BMW R 1200 GS Adventrue esiteltiin ensi kerran 2005, ja se on siitä asti ollut tuotannossa eri versioina. Syksyn päivitys tuo pyörään modernisoidun moottorin ja lisää ominaisuuksia.

Moottoriksi tulee perusmalliin jo uusittu 1170 kuutioinen nestejäähdytteinen bokserimoottori. Tehoa löytyy 92 kilowattia, 125 hv 7750 rpm. Vääntöhuippu sijoittuu 6500 kierroksen kohtaan ja on 125 nM. Pyörän vaihdelaatikko on kuusilovinen märkälevykytkimellä ja huoltovapaa kardaani sijaitsee nyt pyörän vasemmalla sivulla.

Yksinkertainen on kaunista endurossakin.

Moottorin ominaisuuksia on parannettu suurentamalla vauhtipyörän massaa noin 950 grammaa ja voimalinjaan on myös sijoitettu erillinen tärinänvaimennin.

Polttoainetankki on 30 litraa, eli 10 litraa suurempi kuin R 1200 GS:ssä ja se on painon säästämiseksi tehty alumiinista.

Pro-järjestelmä tuo lisää ajovalintoja

Pyörässä on ABS-jarrut ja automaattinen luistonestojärjestelmä ASC sekä kaksi vakiona mukana toimitettavaa ajomoodia Rain ja Road. Ne parantavat ajettavuutta useimmissa olosuhteissa, varsinkin liukkaissa sellaisissa. 

Jos ostaa Pro-ajomoodin lisäpaketin, saa kolme ajovalintaa lisää: Dynamic, Enduro ja Enduro Pro. Niiden avulla voi vaikuttaa sekä ASC:n että ABS:n asetuksiin samoin kuin elektronisen jousitus-iskunvaimenninpaketin ESA:n säätöihin. Nämä sopivat erityisesti off-road-ajon vaatimuksiin.

Jousituksen joustovaraa on kasvatettu 20 mm ja maavaraa noin 10 mm R 1200 GS:ään verrattuna. Kuten yleensä, myös tähän BMW:n pyörään on saatavilla runsaasti lisävarusteita.