"The Wheels of Change: Safe and Sustainable Motorcycles in Sub-Saharan Africa" -raportti selventää moottoripyöräilyn suosion kasvua Afrikan mantereella. Se suosittaa toimenpiteitä, joilla maksimoida moottoripyörien tuomat edut ja minimoida niiden aiheuttamat riskit.

Raportin sisältö:

- Moottoripyöräilijöiden osuus maantieliikenteessä kuolleista on yli puolet Saharan eteläpuolisessa Afrikassa (käsittää kaikkiaan 49 maan alueen) ja pahimmillaan jopa 70 prosenttia.

- Alueella on 27 miljoonaa rekisteröityä moottoripyörää vuonna 2022, kun luku vuonna 2010 oli vain viisi miljoonaa. Kasvu 12 vuodessa yli viisinkertainen.

- Moottoripyöristä on tullut merkittävä osa työllistymistä; 80 % niistä käytetään takseina tai jakelutoimituksiin.

- Standardoitujen kypärien käyttö on WHO:n mukaan tehokkain yksittäinen tapa vähentää motoristien pään alueelle aiheutuneita vammoja jopa 72 % ja kuolleisuutta jopa 39 %. Tarvitaan toimivaa lainsäädäntöä ja sen täytäntöönpanoa kuljettajien ja matkustajien kypäränkäytön osalta yhdessä sertifoitujen standardien ja testilaitosten kanssa.

- ABS- eli lukkiutumattomat jarrut voivat vähentää kuolemaan johtaneita onnettomuuksia jopa kolmanneksella. Hallitusten vaatimuksella uusien moottoripyörien ABS-jarrujen pakollisuudesta, kuten äskettäin Kiinassa ja Intiassa, olisi merkittävä vaikutus.

- Teitten suunnittelussa ja infrastruktuurissa pitää ottaa huomioon moottoripyöräilyn turvallisuus.

- Panostusta turvalliseen, puhtaaseen ja edulliseen julkiseen liikenteeseen pitää myös lisätä.

Kasvu mahdollistaa, mutta tuo myös ongelmia

Viimeisen kahden vuosikymmenen aikana moottoripyörien lukumäärä Saharan eteläpuolisessa Afrikassa on kasvanut nopeasti. Sitä on edistänyt halpojen moottoripyörien maahantuonti ja vapaamuotoisten kaupallisten yritysten määrän kasvu. Moottoripyöriä on käytetty hoitamaan niitä liikenteen ja liikkuvuuden puutteita, joita muodollisessa ja julkisissa liikennejärjestelmissä on, ylettyen eristyneisiin maaseutualueisiin, ja tarjoten liikkumismahdollisuuksia ylikansoitetuilla kaupunkien kaduilla sekä hoitaen samalla ensimmäisen ja viimeisen kilometrin matkatarpeita.

Moottoripyörien määrä vaihtelee maittain. Burkina Fasossa ja Mauritiuksella niitä on korkein määrä väkilukuun nähden, kun taas Nigeriassa on suurin kokonaismäärä, kaikkiaan noin 5,1 miljoonaa moottoripyörää.

Moottoripyöräbuumi tukee elinkeinoja ja talouksia tarjotessaan uudenlaista liikkuvuutta ja kaupallisia toimintavaihtoehtoja. Niiden käytön uskotaan edelleen leviävän ja kasvavan. Nuoret miehet, jotka usein kamppailevat löytääkseen taloudellisen toimeentulon mahdollisuuksia alueella, ovat erityisesti hyötyneet niistä. Miljoonat ihmiset hyötyvät sektorin olemassaolosta.

Moottoripyörien terveysvaikutukset ovat kuitenkin suuret. Niiden kuljettajien osuus tieliikennekuolemista nousee jopa 50 prosenttiin. Togossa lukema on yli 70 %. Yli puolet niistä lapsijalankulkijoista, jotka loukkaantuvat Dar es Salaamissa ja Tansaniassa joutuvat moottoripyörän töytäisemiksi. Tieliikennekuolemien määrä jatkaa kasvuaan Afrikassa. Loukkaantumisten lisäksi asialla on myös laajemmat kielteiset ympäristö-, terveys- ja sosiaaliset vaikutuksensa.

Raportintekijöiden kommentit

– Kuljetusjärjestelmät ovat epäonnistuneet eivätkä pysty vastaamaan miljoonien ihmisten tarpeisiin liikkua maanosan tiheissä kaupunkikeskuksissa. Sairaalat ympäri Afrikan ovat täynnä tieonnettomuuksissa, erityisesti moottoripyöräonnettomuuksissa loukkaantuneita. Afrikan maiden tulee pikaisesti kiinnittää huomiota kaupunkiliikenteeseen, toteaa George Institute for Global Healthin tri Olive Kobusingye.

– Moottoripyörien määrän nopeassa kasvussa näemme tasapainoilun elämien ja elinkeinojen välillä kaduillamme. Moottoripyörät tarjoavat suhteellisen halvat kuljetukset, mutta ne ovat kalliita yhteiskunnalle loukkaantumisten ja ympäristövahinkojen osalta. Kun ennustetaan, että jotkin Afrikan kaupungeista kaksinkertaistuvat väkiluvultaan tulevana vuosikymmenenä, niin on pikainen tarve toimia estääksemme kielteiset vaikutukset, ja fokusoida moottoripyöräkypäriin, ABS-jarruihin ja sähkömoottoripyöriin suunniteltaessa matalahiilistä tulevaisuutta, joka perustuu laajasti saatavilla olevaan ja puhtaaseen julkiseen liikenteeseen, pohtii FIA Foundationin pääjohtaja Saul Billingsley.

– Kannatan täydestä sydämestäni ponnistuksia kehittää joukkoliikennejärjestelmiä Afrikan kaupungeissa. Se vähentää riippuvuutta yksityisistä ajoneuvoista. Lisäksi kannattaa edistää kävelyä ja polkupyöräilyä, mutta riippumatta siitä, miten paljon investoidaan ja menestytään tällä saralla, moottoripyörillä on osansa pelattavana tulevina vuosikymmeninä. Moottoripyörät edistävät liikkuvuutta, työllisyyttä ja tuloja. Hallitusten, motoristien yhdistysten, yksityisten yritysten ja kansainvälisten organisaatioiden täytyy työskennellä yhdessä paremman lainsäädännön ja kuljettajien koulutuksen eteen sekä laadukkaiden ajovarusteiden saamisen ja niiden käytön sekä turvateknologioiden edistämiseksi ja moottoripyörien huomioonottamiseksi teiden suunnittelussa sekä edistää siirtymistä bensiinimoottoreista sähkömoottoripyöriin, painotti puolestaan Amendin ohjelmajohtaja ja raportin päätutkija Tom Bishop.

– Afrikka tarvitsee liikkuvuutta, ja moottoripyörät edistävät sitä. Sen tuloksena Afrikka on yksi nopeimmin kasvavia seutuja moottoripyöräilyn osalta. Tämä erinomainen raportti valaisee useita ratkaisuja niihin ilmeisiin haasteisiin, joita tämä kasvu tuo, mutta se myös huomioi moottoripyöräilyn tuomat merkittävät taloudelliset edut, joita moottoripyöräily tuo kuljettajille ja heidän yhteisöilleen sekä urbaaneilla että maaseutualueilla. Olemme myös hyvin tyytyväisiä nähdessämme, että nykyinen työmme turvallisuuden parantamiseksi on otettu alueen motoristien keskuudessa vastaan esimerkiksi boda boda -kuljettajien (mp-taksipalvelu] keskuudessa. Nyt fokus siirtyy hallituksille, ottaa vastaan haaste tehdä moottoripyöräilystä Afrikassa puhtaampaa, turvallisempaa ja saavutettavempaa, päätti FIM:in presidentti Jorge Viejas raportin tiedotteen.

Lisää aiheesta FIAn sivuilla.

Aiheesta aiemmin:

Kenian boda boda -moottoripyörätaksit vaihtavat sähköön – aurinkolatausasema lataa 1000 akkua kerralla

Moottoripyörien myyntibuumi Afrikassa - markkinat isossa kasvussa

Kenia: ruuhkaisten kaupunkien mp-taksikyydeistä kisaa

Motouutiset 5 vuotta sitten: Riders for Health hankkii moottoripyöriä terveydenhoitajille Afrikassa

Günther Stegerin kanssa pääsee offroad-safarille vaikka Afrikkaan

Kalk AP: ruotsalainen aurinkoenergialla ladattava moottoripyörä on suunniteltu salametsästäjien nappaamiseen Afrikassa

Google Mapsin moottoripyöränavigointi tuli nyt Afrikkaan