Nelisylinterinen CB-sarja sai alkunsa jo 1969 legendaarisesta CB750:stä. Viime vuosina yleinen trendi on ollut isommissa moottoreissa keskisarjassakin, mutta Honda on ottanut toisen suunnan ja tarjoaa keskiluokkaan kaikentyyppiseen ajeluun sopivan mallin.

CB650F on CB600 Hornetin seuraaja, mutta täysin uusi versio, siinä ei ole edeltäjänsä kanssa yhtään yhteistä osaa. Pyörä on siis upouusi, ja sen kehittelystä on ollut vastuussa Hondalla nuorten insinöörien tiimi. Projektista vastuussa ollut Teishiro Goto kertoo, että pyörä on helppo ajettava sekä mutkatiellä että kaupungissa. Hänen mielestään se on urheilullinen, mutta tinkimätön elämätapapyörä. 650F on suunnattu nuorisolle.

Vääntöä ja myös potkua

Pyörän moottori on tätä päivää: kaksi yläpuolista nokka-akselia ja sen vääntö on viritetty matalille ja keskikierroksille, erityisesti alle 4000 rpm. Potkua alkaa sitten löytyä yli 6000 rpm:n. Suunnittelutiimi halusi huipputehon punaisen rajoille ja reipasta kiihtyvyyttä heti lähdössä. Taloudellisuuden nimissä pienikulutuksinen kruisailu valtatienopeuksilla oli myös tavoitteena.

Moottori myös näyttää hyvältä, se on ulkoisesti yhtenäinen. Se on sijoitettu varsin eteen rungossa tavoitteena optimaalinen painonjako. Kaksoiskehtorunko on viritetty jäykäksi. 

Takaiskunvaimennin on kiinni suoraan takahaarukassa ja sovitettu 41 mm teleskooppietupään kanssa.

320 mm tuplalevyt edessä ja yksi 240 mm levy takana takaavat pysähtyvyyden varsinkin optiona hankittavan ABS:n kanssa.

Pyörän saa 35 kW:n eli 47 hevosvoiman versionakin, jolloin siihen kuuluu automaattisesti ABS:t mukaan. Normaalia huipputehoa nestejäähdytteinen rivinelikko tarjoilee kuitenkin 64 kW eli 86 hevosvoimaa 11 000 kierroksella minuutissa. Huppuvääntö 63 Nm puolestaan löytyy 8000 rpm:llä.

Polttoainetankki vetää 17,3 litraa ja valmistaja lupaa sen riittävän noin 350 km ennen seuraavaa tankkausta. Pyörässä on kuusilovinen vaihdelaatikko. 

Pyörä painaa nesteineen 206 kiloa, ABS-versio 2 kg enemmän. Akseliväli on 1450 mm.