Lightning Motorcyclesin ja Enevate Corpin yhteistyö alkoi viime vuoden puolella. Sen tuloksena Lightning on saamassa Strike- ja LS-218-malleihinsa Enevaten supernopeasti latautuvia seuraavan sukupolven litium-ioniakkuja. Ne latautuvat miltei yhtä nopeasti kuin kaverisi tankkaavat bensapyöriään.

Kyse on ensimmäisestä sähkömoottoripyörästä, jolla voit mennä ajelemaan koko päiväksi yhdessä bensaprätkien kanssa ja pysyä joukossa. Kunhan tietysti riittävän tehokasta latausinfrastruktuuria sattuu matkan varrelle.

Enevaten akkukennot ovat merkittävästi energiatiheämpiä kuin Lightningin normaalisti käyttämät. Enevaten 24 kWh:n akusto vie saman tilan kuin Lightningin normaali 20 kWh:n akusto.

Testiajojen perusteella ajomatka latauksella noin 110 km/h nopeudella on peräti 241-274 km. Akusto latautuu 0-80 prosenttiin noin 10 minuutissa level 3 CCS -laturilla. 80 % latausaste tarkoittaa noin 217 kilometrin ajomatkaa, joten se riittää hyvin pysymiseen bensapyörien mukana. Ja lyhyt lataukseen tarvittava aika mahdollistaa myös pitkät päivämatkat niin haluttaessa.

Lyhyt latausaika tarkoittaa pyörän sähköjärjestelmien saattamista ajan tasalle. Latausteho on 120 kW kymmenen minuuttia putkeen; toisin sanoen 300 amperia ja 400 Volttia 10 minuutin ajan, joten pyörän johdotus, latausliittimet ja kontaktorit on uusittu.

Lightning Strike.

Lightning Strike.

Enevaten litiumakustoissa käytetään puhtaasta silikonista valmistettuja anodeja. Yhdessä tiettyjen elektrolyyttein ja kennojen suunnitteluinnovaatioiden kanssa yritys toimittaa asiakkailleen akkuja, jotka latautuvat jopa 10 kertaa nopeammin kuin nykyiset litiumioniakut.

Lightningissa käytettäviä Enevaten akkuja voitaisiin ladata vieläpä kaksi kertaa nykyistä nopeammin, jos latauksenaikaiset lämpöongelmat saataisiin ratkaistua.

Teslan 4680 tyypin kennon, jota käytetään 2022 Model Y:ssä, teholuvut ovat 650 Wh/litra ja 244 Wh/kg. Enevaten vastaavat luvut ovat 850 Wh/litra ja 340 Wh/kg. Se tarkoittaa 30 % enemmän energian varastointikykyä tilavuuteen ja miltei 40 % enemmän painoon verrattuna.

Uudet akut muuttavat pelin hengen sähkömoottoripyörien osalta latausnopeuden suhteen. Toki uusi tekniikka on vielä kallista. Strikeen tulee saataville 24 kWh ja LS-218:n jopa 28 kilowattitunnin akusto. Hinnat ovat Yhdysvalloissa vastaavasti noin 8000 dollaria kalliimmat kuin nykyisillä akuilla.

Lightningin mukaan kyse on uuden teknologian kalleudesta; hinnat laskevat kunhan uuden tyyppisten akkujen tuotanto kasvaa. Uusien akkuratkaisujen pitäisi tulla tarjolle Lightningin Strike- ja LS-218 -malleihin vielä tämän vuoden mittaan.

Sitä ennen Lightning aikoo tehdä uusia nopeusennätyksiä suolatasangolla toukokuussa. Saas nähdä.

Lisätietoja Lightning Motorcyclesin sivuilta.

Aiheesta aiemmin:

Sähkömoottoripyörävalmistaja Lightning rynnii nopeusennätysten kimppuun niobiumin avulla

Lightning: Onko pisaranmuotoinen umpikori ratkaisu sähkömoottoripyörien toimintasäteeseen?

Lightning julkisti uuden, edullisen Strike-sähkömoottoripyörämallinsa – riittävätkö speksit?

Maailman nopeimpien - 351 km/h - tuotantomoottoripyörien valmistaja laajentaa