Ducati DesertX vuosimallia 2022.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

Ducati on ottanut vaikutteita uuteen DesertX:äänsä hauskasti samasta pyörästä kuin MV Agusta omiinsa EICMA:ssa juuri julkaistuihin Lucky Explorer 5.5- ja 9.5.-konsepteihinsa. Kyse on tietenkin Cagivan Dakar-rallia varten suunnittelemasta Elephant-mallista. Taustaksi kerrottakoon se, että kaikki kolme merkkiä olivat silloin saman yrityksen eli Cagivan omistuksessa ja Elephantissa oli Ducatin valmistama moottori. Ducati antoi ymmärtää, että se on hakenut vaikutteensa juuri Elephantista, muttei maininnut sitä nimeltä, koska MV Agusta ehti EICMA:ssa jo hehkuttaa asiaa.

Vaikka Ducatin Multistradat ovat hienoja pyöriä, niiden massa, maavara ja joustovarat ovat kuitenkin sellaisia, että meno painottuu enemmän asvaltti- ja hiekkateille. DesertX on toista maata: Pyörässä on tubeless-pinnavanteet, edessä 21 ja takana 18 tuumaa, joustomatkat ovat pitkät ja maavaraa riittää. Ja kuten Ducati painottaa, offroad-asennetta on vakuuttavasti mukana. Pyörä on tarkoitettu ajettavaksi erämaassa, kuten nimikin kertoo: dyynit, kapeat polut, soratiet ja vuorten mutkatiet ovat sen ominta aluetta.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

2019 Ducati esitteli mallin konseptin EICMA:ssa, silloin muistaakseni ilmajäähdytteisellä Scramblerin moottorilla varustettuna.

Pyörässä on uusi trellisputkirunko, jonka pitäisi yhdessä uuden pitkäiskuisen jousituksen kanssa toimia kaikissa olosuhteissa. Pyörä on myös kohtuullisen kevyt, painonsäästöön on kiinnitetty huomiota, ja kuivapaino on saatu puristettua 202 kiloon. 

Etuhaarukka on Kayaban valmistama upside-down. Sen putkien halkaisija on 46 mm ja joustomatka 230 millimetriä. Takana on Kayaban monovaimennin, joka on istutettu alumiiniseen keinuhaarukkaan. Takapyörän joustomatka on 220 millimetriä.

DesertX:n maavara on peräti 250 millimetriä.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

Ensiasennusrenkaina käytetään Pirelli Scorpion Rally STR:iä, 90/90-21 edessä ja 150/70 R18 takana. 

Jarrut on varustettu kaarteissakin toimivilla ABS:illä. Edessä on Brembon M50 monobloc radiaalisatulat neljällä 30 mm:n männällä, aksiaalipumpulla ja säädettävällä kahvalla sekä kahdella 320 mm:n jarrulevyllä.

Ergonomiaan on panostettu

Pyörää on testattu ergonomiamielessäkin sekä offroad- että asvalttiajossa. Ajoasento on parhaimmillaan seisaallaan ajettaessa ja mukava myös maanteillä. Pyörä on erityisen kapea, ja hallintalaitteet hyvin ulottuvilla. Istuinkorkeus on 875 mm, ja saatavilla on madallettu satula.

Ducati on panostanut myös siihen, että ajamisen kaksi päällä pitäisi olla entistä mukavampaa: ajoasennon pitäisi toimia sekä kuljettajalle että matkustalle ja istuinten pehmusteisiin on satsattu edessä ja takana.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

Lämmön aiheuttamiin ongelmiin on paneuduttu, ja kuljettajalle tulee katteiden aukoista raikasta ilmaa kun taas moottorin lämpöä pyritään ohjaamaan poispäin.

Vaikka tuulilasi on kohtuullisen kokoinen, sen pitäisi aerodynaamisesti suojata hyvin.

Polttoainetankin tilavuus on 21 litraa, ja saatavilla on myös sivuun taakse asennettava lisätankki, jonka tilavuus on 8 litraa. Polttoaineen siirto etummaiseen tankkiin on mahdollista, kun päätankki tyhjentyy tietylle tasolle. Silloin siirto voidaan aktivoida mittaristosta.

Lisävarusteena saatavien alumiinisten taka- ja sivulaukkujen yhteistilavuus on 120 litraa.

Sisäkumittomat renkaat ovat puolestaan käytännöllisyyden ja turvallisuuden sanelemat. Ne ovat myös helpommat korjata rengasrikon sattuessa.

Moottori

DesertX:n moottorina on 937 ccm3 nestejäähdytteinen Testastretta 11° desmofromisella venttiilikoneistolla. V2-moottori on tunnetusti äärimmäisen luotettava, ja DesertX:ssä sen teho on 110 hv / 9250 r/m ja maksimivääntö 92 Nm / 6,500 r/m Euro5 yhteensopivana. Samaa moottoria käytetään Multistrada V2:ssa ja Monsterissa, tosin tiukkavireisempänä.

Moottori on 1,7 kg kevyempi kuin aiemmat versiot.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

Testastretta 11° moottori on optimoitu offroad-käyttöön. Lisäksi sen vaihteiden välityssuhteita on lyhennetty aina viitosvaihteeseen asti samasta syystä. Erityisesti ykkös- ja kakkosvaihde ovat paljon aiempaa lyhyemmät, varmistaakseen offroad-ajon hankalista hitaista kohdista selviämisen.

Kuutosvaihde taas on selkeästi pidempi valtateillä ajoa varten; samalla se varmistaa moottorin matalammat kierrosluvut ja pienemmän polttoaineenkulutuksen ja ajomukavuuden.

Kattava elektroniikkapaketti

DesertX on varustettu Ducatin kattavalla elektroniikkapaketilla. Erämaakäyttöön kukaan ei kaivanne tutkia, eikä niitä tässä pyörässä olekaan, mutta siinä on neljä moottorin tehovalintaa, jotka toimivat yhdessä kuuden ajotapavalinnan kanssa. Tehovalinnat ovat Full, High, Medium ja Low. Normaalien Sport, Touring, Urban ja Wet -ajotapavalintojen lisäksi tarjolla ovat myös Enduro ja Rally.

Enduro on tarkoitettu kokemattomammille kuljettajille. Se pudottaa moottorin tehoa ja avusteet toimivat sen mukaisesti tuoden turvaa ja helppoutta offroad-ajoon. Rally-valinta taas antaa moottorin täyden tehon ja avustavat järjestelmät sekaantuvat vähemmän ajamiseen.

Ajotapavalinnat vaikuttavat kaikkiin kuljettajaa avustaviin elektronisiin järjestelmiin, kiitos Boschin inertiamittausyksikön. Pyörässä on mm. moottorijarrutuksen säätö, vetoluiston esto, wheelien esto, molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin, joka mahdollistaa kytkimettömät vaihdot sekä kolmeen eri tasoon säädettävä kaarre-ABS. Rally- ja Enduro-valinnoissa kaarre-ABS:n saa myös pois päältä erillisellä kytkimellä.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

Mittaristo on suunniteltu siten, että se antaa hyvät näkymät myös seisaaltaan ajettaessa, ja siihen kuuluu 5" korkearesoluutioinen TFT-näyttö. Multimediajärjestelmään voi myös liittää älypuhelimen ja käyttää sitä musiikin kuuntelemiseen tai navigointiin suoraan pyörän näytöllä.

Kuljettaja voi valita näytölle kahdesta informaatiovalinnasta: Standard ja Rally. Ensimainittu näyttää kaiken tieajossa tarvittavan: kierroslukumittarin ja nopeuden samaten vaihdevalinnan, polttoainemittarin jne. Matkanhallintatoiminto on puolestaan osa Rally-valintaa. Tämä simuloi rallipyörissä käytettävää tiekirjaa ja antaa manuaalisesti säätää matkamittarin osoitusta.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

DesertX:ssä on myös LED-valot. Edessä on tupla-ajovaloheittimet ja niissä myös päivänajovalot. Takana jarruvalot toimivat siten, että äkkijarrutuksessa jarruvalo alkaa vilkkua, mikä parantaa tapahtuman näkyvyyttä ja siten kuljettajan turvallisuutta.

Saatavilla on myös mielenkiintoisia lisävarusteita kuten rallisatula, se 8 litran lisätankki, laukkusarja sekä LED-lisävalot, keskiseisontatuki ja lämmitettävät kahvat. Saatavilla on myös Termignonin tehoputki kisakäyttöön. Luvassa on 7 % lisää tehoa ja vääntöä.

Pyörän pitäisi tulla myymälöihin toukokuussa 2022.

Aiheesta aiemmin:

Motouutiset koeajaa: Ducati Multistrada V4S – 170 hevosvoimalla ja kahdella tutkalla varustettu maapallonkiertoväline

MV Agustan Lucky Explorer 9.5 seikkailupyörä: uusi moottori, runsaasti herkkuja

MV Agusta: Lucky Explorer 5.5 -adventuremalli on sukua Cagiva Elefantille

Ducati DesertX vuosimallia 2022.

Ducati DesertX vuosimallia 2022.