Brasilia on maailman viidenneksi väkirikkain valtio, jonka väkiluku vuonna 2013 oli 200,4 miljoonaa henkilöä Wikipedian mukaan. Lisäksi sen väkiluku on edelleen kasvussa, ja se on latinalaisen Amerikan suurin talousmahti. Se on myös pinta-alaltaan viidenneksi suurin.

Dafra Motos perustettiin 2008 ja se on osa latinalaisen Amerikan suurinta automyyjien yhtymää Itavema Groupia. Kotimaisen moottoripyöräkysynnän kasvuun vastatakseen Dafra perusti tehtaan Manaukseen. Se työllistää tänä päivänä yli 500 henkilöä, ja sen tuotantokapasiteetti on 200 000 moottoripyörää vuodessa. Dafra tuotenimellä myytiin vuonna 2013 noin 26 000 moottoripyörää. Dafrankin myynti on laskussa laman myötä, vuonna 2011 niitä saatiin kaupan yli 44 000 kpl, sinä vuonna jopa enemmän kuin Suzukeja.

Pääosa tuotannosta sijoittuu 100-250 cm3 välille. Malliston kuutioltilavuudeltaan suurin pyörä on 400 cm skootteri ja siihen kuuluu myös mopoja sekä sähköpolkupyöriä.

Dafran suurimoottorisin malli, Maxym 400i.

Dafra aloitti muitten valmistajien pyörien kokoonpanijana, ja sillä onkin strategisia kumppanuuksia mm. BMW Motorradin, Ducatin, KTM:n sekä Intialaisen TVS Motor Companyn kanssa. Kumppanuudet eivät tarkoita pelkästään näiden tuotteiden valmistamista Manauksessa, vaan ne sisältävät myös osaamisen ja teknologian siirtoa prosessiin osallistuvalle Dafran henkilöstölle. He myös osallistuvat yhteistyössä Brasialian markkinoille suunnattujen mallien kehittämiseen. Tämä on varmasti tuotteiden ja tuotannon kehittämisen osalta jatkon kannalta erittäin tärkeää.

Dafra on Brasilian neljänneksi myydyin moottoripyörämerkki Hondan (markkinaosuus yli 81 % 2013), Yamahan ja Suzukin jälkeen. Tosin Dafra hengittää jo kiivaasti Suzukin niskaan.

Myös Brasilian markkinat ovat kärsineet maailman taloustilanteesta, ja vuoden 2011 noin 1,9 miljoonaan pyörään verrattuna vuonna 2013 myytiin 400 000 vähemmän eli noin 1,5 miljoonaa moottoripyörää. 

Roadwin 250 R

Esimerkkinä Dafran tuotannosta on Roadwin 250 R sporttimalli. Sen hinta Brasiliassa on 13.590 Brasilian Realia eli 4179 euroa. Dafran oman sivuston mukaan kyse on yhteistuotantomallista korealaisen Daelim Motorin kanssa.

Yksisylinterisen moottorin kuutiotilavuus on 247 cm3 ja se on DOHC nestejäähdytteinen nelitahtikone. Viisivaihteinen vaihteisto välittää takapyörälle moottorin antamat 24 hevosvoimaa jotka se tuottaa 9000 kierroksella minuutissa. Vääntöä siitä irtoaa 18,9 Nm 7000 kierroksella.

Dafra Roadwin 250 R

Edessä on tupalevyjarru ja takana yksi levy. Rengaskoko on edessä 110/70-17 ja takana 130/70-17. Polttoainesäiliöä puolestaan vetää 15 litraa.

Horizon 250

Horizon 250 (jutun aloituskuvassa) on puolestaan custom-malli, jonka moottori on tilavuudeltaan 250,2 cm3 neliventtiilikannella ja tuplanokka-akselein varustettu yksisylinterinen nestejäähdytteinen menoväline. Teho 23,1 hv 8000 rpm ja vääntö 21,7 Nm 7000 rpm. Valuvanteiden koko on 18 ".