Viime viikon tiistaina amerikkalainen Terry Hershner teki historiaa ensimmäisenä henkilönä koskaan, joka on ajanut sähkömoottoripyörällä 1000 mailia, 1609 kilometriä 24 tunnissa. Kaksi viikkoa aiemmin hän ehti voittaa Vetterin järjestämän taloudellisen ajon kisan. Molemmat voitot korostavat sähköisen ajoneuvon kykyjä alueilla, joita perinteisesti bensalla toimivat laitteet ovat aiemmin hallineet.

Hershnerin pyöränä on modifioitu vuosimallin 2012 Zero S -sähkömoottoripyörä. Rautahanuriajolle tuli matkaa kaikkiaan 1046,7 mailia, jonka hän ajoi 22 tuntiin ja 57 minuuttiin. Matkalla kului sähköä 126,883 kilowattituntia eli noin 121 wattia per maili. Kulutuksessa on mukana myös lataushävikki.

Alle litra satasella

Jos käytetään yleisesti hyväksyttyä muuntokerrointa, jonka mukaan 34,02 kilowattituntia vastaa 3,78 litraa bensiiniä, niin Hershnerin Zero käytti koko 1046,7 mailin eli 1684,14 kilometrin matkalla 14 bensiinilitraa vastaavan määrä sähköä. Polttomoottorilla se vastaisi alle litran kulutusta sadalla kilometrillä.

Ajolla oli kaksi tarkoitusta: ensinnäkin käynnistää kansallinen Aja sähköisesti -viikko. Mutta päätarkoitus oli suorittaa IBA:n eli Iron Butt Associationin Saddle Sore 1000 -ajo ja siten todistaa, että sähkömoottoripyörällä voi menestyksekkäästi suorittaa ultrapitkiä ajoja.

Tähän päästäkseen Hershner teki isoja muutoksia pyöräänsä. Perusvarustuksessaan hänen Zerossaan oli 9 kWh:n akut ja 60 mailin ajomatka valtatienopeuksilla. Muutettuna pyörssä on 21 kWh:n akut ja 24 kWh:n latausjärjestelmä. Lisäksi pyörässä oli äärimmäisen aerodynaamiset Craig Vetterin suunnittelemat katteet. Tämä kombinaatio mahdollistaa yli 200 mailin eli 320 kilometrin yhtämittaisen ajon per lataus. Ja akkujen lataamiseen kuluu aikaa alle tunti.

Elokuun lopulla Hershner voitti Utahissa Vetterin järjestämän taloudellisen ajon haastekisan ensimmäisenä sähköpyöränä 170 mailin matkalla. Kisan jälkeen hän ajoi vielä ylimääräiset 37 mailia samalla latauksella latauspisteen löytääkseen.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Examiner.

Oheinen juttu julkaistiin alun perin Motouutiset.fi-moottoripyörälehdessä 18.9.2014.