Kawasakin tiedotteen mukaan Z1000:n suunnittelussa on käytetty sugomi-periaatetta. Japaninkielen sana sugomi tarkoittaa henkilön tai kohteen auraa tai energiaa, joka tästä säteilee, ja jonka katsoja erityisesti tuntee. Sellainen laite tai henkilö,  joka säteilee sugomia, herättää kunnioitusta ja tekee lähtemättömän vaikutuksen. Lisäksi hänestä välittyy kyvykkyyttä ja valtavaa arvovaltaa.

Uudessa tonnissa sugomi on läsnä 'rajussa, intensiivisessä ulkonäössä sekä siinä suorituskyvyssä, mitä se uhkuu, ja säteillen käsinkosketeltavaa energiaa', tai näin Kawasaki kaunopuheisesti uskoo.

Imuääntä uusiksi

Uutta pyörässä on siis uusittu ilmanotto ja sen myötä imuääni, jonka pitäisi omalta osaltaan vahvistaa ajokokemusta. Mutta tärkeämpää lienee se, että laite vastaa kaasuun vielä aiempaa herkemmin ja että sen moottorin teho ja vääntö ovat kasvaneet.

Nestejäähdytteisen koneen sisämitat ovat ennallaan 1043 cm3 ja sylintereitä on neljä. Tehoa myllystä irtoaa 104,5 kW eli 142 hv 10 000 kierroksella minuutissa ja vääntöä on parhaimmillaan 111 Nm 7300 rpm.

Moottorin sylintereiden välille on rakennettu yhdysputket vähentämään moottorin tehohäviöitä. Myös imupuolen nokka-akselia on viritetty tuomaan parempaa alavääntöä. 

Vaihteiston välitykset uusiksi

Vaihteiston muita vaihteita on lyhennetty kiihtyvyyden parantamiseksi, mutta kuutosvaihteen välitystä on harvennettu polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi ja matka-ajokokemuksen parantamiseksi.

Etuteleskooppeina on nyt Showan Big Piston isomäntäiset versiot. Kummassakin teleskoopissa on jousi, toisessa on jousen etujännityksen säätö ja toisessa puolestaan puristus- ja paluuvaimennus.

Jarruina on nyt Tokicon samanlaiset monoblokit kuin ZX-6R:ssä. Etu- ja takajarru toimivat itsenäisesti, mutta pyörässä on nyt ABS.

Pyörässä on led-ajovalot, kahdet lyhyet ja kahdet pitkät. Kun pitkät ovat päällä, palavat kaikki ledit yhtaikaa.

Polttoainesäiliön tilavuus on kasvatettu 17 litraan. Nesteet sisällytettynä pyörä painaa 220 kg.