata samassa ajassa kuin mitä kestää perinteisen polttomoottoriajoneuvon tankkaaminen, suuri osa tästä huolesta poistuisi, toteaa Mahle Powertrainin tutkimusosaston päällikkö tohtori Mike Bassett.

Mahle, joka aiemmin tänä vuonna julkisti halvan sähköajoneuvon moottorin, jossa ei käytetä lainkaan magneetteja, liittoutui Allotrope Energyn kanssa tuodakseen tämän ajattelutavan sähkömopedeihin. Bensiinimopedien käyttö kun kaupungeissa tuntuu kasvavan koko ajan mm. tavarantoimituksissa. Ajatuksena oli kehittää halpa, pienikapasiteettinen litium-hiiliakku, joka pitäisi nämä sähköajoneuvot liikkeessä, ja jonka lataaminen veisi minimaalisesti aikaa.

Mahlen litium-hiiliakku.

Mahlen litium-hiiliakku.

Ratkaisuna oli käyttää suurinopeuksista anodia, jota käytetään perinteisissä litium-ioniakuissa sellaisen katodin kanssa, joita nähdään superkondensaattoreissa. Erottajana toimii orgaaninen elektrolyytti. Tämän ratkaisun väitetään tuovan valtavan, superkondensaattorimaisen tehotiheyden ja latausominaisuudet yhdessä litiumakkujen energiatiheyden ja litium-hiiliakkujen suuren latausnopeuden kanssa.

Ultranopean latautumisen lisäksi Mahlen uudessa litiumhiiliakussa ei käytetä lainkaan harvinaisia maametalleja, ja se on täysin kierrätettävissä. Lisäksi se ei ole lämmön osalta epävakaa ja altis ylikuumenemiselle ja sen aiheuttamalle tuhoutumiselle, kuten litiumioniakku, vaan kestää hyvin korkeita lämpötiloja, mikä osaltaan mahdollistaa nopean lataamisen.

Esimerkiksi 25 kilometrin ajomatka perinteisellä 500 watin akulla varustetulla sähkömopolla vaatisi perinteisellä akkuteknologialla 30 minuutin latausajan. Mahlen tiimi väittää, että heidän akkuratkaisunsa latautuisi 20 kilowatin teholla vain 90 sekunnissa.

– Ultranopeasti latautuvan akun koko voidaan optimoida sopimaan niihin tarpeisiin, joissa ajoneuvoa käytetään ja se mahdollistaa sekä painonsäästön että myös kustannusten pienentämisen sekä edelleen madaltaa kynnystä sähköajoneuvoihin siirtymisessä, Bassett toteaa.

Mahle ei tiedotteessaan ota kantaa teknologian skaalaamisesta raskaampiin ajoneuvoihin.