Saksalaisen Vitescon hybridimoottoripyörällä voi ajaa kokonaan akulla, bensamoottorilla tai niiden yhdistelmällä. 1,5 kilowattitunnin akun varassa pystyy ajamaan kaupunkinopeuksilla parhaimmillaan jopa 30 kilometriä, joten se riittää jo monen työmatkaankin.

Kun akun varaus vähenee, bensiinimoottori alkaa ladata akkua. Sähkövoimasta polttomoottorilla ajoon siirtyminen tapahtuu juohevasti nopeuden noustessa. Kun tehoa tarvitaan paljon, eli kaasukahvaa käännetään kunnolla, järjestelmä kytkee molemmat moottorit päälle.

Vitesco Technologiesin hybridimoottoripyörän konsepti, jossa on bensiinimoottorin lisäksi sähkömoottori, vähentää CO2-päästöjä merkittävästi. Lisäksi se mahdollistaa uusia toimintoja, jotka parantavat ajettavuutta ja turvallisuutta, kuten sähköisen peruutusvaihteen ja sähköisesti toteutetun liikkeellelähdön.

Vain hybridiratkaisu turvaa riittävän pienet päästöt

Vitescon konsepti on suunniteltu kuutiotilavuudeltaan yli 125 cm3 moottoripyöriin ja siihen kuuluu 48 voltin sähkömoottori, automatisoitu manuaalivaihteisto sekä ohjauskeskus, voimansiirtolinjan pääohjausyksikkö PDCU.

Hybridikonseptin molempien moottorijärjestelmien pääohjain.

Hybridikonseptin molempien moottorijärjestelmien pääohjain.

Yritys uskoo, että polttomoottorilla varustetut keskikokoiset ja suuret moottoripyörät kykenevät saavuttamaan tulevat päästörajat vain hybriditeknologialla, jonka yhteydessä käytetään automatisoitua manuaalivaihteistoa. 

Vitesco on soveltanut moottoripyörään sen erityisvaatimukset huomioiden henkilöautoissa käytettyä teknologiaa. Moottorina käytetään 48 voltin jännitteellä toimivaa hihnavetoista auton starttimoottoria. Samoin PDCU on peräisin autosta ja se kommunikoi moottoripyörän polttomoottorin kanssa sekä päättää, milloin ajetaan pelkällä sähkö- tai bensamoottorilla tai molemmilla yhdessä.

Automatisoitu älyvaihteisto on varustettu keskipakokytkimellä ja älykkäällä aktuaattorilla. Ajon aikana pääohjausyksikkö voi vaihtaa vaihteita sen mukaan, mikä on taloudellisinta polttoaineen kulutuksen kannalta.

CO2-päästövähennys 75 %!

Konseptissa on 12 kilowatin sähkömoottori ja irrotettava 1,5 kWh:n akusto, jonka varassa pystyy ajamaan jopa 30 kilometrin matkan maksimissaan 60 km/h kaupunkinopeuksilla. Husqvarnan alkuperäisen bensamoottorin teho on 32 kilowattia ja huippunopeus 160 km/h. 

Vitesco väittää, että World Motorcycle Test Cyclen (WMTC) mukaan tehdyt testit osoittavat hybridikonseptin vähentävän moottoripyörän C02-päästöjä peräti 75 %.

Ajomatka bensatankillisella plus latauksella on yhteensä noin 260 km, jolloin pyörän tarvitsee vain tankata nopeasti ja jatkaa matkaa. Lisäksi tankkaamisen voi tehdä millä huoltoasemalla tahansa. Siinäkin mielessä hybridi peittoaa nykyiset täyssähköiset moottoripyörät kuusi nolla.

48 voltin sähkömoottori.

48 voltin sähkömoottori.

Tuhannen euron lisäkululla räväkkä tehonlisä

Järjestelmä nostaa pyörän painoa vain 20 kilogrammaa ja 170 kilon painoisena se on paljon kevyempi kuin täysin sähköinen moottoripyörä, jolla on sama suorituskyky. Lisäksi hybridiratkaisu on merkittävästi halvempi. Vitescon mukaan järjestelmä nostaa pyörän hintaa alle tuhannella eurolla.

Kaasun vääntäminen täysille saattaa tuottaa kuljettajalle ensi kerralla oho-fiiliksen, sillä sähkömoottorin ja polttomoottorin yhdistelmä tuottaa 60 Nm väännön alhaisilla kierroksilla. Lukema vastaa miltei tuhatkuutioisen moottorin vääntöä. Pyörän polttomoottorin maksimivääntö on 37 Nm 7000 kierroksella minuutissa.

Pakki parantaa käsiteltävyyttä

Hybridin sähkömoottori parantaa pyörän käsiteltävyyttä hitaissa nopeuksissa sähköllä tapahtuvasta lähdöstä alkaen. Lisäksi sähkömoottori mahdollistaa pyörän peruutusvaihteen. Peruutustoiminto on kätevä erityisesti ahtailla ja mäkisillä pysäköintipaikoilla.

Konseptilla on myös muita etuja. Sähkömoottorilla voidaan kompensoida niitä lyhyitä katkoksia, mitä tulee vääntöön, kun vaihdetaan vaihteelta toiselle, ja pitää takapyörän vääntö niin saman kuin mahdollista.

Sähkömoottorin generaattoritoimintoa voidaan käyttää myös lisämoottorijarruna, jolloin mekaanista takajarrua tarvitsee käyttää vain, kun pysähtymiseen tarvitaan suurta jarruvoimaa.

Lisäksi hybridin energianhallinta voidaan liittää pyörän navigointijärjestelmään varmistamaan, että pyörän akku on täysin ladattu, kun saavutaan vaikkapa kaupunkiin, tai ennen pitkää ylämäkeä. Voidaan siis puhua ennakoivasta ajotoiminnosta. 

Vitescon sivuille pääset tästä.

Aiheesta aiemmin:

Kawasakilta HEV-hybridimallin proto ja kaksi sähkökevaria, Z EV ja Ninja EV, molemmat myyntiin 2023

Kawasaki esitteli hybridi- ja täyssähkömoottoripyörät – julkistus EICMA:ssa?

Druid Motorcycles: tulossa noitamaiset hybridi- ja sähkömoottoripyörät

Kaksipyörävetoinen BMW R 1200 GS: hybridi - ja tietysti pakilla