Itse asiassa huutokaupan kaksi kalleimmaksi arvioitua pyörää ovat molemmat Brough Superioreja.

Toinen näistä brittimoottoripyörien kultaiselta ajalta tarjolla olevista Brougheista on 1926 vuosimallin 996CC SS100 Alpine Grand Sports' Sprint Special. Se on yksi merkin ikonisimmista malleista ja nimetty SS100-mallin Itävallan Alppien kisassa vuonna 1925 saavuttaman menestyksen mukaan.

Kyseisellä pyörällä ovat ajaneet kilpaa sekä katu- että mäkikisoissa Reg Barton ja Dick Knight. Knight asensi pyörään Eric Fernihoughin entisen Brooklands-kisakoneen. SS100:ssa on edelleen alkuperäinen vaihdelaatikko (SB192), alkuperäinen polttoainetankki sekä Broughin alkuperäinen etunumerokilpi.

Pyörä tarjotaan restauroitavaksi 83 000 - 119 000 euron arvioituun hintaan.

1936 Brough Superior 982 cc SS100

1936 Brough Superior 982 cc SS100.

1936 Brough Superior 982 cc SS100. Lähikuvasta selviää, mitä kosteassa tilassa varastointi on aiheuttanut pyörän pinnalle.

Kevään huutokaupan arvokkain yksilö monella tapaa on eräs ensimmäisistä SS100-malleista, joissa on Matchlessin moottori. 1936 Brough Superior 982 cc SS100 on ollut yli 50 vuotta samalla omistajalla. Mikä parasta, hän oli tuntenut pyörän yli 70 vuoden ajalta, ja on jopa saanut kyytejä koulupoikana sen bensatankilla istuen. Hän sai lopulta toteutettua unelmansa ja ostettua pyörän itselleen lukuisten turhien yritysten jälkeen. Silloin toki pyörä oli jo huonossa kunnossa.

Nykyisin jo eläköitynyt moottoripyöräkauppias ja insinööri restauroi SS100:n todella korkeiden standardien mukaan sekä mekaanisesti että kosmeettisesti ennen kuin kiersi esittelemässä pyörää klubitapahtumissa. Hän jopa saavutti sillä yli 150 km/h nopeuden ajettuaan kerran Pendine Sandsissa.

Hänen terveydentilansa heikennyttyä pyörä oli säilöttynä kosteassa varastossa ja sen alkuperäinen loistokas kosmeettinen kunto heikentyi.

Pyörä myydään omistajan ikääntymisen vuoksi. Niinpä tämä alkuperäisellä rungolla ja moottorilla varustettu Brough Superior vain odottaa uutta omistajaa, jolla on upea tilaisuus restauroida se entiseen loistoonsa.

Broughin hinnaksi arvioidaan 142 000 - 214 000 euroa.

– Meillä on fantastinen valikoima moottoripyöriä tulossa myyntiin Staffordissa. Brough Superior -projekteissa on tonneittain luonnetta ja niin tärkeää patinaa, ja Sprint Special on ilman epäilystä eräs jännittävimmistä kisapuolen Brough Superioreista, mitä meillä on koskaan ollut myynnissä, kertoo Bonhamsin moottoripyöräpuolen johtaja James Stensel.

Historiallisia kilpureita ja muuta mielenkiintoista

Muita mielenkiintoisia kisapyöriä huutokaupassa ovat mm. vuonna 1951 Sveitsin Grand Prix ajon voittanut 1948 Velocette 348cc KTT MkVII kisamoottoripyörä. Sen hinta-arvio on 59 000 - 83 000 euroa. Kuljettajana toimi Les Graham, joka oli Lancaster-pommikoneen ohjaajana toisessa maailmansodassa. Hänet palkittiin Distinguished Flying Cross -mitalilla. Mies myös otti ja voitti ensimmäisen 500-kuutioisten maailmanmestaruuden koskaan vuonna 1949 AJS Porcupinellä.

Velocette KTT:tä pidettiin yhtenä aikakauden kauneimmista kisapyöristä. Graham ajoi Velocettellä 1951 ja 52 -kisakaudet ja ylsi Sveitsin GP:n voittoon äärimmäisen märissä olosuhteissa.

Tarjolla on melkoinen joukko myös muita kilpamoottoripyöriä, kuten Ron Chandlerin 1972 Triumph Formula 750 Triple, hinta-arvio 59 000 - 83 000 euroa.

Myyntiin tulee myös Alan Windsorin kokoelma, valikoima brittiläisten ja japanilaisten pyörien avainmalleista. Sen on koonnut eläköitynyt liikemies, joka myös ajoi kilpaa Goodwoodissa sekä myös Euroopassa ja USA:ssa.

Kaupan on joka tapauksessa liikaa mielenkiintoisia pyöriä lueteltavaksi, joten kannattaa käydä Bonhamsin sivuilla ihailemassa kaupan olevia pyöriä ja niiden tarinoita.