LeanAngle GMOS JI100:n takana on Iso-Britanniassa Herefordshiressä toimiva LeanAngle Inc. GMOS JI100 on sillä tavalla erilainen dataloggeri, että sen tavoitteena on normaalien rata-ajoon liittyvien tietojen lisäksi auttaa kuskia parantamaan ajosuoritustaan. 

Se paikantaa ajajan sijainnin gps-sirun avulla 10 kertaa sekunnissa, ja ottaa automaattisesti sen turvin talteen kierrosajat, nopeuden, G-voimien suuruudet ja pyörän kallistuskulmat. Kierroajat saadaan talteen tuhannesosasekunnin tarkkuudella ja pitkittäissuuntaiset G-voimat +/- 1,5 G:n välillä kiihdytysten ja jarrutusten mukaan. 

Laitteessa on 2,25 x 1,75 tuuman LECD-näyttö, joka näyttää mittarineulan avulla kallistuskulman, joka siirtyy vasemmalta oikealle kallistusten mukaan aina 69 asteeseen asti.

Automatiikkaa tarjolla

Automaattisuus tarkoittaa käytännössä sitä, että riittää kun ajat radalle ja käynnistät laitteen. Sen jälkeen se huolehtii itsestään, ja kuljettaja voi keskittyä pääasiaan eli ajamiseen. 

Laite näyttää, milloin olet ajanut parhaan kierroksen, joten pelkällä vilkaisulla näet edistyneesi. Radan lähtö / lopetuspaikka voidaan valita asettumaan automaattisesti tai ladata etukäteen tietokoneen avulla. 

Radalla-ajon dataa säänkestävästi esitettynä.

Laite tallentaa monenlaisia logeja ajostasi, joita voita tarkkailla kierros kierrokselta valmistajan analytiikkaohjelmiston avulla. G-voimat näkyvät punaisella ja kallistuskulmat näytetään reaaliaikaisesti. Liikkumisesta kertova data näytetään käyrinä. Kallistuskulmasta kertova käyrä paljastaa, milloin esimerkiksi kaarre loppuu tai alkaa. Tämä kertoo siitä, miten osaat ajaa kaarteet.

GMOS JI100:n tallentamat tiedot ladataan tietokoneelle ajon jälkeen USB-väylää pitkin LeanAngle-ohjelmiston avulla, jossa dataa voidaan analysoida ja tarkastella jälkikäteen.

Mikä parasta, voit käyttää Google Earth -ohjelmistoa apunasi. Voit sijoittaa ajosi 3-ulotteisesti radan satelliittikuviin. Tällöin näet omat ajolinjasi radan muotoon verrattuna. Lisäksi voit "ajaa" uudelleen oman ajosi takaa-katsojan näkökulmasta, jolloin konkreettisesti näet toimintasi "oikealla" radalla ja myöskin miten kallistat pyörää mutkiin.

Laitteessa on myös valinta, jota voi käyttää ajellessa tavallista kruisailu- tai mutkatieajoa. Tällöin se näyttää ajon aikana kanttailukulmasi reaaliaikaisesti ja tallentaa nopeutesi, G-voimat, kallistelukulmat ja GPS-reittisi suoraan koneen muistiin. Sen sijaan rata-ajoon liittyvät toiminnot kytkeytyvät tällöin pois päältä.

Valmistajan kotisivuilla on hyviä videoita, joiden avulla laitteen monipuolisuus selviää parhaiten. Laitteen hinta on 364 euroa suoraan valmistajalta tilattuna.