Kiinalais-italialainen Moto Morini työskentelee uuden 1200-kuutioisen adventurepyörämallin tuomiseksi markkinoille. Haaste on yritykselle kova, sillä markkinoilla on valmiiksi tukku kovia kilpailijoita sillä saralla: mm. BMW R 1250 GS, Ducati V 4 Multistrada, Honda CRF1100L Africa Twin, Triumph 1200 Tiger ja KTM 1290 Super Adventure.

Tuleva uutuus perustuu 1187 cm3 V-twin-moottoriin, joka oli jo olemassa mallistossa, ennen kuin Zhongneng Vehicle Group otti haltuunsa MM:n vuonna 2018, kertoo Autocar India. Itse asiasa koko Moto Morinin mallisto perustui erilaisiin variaatioihin Bialbero CorsaCorta V-twinistä. Moottori teki ensiesiintymisensä vuonna 2004, joten se on yksi vanhimmista moottoreista, joka sovitetaan moderniin pyörään.

Toki moottori on modernisoitu täyttämään EU 5 -päästönormit. 

Moto Morinin nykyisen 650 X-Capen siluetti on kovin samanlainen kuin tulevan uutuuden.

Moto Morinin nykyisen 650 X-Capen siluetti on kovin samanlainen kuin tulevan uutuuden.

Uutuuden siluetti muistuttaa kovasti Moto Morinin pienempää jo markkinoilla olevaa X-Cape 650 -mallia. Se on keskikokoinen seikkailupyörä, jossa käytetään samaa 649 cm3 rinnakkais-twiniä kuin CFMoton vastaavassa mallissa. Tehokin on sama, 44 kW, 60 hv.

Moto Morinin 1200-kuutioisessa seikkailupyörässä tulee olemassa olevien tietojen valossa olemaan pinnavanteet, edessä 21 ja takana 18 tuumaa. Lisäksi mallissa on USD-etuhaarukka ja takana monovaimennin. Edessä on kaksi jarrulevyä ja radiaalisatulat. Ainakin X-Capesta saa ABS:n pois päältä, joten todennäköisesti tästäkin.

7 tuuman tft-näyttö kuulostaa myös todennäköiseltä, varsinkin kun X-Cape 650:ssäkin on jo sellainen. Tähän luokkaan kuuluvat myös kuljettajaa avustavat järjestelmät, joten on mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea on luvassa.

Aiheesta aiemmin:

Moto Morini Corsaro 1200 ZZ: italialainen nakupyörä voimissaan