9. Pukeutuminen

Vaikka lähtisit vain pienelle lenkille ja poltto olisi miten kova tahansa, pukeudu kunnolliseen turvalliseen ajoasuun. Ja varsinkin keväällä näkyvyys on kunniassa: turvaliivi tai -vyö sekä vaalea kypärä ovat kova sana huomioarvosi lisäämisessä.

Keväällä voi olla myös petollisen kylmä, joten kannattaa kaivaa lämpimät alusasut ja paksuimmat hanskat esiin ja ottaa ne käyttöön.

8. Valot

Kaikkein ensimmäiseksi tarkastetaan pyörän turvallisuuteen vaikuttavien osien kunto. Toimivatko ajovalot, vilkut ja jarruvalot moitteettomasti? Entä sivuseisontatuen katkaisijan automatiikka? Tappokytkin?

7. Jarrut ja jousitus

Jarruja ja jousitusta kannattaa myös testata. Sekä etu- että takajarrujen pitää toimia moitteettoman pehmeästi, niitä pumpataan ja koetetaan lykätä pyörää sekä ennen että jarrutuksen aikana. Samoin etupäätä pumpataan teleskooppien kunnon varmistamiseksi ja tarkistetaan, etteivät teleskoopit ole öljyiset. Mikäli tarvetta, myös jousituksen säätöjä ja vaimennusta muutetaan kuormaa vastaavaksi.

6. Renkaat

Rengaspaineet ja renkaiden kunto ovat ajoturvallisuuden peruspilareita. Jos sinulla ei ole kotona kompressoria tai pumppua, aja ensi töiksesi valojen, jarrujen ja jousituksen sekä renkaitten pintakuvion syvyyden ja muun kunnon tarkastuksen jälkeen huoltoasemalle, jossa mittaat rengaspaineet ja täytät renkaat ohjearvoonsa. Sen jälkeen on bensiinitankin vuoro, joka täytetään piripintaan. 

Kun kerran olet huoltoasemalla, niin tarkista myös moottoriöljyn ja jäähdytysnesteiden määrä, jollet muistanut tehdä sitä jo automaattisesti ennenkuin mitään muuta ryhdyit tekemäänkään.

5. Autoilijat eivät muista olemassaoloasi

Muista vainoharha: olet tiellä näkymätön. Tässä ei ole kyse "pessimisti ei pety" -tyyppisestä tavasta toimia, vaan siitä, että talven aikana autoilijat ovat unohtaneet olemassaolosi. He vain katsovat lävitsesi, koska sinua ei tavallaan ole heille olemassa. Käsi sydämelle: vaikka itse olet motoristi, ja tarkkailet silmä kovana tietä nähdäksesi mahdollisesti jonkun moottoripyörällä liikenteessä, niin eivätkö kevään ensi motoristit aina tahdo tulla vähän yllätyksenä?

4. Ennakoi

Tämä liittyy tiiviisti kohtaan viisi. Koska olet näkymätön, toimi myös sen mukaisesti. Kun tulet etuoikeutetulla tiellä risteykseen, johon liittyy tie kolmion takana, hiljennä varmuuden vuoksi vauhtia, että ehdit reagoida, jos joku karauttaakin surutta tielle eteesi. 

Muista myös edestätulevat vasemmalle kääntyjät: varo, etteivät leikkaa eteesi.

3. Muuttuvat kelit 

Kevät on hieno esimerkki Suomen neljästä vuodenajasta. Siihen mahtuu kauniita, lämpimiä ja aurinkoisia päiviä ja toisaalta myös lunta, räntää, vettä, viimaa ja jopa pakkasta.

Ole kuulolla: jos sää nopeasti jäähtyy, niin seurauksena voi olla myös tienpintojen jäähtymistä nollan lähelle, jolloin renkaiden pito ei enää ole parhaimmillaan. Jos keli jäähtyy tarpeeksi, tien pinta voi myös jäätyä, ja se voi olla todella kohtalokasta.

2. Tiestön kunto on surkea

Kuten olemme itse kukin eri medioista saaneet lukea, suomalaisen tiestön kunto on surkea. Ja näin keväällä se on valitettavan surkea. Talven, suolan, sateen ja kaiken muun jäljiltä teissä on joskus hyvinkin yllättävissä paikoissa erittäin teräväreunaisia kuoppia tai isoja railoja. Jotkut niistä ovat niin suuria ja syviä, että voivat jopa rikkoa tai "nielaista" renkaan, ja silloin eivät taida hyvät neuvot enää riittää.

Ole siis valppaana. Ja muista myös katuhiekka kaupungeissa ja taajamissa: talven jäljiltä soraa ja hiekkaa on mitä yllättävimmissä paikoissa ajoradalla ja kaduilla, ennenkuin ne ehditään siivota. Sopiva määrä hiekkaa muodostaa kuin laakerit renkaan alle, ja kun siihen tulee vauhdilla ja kantaten, niin silloin viedään. Aina ei välttämättä tarvitse olla edes vauhtia.

Kun kevät ehtii hieman pidemmälle, niin uuden riskin muodostavat maanviljelijöiden pelloille ajamat lanta-, savi- ja muut vastaavat kuormat, joista varisee oma osansa maaseudun teille. Se on yhtä vaarallista kuin irtosora, joten malttia myös maaseudulla ajelemiseen.

1. Ajotaitosi on ruosteessa

Ja sitten se tärkeimmän lusikan ottaminen kauneimpaan käteesi: siitä kun ajoit viimeksi moottoripyörällä on jo aikaa. Sekä omaan kokemukseemme että ajokouluttajien kommentteihin perustuen vie jopa tuhansia kilometrejä aikaa ja ajoa ennenkuin ajat pyörälläsi yhtä hyvin kuin viime kesänä sen heinäkuussa tehdyn 5000 kilometrin Euroopan-reissun jälkeen.

Älä siis kuvittele mitään turhia itsestäsi, vaan jos vain mitenkään mahdollista, osallistu ruosteenpoistokurssille. Vähin mitä voit tehdä on ajaa erittäin maltillisesti, rauhallisesti ja ennakoiden ensimmäiset 2000-3000 kilometriä. Ja koetat samalla opetella ajamaan parhaan käsityskykysi ja osaamisesi mukaan.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että heti kun taas keväällä ryhdyt ajamaan, niin aja heti mahdollisimman paljon ja mahdollisimman pitkiä matkoja, että ajotuntumasi palautuu.

Myös omatoiminen harjoittelu esimerkiksi katsastuskonttorin ajoradalla on suotavaa. Silloin ei harjoitella nopeaa ajoa, vaan hidasajoa: oikeaoppista kääntymistä, pysähtymistä, hallintalaitteiden ja katseen käyttöä. Hitaasti, maltillisesti ja toistaen.

Ole varovainen, mutta nauti silti koko sydämelläsi ajamisen huumasta. Vain moottoripyörällä ajaminen on tärkeää. Jos sekään.