Erik Buell Racing oli alunperin Buell Motorcycle Company ja sen perusti entinen Harley-Davidsonin suunnittelija Erik Buell. Vuonna 1993 H-D osti 49 % osuuden yrityksestä ja 2003 Buell oli Harleyn kokonaan omistama tytäryhtiö. Vuonna 2009 mp-myynnin romahtamisen jälkeen H-D myi Buellin, ja keskittyi pelkästää Harleytten valmistukseen. Tässä vaiheessa Erik Buell osti yrityksen itselleen ja muutti nimen Erik Buell Racingiksi.

Erik Buell Racing kertoi 16.4. lopettavansa toimintansa. Yrityksen velkataakka oli noussut 20 miljoonaan dollariin, 18,6 miljoonaan euroon, jonka vuoksi se haki suojaa velkojiltaan. Kaikki yrityksen 126 työntekijää irtisanottiin, ja yrityksen kotisivut tyhjennettiin.

Mielenkiintoista on se, miksei suuri omistaja, Hero Motor Corp, joka omisti 49,2 % EBR:stä investoituaan siihen vuonna 2012 25 miljoonaa dollaria, pelastanut yritystä. Heron tavoitteena oli tuoda myyntiin omia mallejaan Yhdysvaltoihin EBR:n jälleenmyyjäverkoston kautta.

Hero aikoi myös käyttää Erik Buellin suunnitteluosaamista uusien mallien kehittämisessä sekä Intian että kansainvälisille markkinoille. Heron uusi HX250 R tuotantomalli on yksi esimerkki yhteistyöstä ja Hastur-konsepti toinen.

Vaikutukset Heroon

Heron osakekurssi putosi peräti neljä prosenttia, kun EBR:n konkurssi julkistettiin. Yritykselle on tästä tietysti vaikutuksensa paitsi menetetyn pääoman, myös menetetyn tulevan teknologian osalta.

Gizmag kertoo, että suurin syy konkurssiin oli EBR:n kaupallisten mallien, 1190 RX superbiken ja 1190 X streetfighterin huono myyntimenestys. Jatko onkin sitten mielenkiintoinen, vieläkö Erik Buell nousee kolmannen kerran tuhkasta, vai jääkö merkki yhtenä monien muiden kanssa historian unholaan.

Erik Buell jätti 18.4. EBR:n Facebook-sivuille jäähyväisviestin faneilleen, joka on englanninkielisenä tämän jutun lopussa.

Hero otti kuitenkin hoitaakseen EBR:n urheilullisen lippulaivan eli Team Hero EBR:n Superbike-sarjassa. Sen osalta mikään ei ole muuttunut, vaan toiminta jatkuu kuten ennenkin. Tiimin vetäjä ja toinen kuljettaja Larry Pegram kertoo, että tämän vuoden sarja hoidetaan loppuun, kuten aiottiin. Toisena kuljettajan toimii Niccolo Canepa.

Hero on myös ilmoittanut, että se aloittaa malliensa tuonnin Yhdysvaltoihin, kuten aiemmin on suunniteltu, kertoo Rushlane.

Olennainen kysymys jatkon osalta kuuluukin, että putsattiinko tässä vain pöytä? Konkurssin jälkeen Heron suuruiselle yritykselle olisi vain kohtuullinen ponnistus ostaa EBR ja jatkaa puhtaalta pöydältä sitten, kun yrityksen velkataakka on poistunut. Aika näyttää.

Jäähyväiskirje

Erik Buellin jäähyväiskirje faneilleen EBR:n Facebook-sivuilla. Julkaistu 18.4.:

Thank you for the supportive posts, texts, and e-mails since the announcement that EBR has ceased operations. This is a difficult time, and your comments mean a great deal to me personally and also to the EBR team that has done such amazing work over the past few, intense years.

No doubt, it was an incredible ride, feeling like the longest qualifying lap ever. And, then, just when we knew we were about to set an all-time record, we tossed it in the last corner…

Keeping with racing analogies, now we need to get back on the track and look ahead remembering all the things we were doing right around so many turns.

Unfortunately, in the end, we tried to do too much with too little funding, but it doesn't diminish the accomplishments. We introduced the world class American super bikes of 1190RS, 1190RX and 1190SX, while at the same time doing revolutionary work for Hero on the HX250R, Leap, SimplEcity, iON, RnT and many others, plus concepts never publicly seen. It was great EBR innovation and design, and introduced new technology to Hero and its suppliers to provide a real kick start for them. But in the end all of this simply overwhelmed us, and for that we are sorry and saddened.

I want you to know that looking ahead my focus is 100% on helping the receiver best maximize the value from EBR to benefit all, and I will make every possible effort to get the new organization to where it can support the dealers and customers first, and then help find investment to get back to full throttle.

Thank you for your support, it means a great deal. Please stay tuned - I cannot predict the future, but always believe the best is yet to come.

Erik