Zero Motorcycles on maailman johtava sähkömoottoripyörien ja niiden voimalinjojen valmistaja. Toissapäivänä se kertoi onnistuneesta 107 miljoonan euron lisärahoituskierroksesta.

Rahoituskierrokseen osallistuivat sen strategiset partnerit Polaris ja Exor sekä pitkäaikainen tuki Invus ja muita investoreita. Suurimmasta, 60 miljoonan rahoitusosuudesta vastasi intialainen Hero MotoCorp.

Zero on myynyt jo yli 20 000 sähkömoottoripyörää, joilla on ajettu yhteensä yli 265 miljoonaa kilometriä sekä teillä että maastossa.

Zero käyttää sähkömoottoripyörissään itse kehittämäänsä Cypher III -käyttöjärjestelmää. Myös voimalinja akustoineen on yrityksen omaa tuotantoa.

– Tämä rahoituskierros mahdollistaa toimintamme skaalamisen globaaleihin mittoihin ja uusien mallien kehitystyön, jotta pystymme jatkamaan nopeaa kasvuamme, Zeron pääjohtaja Sam Paschel totesi.

Zeron historia noudattaa Piilaakson tapaa perustaa menestyneitä uuden aallon yrityksiä. Se on nimittäin saanut alkunsa Santa Cruzilaisessa autotallissa.

Zeron liiketoimintastrategia nojaa kolmeen pilariin: kuluttajamoottoripyöriin, niitä valmistajalla on laaja valikoima sekä onroad, adventure- että dualsport-malleja. Toiseksi Zero on myynyt pyöriä saattuekäyttöön yli 200:lle poliisilaitokselle ja viranomaiselle. Kolmas tukijalka on kokonaisten kaksipyöräisiin tarkoitettujen sähköisten voimalinjojen sovittaminen sen kumppaneiden mallistoon.

Kaikkiaan Zero on toimintansa aikana kerännyt yli 500 miljoonan dollarin rahoituksen.

Heron tavoitteet investoinnissa

Intialainen Hero Motocorp on maailman toiseksi suurin moottoripyörävalmistaja määrillä mitattuna Hondan jälkeen. Hero valmistaa toistakymmentä miljoonaa moottoripyörää vuosittain. Toki valtaosa niistä on yli 50 - 175 kuutiosenttimetrisiä tai vähän suurempia. Joka tapauksessa se on erinomaisen menestynyt valmistaja, jolla on varaa sijoittaa sähkömoottoripyörävalmistajaan 60 miljoonan euron summa.

Hero kehittää omia sähkömoottoripyörämalleja Vida-tuotenimen alla. Hero Electric -niminen Herosta aikanaan erottautunut yritys esti Motocorpia valmistamasta sähköisiä malleja Hero-merkin alla, joten siksi Vida.

Hero on jo aiemmin liittoutunut mm. taiwanilaisen sähköskoottereita valmistavan Gogoron kanssa. Sieltä se on omaksumassa tuotteisiinsa vaihdettavien akkujen järjestelmän.

Aika näyttää, miten Hero aikoo Vida-malleissaan hyödyntää Zerolta saatavaa teknologista osaamista. Zerolle on myös mahdollista saavuttaa suuren mittakaavan valmistuksen tuomia etuja, jos osaa sen mallistosta aletaan valmistaa Heron toimesta Intiassa.

Aiheesta aiemmin:

Zero julkisti uuden täyssähköisen adventuremallin, DSR/X:n.

Maailman suurin mp-valmistaja julkisti uuden Vida-nimisen sähkömoottoripyörien brändin

Gogoro: Vaihdettavilla akuilla varustettujen sähkökaksipyöräisten uusi aika alkaa litium-keraamisista akuista

Gogoro suuntaa sähköskoottereiden ekosysteemeineen Indonesiaan – 110 miljoonan moottoripyörän markkinoille