Suzukin ensimmäinen V-Strom-malli julkistettiin 20 vuotta sitten, jolloin se edusti uuden sukupolven sports adventure -genreä. Pyörässä oli nestejäähdytteinen nelitahtinen 90-asteen V-twin, joka oli varustettu kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja neljällä venttiilillä per sylinteri. Lisäksi pyörässä oli kevyt, alumiininen kehtorunko.

Malli sopi hyvin hankalampiinkin paikkoihin, joten pyörää on myyty kaikkiaan yli 50 000 kappaletta sitten vuoden 2002. Ensi vuodelle on tulossa mallipäivitys, joka tekee V-Stromista entistä kiinnostavamman, vaikka peruskonsepti onkin vahvasti sama - tai juuri siksi.

Uudistuksen tavoitteena ovat olleet parempi ajettavuus ja seikkailullisuus, olipa kyse touring- tai adventure- tai offroadajosta. 

Malleja on kolme erilaista: valuvanteinen perus-1050 ja sitten offroad-kelpoisemmat V-Strom 1050 DE- ja DE Adventure-versiot.

2023 V-Stromien uusi 5 tuuman tft-mittaristo.

2023 V-Stromien uusi 5 tuuman tft-mittaristo.

2023 V-STROM 1050DE/Adventure 

Ensimmäinen ajettavuuteen liittyvä seikka on ollut kasvattaa 2023-mallien seikkailullisempien versioiden maavaraa. Sen johdosta etupyörä on nyt 21- ja takapyörä 17-tuumainen. Ensiasennusrenkaina on aiempaa aggressiivisemmat Dunlopin Adventure-renkaat. Akseliväli ja jättö ovat aiempaa pidemmät, tavoitteena parempi hallittavuus off-road-ajossa. Myös joustoja on pidennetty pehmeämmän maastoajon nimissä. Teräksiset jalkatapit sekä suuriläpimittainen ohjaustanko tuovat niinikään mukavuutta maastoajoon.

Malleissa on uusi monitoiminen ja selkeä 5 tuuman väri-tft-näyttö, josta on helppo ohjata näitä malleja varten tehtyjä Suzuki Intelligent Ride Systemin (S.I.R.S.) asetuksia. Järjestelmässä on myös uusi Gravel (G) eli sora-asetus sekä mahdollisuus kytkeä pois päältä takapyörän ABS.

Suzukin Dakar-pyörän innoittamana V-Stromissa on uusi etulokasuoja, tanakka moottorin pohjasuojalevy sekä vahva kaatumarauta suojana ja lisälaitteita varten.

Adventure-mallissa on myös Suzukin alumiiniset sivulaukut ja LED-sumuvalot vakiona.

Parannukset V-STROM 1050DE ja Adventure -malleihin

2023 Suzuki V-Strom 1050 DE Adventure vakiona tulevine sivulaukkuineen ja pinnavanteineen.

2023 Suzuki V-Strom 1050 DE Adventure vakiona tulevine sivulaukkuineen ja pinnavanteineen.

- 21" eturengas ja pinnavanteet parantavat ajettavuutta, kun ajetaan maastossa tai soralla. Renkaina on edessä 90/90-21 Dunlop Trailmax Mixtour ja takana 150/70R17 Dunlop Trailmax Mixtour. Renkaan kuvio ja sisäinen rakenne on suunniteltu erityisesti V-STROM 1050DE/Adventure -malleja varten.

- Uusi Gravel (G), eli soratoiminto, joka vaikuttaa SIRS:in vetoluistonestojärjestelmään. Se mahdollistaa sytytysjärjestelmää ohjaamalla hieman luistoa, kun ajetaan päällystämättömillä pinnoilla. Lisäksi ABS voidaan kytkeä takapyörästä pois päältä.

- Päivitetty kuusinopeuksinen vaihteisto, jossa ensimmäinen ja kuudes vaihde antavat aiempaa pehmeämmät vaihdot ja toimivat paremmin uuden kaksisuuntaisen vaihtoavustimen (shifterin) kanssa.

- Elektroninen Ride-by-Wire-kaasu on päivitetty hyödyntämään aiempaa paremmin uutta 32-bittistä ECM:ää ruiskun ohjaukseen sekä kaasun toiminnan ja moottorin antaman vasteen hienosäätöisempin ominaisuuksiin.

- Uusi alustageometria. Pidempi akseliväli, pidempi jättö, suurempi maavara sekä leveämpi alumiininen ohjaustanko. Näiden pitäisi parantaa stabiiliutta ja hallittavuutta, kun ajetaan päällystämättömillä alustoilla sekä tarjota mukava ajoasento, joka tehokkaasti jakaa painoa tiukemmassa off-road-ajossa.

- Parempi maavara on saatu aikaan uudelleen suunnitellun jousituksen avulla sekä eturenkaan halkaisijaa kasvattamalla. V-STROM 1050DE/Adventure -malleissa on tuuman verran (25 mm) enemmän maavaraa kuin V-STROM 1050:ssa.

– Jousituksen päivitys mahdollisti pidemmän takavaimentimen joustomatkan, joka on nyt 168 mmm. Siinä on 8 mm parannusta edelliseen malliin verrattuna.

- Täysin säädettävä etujousitus pitää sisällään käännetyn KYBin putkihalkaisijaltaan 34 mm etuteleskoopin, jonka joustomatka on aiempaa pidempi. Sekä jousen esijännitys että puristus- ja paluuvaimennus ovat säädettävissä.

- Säädettävä linkki-tyyppinen takavaimennus: aiempaa pidemmän alumiinisen keinuhaarukan liikettä kontrolloidaan KYBin monovaimentimella. Sen jousen esijännitystä voidaan säätää, samoin paluuvaimennusta.

- Pidempi ja vahvempi takahaarukka on suunniteltu uudelleen tavoitteena parempi vääntöjäykkyys, joka mahdollistaa pidemmän joustomatkan. 

- Vahvempi takarunko ja vahvemmat istuinkiskot on tehty paremmin sopiviksi vaativampiin ajoympäristöihin.

- Kestävät kaatumaraudat vakiona auttavat suojaamaan runkoa, ja muita rikkoutuvia osia ja tarjoavat tilaa myös muiden apuvälineiden kuten Led-sumuvalojen asentamiseen. Adventure-mallisa Led-sumuvalot ovat vakiovarusteena

- Offroad-käyttöön suunniteltu tuulilasi, pienempi kuin aiemmin antaa paremman näkyvyyden poluilla ja sorateillä. Se on 80 mm lyhyempi ja hieman kapeampi kuin vakio V-Strom 1050 -mallin tuulilasi. Samalla sen pitäisi ohjata vähemmän ajoviimaa kypärälle.

- Leveämpi ja paksumpi ohjaustanko on yhteensä 40 mm leveämpi ja alumiinia. Tanko on paksumpaa, mutta pehmeämpää alumiinia kuin normaalin V-STROM 1050:n ohjaustanko. Ratkaisu mahdollistaa enemmän taipumista ajettaessa päällystämättömillä pinnoilla ja paremman iskujen absorboinnin eli parempaa ajomukavuutta.

2023 Suzuki V-Strom 1050 DE.

2023 Suzuki V-Strom 1050 DE.

- Kolmiosainen etulokasuoja suojaa teleskoopit samoin kuin offroad-kisapyörissä.

- Leveämmät teräsjalkatapit kannattavat kuljettajaa paremmin seisten ajettaessa erityisesti offroad-tilanteissa.

- Toisiovedon ketju on aiempaa vahvempi ja kestää paremmin käyttöä.

- DE/Adventure-malleissa on niitä varten suunniteltu keskiseisontatuki. Varustettu pidemmillä mallikohtaisilla sivu- ja keskiseisontatuilla vakiona. Tukeva keskiseisontatuki helpottaa mm. huoltoa ja pyörän pakkaamista.

- V-STROM 1050DE Adventuren mukana tulee vakiona  37 litran alumiiniset sivulaukut, jotka kantavat 3 kg tavaraa. Laukut ovat saatavilla myös vakio- ja DE-malliin.

- Led-sumuvalot ovat vakiona V-STROM 1050DE Adventuressa.

- USB-liitin on sijoitettu mittariston vasemmalle puolelle, ja istuimen alla on 12 voltin virtapistoke.

Koko V-Strom 1050 mallistoa koskevat uudistukset

- 5 tuuman tft-värinäyttö sisältää sekä päivä- että yönäyttömoodin. Se mahdollistaa pyörän 24 eri järjestelmän seuraamisen näytöltä.

- Inertiamittausyksikkö eli IMU on kuusiakselinen ja oleellinen Suzuki Intelligent Ride Systemin (S.I.R.S.) toiminnalle. Se mahdollistaa mm. yhdistetyt jarrut ja mäkilähtöavustimen, kaltevuuden kontrollointijärjestelmän sekä kuormasta riippuvan järjestelmän, joka säätelee jarrutusvoimaa eri tilanteissa.

- Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS), eli ajotapavalinnat, uusi päivitetty vakionopeudensäädin ja kaksisuuntainen vaihdeavustin sekä luistonestojärjestelmän. SIRS-järjestelmän elementit tarjoavat V-STROM 1050:n kuljettajille mukavia, stressittömiä ajomatkoja.

- Mallissa käytetään nyt CAN-väylää (Controller Area Network), joka yksinkertaistaa kaapelointia ja keventää pyörää sekä mahdollistaa SIRSin ja ECM:n nopeamman toiminnan.

- Natriumilla täytetyt ontot pakoventtiilit auttavat vähentämään palotilan kuumuutta ja parantavat virtausten tehokkuutta ja venttiilien kestävyyttä. Vuosimallin 2023 V-STROM 1050 on ensimmäinen Suzukin moottoripyörä, jossa käytetään näitä venttiileitä.

- Led-ajovalot ja Led-vilkut sekä takavalot.

- Kuljettajan istuimen korkeutta voidaan säätää 20 mm. Säätö tehdään työkalulla, joka on sijoitettu istuimen alle.

V-STROM 1050DE /Adventure tulee saataville Champion Yellow No. 2 / Metallic Matte Sword Silver värityksellä ja V-STROM 1050DE Pearl Vigor Blue / Pearl Brilliant White -värisenä.

2023 Suzuki V-Strom 1050 touringpainotteisempi perusmalli valuvanteineen.

2023 Suzuki V-Strom 1050 touringpainotteisempi perusmalli valuvanteineen.

2023 V-STROM 1050 perusmalli

2023 V-STROM 1050 on alkuperäisen vuosimallin 2002 V-STROM 1000:n henkinen seuraaja. Siihen on yhdistetty edellisen mallin vahvuudet ja samalla adoptoitu uutta. Malli on enemmän pitkän matkan touringajoon suunnattu.

Pyörän moottorina on sama 1037 cm3 V-twin dual-spark. V-STROM 1050:ssa on valualumiinivanteet, 19 tuumainen edessä ja 17-tuumainen takana. Renkaina on Bridgestone Battlax A41:set. Pyörässä on myös iso touring-tuulilasi ja sen korkeuden pikasäätö.

Mallissa on S.I.R.S.-järjestelmä ja siihen kuuluva vakionopeudensäädin, kaksisuuntainen vaihdeavustin sekä 5 tuuman tft-värinäyttö.

Mallissa on myös keskiseisontatuki ja tukeva muovinen kiveniskusuoja.

V-STROM 1050 tulee saataville Metallic Reflective Blue / Metallic Matte Black No. 2 -värityksellä.

Mallistoon on saatavilla myös iso joukko Suzukin lisävarusteita kuten 30 mm matalampi istuin, kahvanlämmittimet, 38 litran alumiininen takalaukku, erilaisia alumiinisia sivulaukkuja, tankkilaukku jne.

Aiheesta aiemmin:

Motouutisten ensi maistiaiset: Suzuki V-Strom 1050 - jo on hinta-laatusuhde kohdillaan!

Suzuki esitteli uudet V-Strom DL1050 ja DL1050 XT seikkailupyörät