Mitä kovemmilla nopeuksilla ja tuntemattomammilla teillä liikutaan, pienetkin asiat voivat ratkaista paljon jarrutuksessa ja pyörän pidossa kaarteissa, kilvanajosta puhumattakaan.

Hondan patentin mukaan kamera asennetaan siten, että se kuvaa suoraan alaspäin takapyörän eteen, ja laserit on sijoitettu samansuuntaisesti pyörän pitkittäisakselin suhteen ja lähelle kameraa.

Kameran sijoituspaikalla haetaan mahdollisimman laajaa ja esteetöntä kuvakulmaa. Myös laserit osoittavat suoraan tien pintaan.

Kamera on numero 100 ja laserit 116. Sijoittuminen eturattaan alle mahdollisimman esteettömään paikkaan.

Kamera on korkeanopeuskamera, joka kuvaa peräti 500 kuvaa sekunnissa, kun perinteinen elokuvakamera ottaa 24-30 ruutua sekunnissa. Yhteistyössä lasereitten kanssa se tuottaa valtavan määrän dataa analysoitavaksi. Laserilla pystyy tarkasti seuraamaan pinnanmuotoja sekä nopeutta, kamera taas tuottaa tietoa pinnasta. Yhteistyössä niiden avulla pystytään varmaan selvittämään pyörän kallistuskulma, pituusakselin muutokset sekä pyörän muun elektroniikan kanssa kiihtyvyys ja vaikka etu- ja takapyörän nopeuserot, tai kummankin suhteellinen nopeusero pyörän etenemisnopeuteen verrattuna.

Kaikkea tätä tietoa voidaan käyttää luistonestoon, wheelien tai takapyörän noston estoon ABS-jarrujen hienosäädöstä puhumattakaan. Kameran ja lasereiden yhteisdatasta saattaa irrota tietoa myös pinnan pitokyvystä. 

Patentin hakija on Honda Motor Co, ja keksijöiksi on merkitty Tetsuya Ono sekä Masakatsu Nishimura. Patentissa on myös viittaus järjestelmän käyttöön nelipyöräisissä kulkuneuvoissa.

Nähtäväksi jää, milloin järjestelmä ilmestyy tuotantoon, mitä muita järjestelmiä se mahdollisesti korvaa ja mihin sitä lopulta pääasiassa käytetään. Patenttihakemukseen ja laajempaan piirroskuvitukseen pääset tutustumaan Googlen ylläpitämässä rekisterissä täällä.

Patenttihakemukseen liitetty selvitys järjestelmän toimintaperiaatteesta.