Vuoteen 2020 mennessä jo 13 EU-maata oli ottanut käyttöön EU:n ajokorttidirektiivin poikkeusluvan saada ajaa A1-luokan ajoneuvoa (ns. kevytmoottoripyörää, kuten 125cc skootteri) auton eli B-ajokortilla. Sen jälkeen ovat listaan tulleet jatkeeksi myös Saksa ja Kreikka.

– Toivoisin näkeväni, että valtiolliset päättäjät soisivat myös suomalaisille kuskeille saman mahdollisuuden kuin muualla Euroopan maissa on olemassa. Tämä toive nousee nyt muutenkin esille, kun polttoaineiden hinnat ovat nousseet ja normaalilla bensiinikäyttöisellä A1-kevarilla pääsee parhaimmillaan alle kahteen litraan satasella, MP-kauppiaiden puheenjohtaja Anu Åberg toteaa.

– Kaksipyöräisten ekologisuus ei ole pelkästään sitä, että polttoainetta kuluu vähän, ja päästöt ovat pienempia, vaan myös sitä, että pyörät vievät vähemmän tilaa liikenteessä ja pysäköitäessä. On muutenkin järkevää vaihtaa raskas auto ajokausiksi moottoripyörään, kun valtaosassa henkilöautoissa istuu työmatkaliikenteessä vain yksi ihminen.

Asiasta päättävät lopullisesti Traficom ja Liikenne- ja viestintäministeriö.

– Traficomin kanssa olen käynyt keskusteluja, ja siellä ollaan jo sitä mieltä, että asiassa ei ole ongelmaa. Kunhan vain B-kortin haltija käy näyttökokeessa osoittamassa, että kevytmoottoripyörän hallinta on hanskassa ja että kokelas pärjää laitteen kanssa, Åberg kertoo.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan kanta aiheesta 2020 tehtyyn aloitteeseen oli, että ongelmana voisi olla se, ettei kyseistä A1-luokkaa voitaisi merkitä ajokorttiin.

– En näe tätä ongelmana. Jos korttiluokka A1 voidaan myöntää, niin kait pientä maksua vastaan voidaan tulostaa uusi ajokortti, joka sisältää kyseisen ajo-oikeuden, Anu Åberg pohtii.

MP-kauppiaat siis puoltaa vahvasti Juha Pietikäisen kansalaisaddressia, kannattaa käydä allekirjoittamassa se. Addressin löydät täältä.