Seinäjoen moottorikerho ry. (SeMK) perustettiin vuonna 1926. 16:sta perustajajäsenestä kerho on laajentunut yli satajäseniseksi maarata-, jäärata- ja jääspeedwaykuljettajien kerhoksi. SeMK on ollut jo vuosikymmeniä Suomen menestyneimpiä speedwaykerhoja. Minispeedwayn puolella SeMK on toiminut edelläkävijänä ja ensimmäisenä kerhona aloittanut junioritoiminnan.

– Minispeedwaytä harrastaa kymmenkunta, joista nuorimmat ovat 5-9-vuotiaita ja ajavat microspeedway-luokassa. Minispeedwayssä kilpailemisen voi aloittaa 11-vuotiaana 85-kuutioisella pyörällä ja 500-kuutioisiin voi siirtyä aikaisintaan 16-vuotiaana, tämän jutun aloituskuvassa pyörineen esiintyvä Juha Hautamäki valottaa.

Jere Kristola ja Rasmus Finne edustivat nuorisoa SeMK:n osastolla.

– Rataspeedwaypyörä on yksisylinterinen, 500-kuutioinen kilpapyörä, jossa polttoaineena käytetään metanolia. Tehoja löytyy noin 80 hevosvoimaa ja painoa pyörällä on 177 kiloa, eli tehopainosuhteeltaan pyörä on aika ylivoimainen. Vaihteita ja jarruja pyörästä on turha hakea, niitä ei ole. Kisakuskit ajavat lähellä toisiaan, kovalla nopeudella. Jos joku alkaisi painaa jarrua kesken ajon, niin perässä ajava ei millään ehtisi reagoida ja onnettomuuksia sattuisi huomattavasti nykyistä enemmän.

– Rataspeedwayta ajetaan 35 kilpailua kaudessa, joista neljä järjestetään SeMK:n omalla Rautakalliolla, vain 5 kilometriä Seinäjoen keskustasta sijaitsevalla radalla. Minispeedway-kuskeillamme pidetään saman verran kisoja kotiradalla, Hautamäki jatkaa.

Rata on jäsenten käytettävissä vähintään 3 kertaa viikossa. Optimaalisia harjotteluolosuhteita lisää Kyrkösjärvellä sijaitseva jääspeedwayrata.

Toisin kuin esimerkiksi Ruotsissa ja Iso-Britanniassa, rataspeedway Suomessa on harrastajamäärältään pieni ja suurelle yleisölle aika tuntematon laji. Siitä huolimatta 16.5 järjestetään jo toisen kerran Tampereen Ratina Stadiumilla MM-Speedwayn osakilpailut.

Se 20. mestaruus?

Hautamäki on ajanut kilpaa vuodesta 1994. 21:stä ajokauttaa aloittelevalla Hautamäellä on taskussaan 1 nuorten SM, 11 joukkuemestaruutta, 2 pari-SM:ää ja 4 henkilökohtaista SM-mestaruutta, eli yhteensä 19 kappaletta.

SeMKin osastolla oli kaikenkokoisia speedwaypyöriä. Tässä etualalla minikokoinen versio.

– Kun 20 tulee täyteen, niin sitten lopetan kilpailemisen. Se, että pystyy saunan lauteilla sanomaan ajaneensa 20 Suomenmestaruutta, kuulostaa paljon paremmalta, kuin sanoa että on "vain" 19 Suomenmestaruutta. Tasaluku kumminkin, Hautamäki veistelee.

Tämä kausi kuitenkin vielä ajetaan. Kurkkaus speedway.fi:n sivustoille kertoo, että kausi alkaa heti toukokuun alussa ja kestää elokuun loppuun.

Mukana kisareissuilla Hautamäellä on kaksi huoltohenkilöä, joskus tosin yhdelläkin pärjää. He huolehtivat kisamatkoilla ensinnäkin kisapaikalle ajamisesta. Matkat voivat olla pitkiäkin, joskus Suomen ulkopuolelle suuntautuvia. Itse kisapäiville tulee jo sinänsä mittaa aika tavalla, ne kun pitävät sisällään monta erää yhden kisapäivän aikana. Silloin on menomatkalla syytä voida nukkua ja säästää voimia itse kisaa varten. Huoltohenkilöt myös huoltavat pyörän kisan aikana.

Parhaiten speedwayhin voi tutustua seuraamalla kilpailuja ja tulemalla paikan päälle harjoituspäivinä, jotka löytyvät tämän linkin takaa. SeMK:n kuljettajat esittelevät mielellään kalustoaan ja lajia kiinnostuneille Seinäjoen Routakalliolla sijaitsevalla radallaan.

Microspeedwaypyörällä voi aloittaa jo viisivuotiaana.