Lauantaisessa sprintissä vain Bennie Streuerin pyöräkunta pystyi kukistamaan Päivärinnan ja sunnuntaina siihen kykeni ainoastaan hallitseva maailmanmestari Marcus Schlosser. Päivärinnan pyöräkunta johti sunnuntaista kilpailua suurimman osan ja vain renkaiden hiipuminen 14 kierroksisen kisan lopulla avasi Schlosserille ohituspaikan. Tarkkasilmäinen pilotti näki eroa pyörien käyttäytymisessä.

– Kisan jälkeen vilkaisin renkaita ja Schlosserilla oli kumit paljon paremmassa kunnossa kuin meillä. Kun se meni ohi näin, että nätisti meni. Hänellä iskarit pelaa ja meillä on vielä vähän säätämistä, että saadaan renkaat kestämään, mietiskeli Päivärinta kilpailun jälkeen.

Iskunvaimennus on ollut suomalaisen ongelmana jo pitkään. Mutta lääkettä on saatu ja lisää on odotettavissa. Päivärinnan ohjaama Yamaha-moottorinen ja LCR-runkoinen ajopeli koki viimeisten viikkojen aikana joitain parannuksia ja varsinkin iskunvaimennuksen uudet palikat toivat toivottua parannusta ajo-ominaisuuksiin ja kaksikon vauhtiin.

Hockenheimin varikolla.

Hockenheimin varikolla. Pekka kehui Ilsen merkitystä menestymiselle.

– Iskarit on iso juttu ja minä tiesin jo viime vuonna, että meidän on vaihdettava iskunvaimentimien merkkiä ja näyttää siltä, että löydettiin meille sopiva setuppi. Kellään muulla ei ole samaa. On käynyt osaltaan hyvä säkä, että on saatu nämä palikat. Pitää vaan hakea säädöt kohdilleen.

Onnistuminen viikonlopun kilpailuissa nosti Päivärinnan pyöräkunnan sarjassa kolmanneksi. Mutta mikä tärkeintä: se kohotti myös kaksikon itsetuntoa ja fiiliksiä. Tähän on vaikuttanut ajotyylin päivittäminen. Myös purkkiorja Ilse saa pilotin kiitokset.

– Tämä toi palsamia haavoille. Ei ole pärjätty aikoihin ja nyt tuntuu siltä, että podiumille pääsee. Kyllä tämä homma nyt pelittää. Vauhti on nyt noussut ja olen lähtenyt tänä vuonna ajamaan erilaisella ajatuksella ja olen lopettanut liikaa miettimästä tekniikkaa ja keskittynyt enempi ajamiseen. Myös se, että Ilse on kyydissä, ratkaisee. Hän on paras purkkiorja minulle tässä vaiheessa.

Päivärinta jatkaa myöhään alkanutta kilpailukauttaan tulevana viikonloppuna saksan Oscherslebenissä jossa on vuorossa IDM-sarjan finaali ja kauden seitsemäs MM-osakilpailuviikonloppu. Siellä on tarkoitus katsoa mikä on kaksikon vauhti MM-sarjassa. Oscherslebenin perinteikäs Sidecar Festival on ratkaiseva areena myös jatkoa ajatelleen, mietiskelee suomalaispilotti.

– Oscherslebenissä katsotaan pystytäänkö pitämään tämä vauhti. Se on mielenkiintoista. Tämä loppukausi ratkaisee myös paljon, mitä tapahtuu ensi vuonna. Jos vauhti pysyy, niin se motivoi kaikkia, niin meitä kuin yhteistyökumppaneitakin. Luulen ettei tämä tähän jää. Se ajatus minulla on, että minulla on tosi paljon osia, moottoreita ja ne riittää pitkälle ensi kauteen. Jos kalusto säilyy ehjänä eikä tule kolareita loppukaudesta niin on hyvät mahdollisuudet keskittyä tulevaan kauteen. Edellyttäen, että mies ei kaatuile ja jaksaa kuntoilla.

Uudet iskunvaimentimet ovat tuoneet lisää vauhtia Pekan ja Ilsen ajoon.

Uudet iskunvaimentimet ovat tuoneet lisää vauhtia Pekan ja Ilsen ajoon.

Tulokset IDM-sarja Hockenheimring Saksa:

Sprintti 7 kierrosta:

1. Streur/Kölsch NED/GER ASR, 2. Päivärinta/de Haas FIN/NED LCR-Yamaha +0.371, 3. Schlosser/Fries SUI LCR F1 +1.819, 4. Sattler/Schmidt GER ARS F 600 +12.372….. Reeves/Rousseau GBR/FRA Adolf RS kesk.

Kilpailu 14 kierrosta:

1. Schlosser/Fries, 2. Päivärinta/de Haas +1.279, 3. Streuer/Kölsch +6.931, 4. Sattler/Schmit +10.023,….8. Reeves/Rousseau +1:04.969.

Tilanne IDM-sarjassa:

1. Sattler/Schmitd 148, 2. Reeves/Rousseau 137, 3. Päivärinta/de Haas 97.

--