Rengaspaineen seuranta on yksinkertaisin ja paras yksittäinen turvatoimi, jonka voimme tehdä. Painemittarin laadulla on runsaasti merkitystä.

1. Rengaspaineet pitää tarkastaa säännöllisesti.

Miten usein rengaspaineet on tarkastettava? Paras tapa voisi olla mitata joka kerta / päivä, kun lähtee ajamaan. Silmämääräinen tarkastus kannattaa tehdä vielä useammin. Kerta viikossa voi olla riittävä, jos ajaa vakio-olosuhteissa kuten säännöllistä työmatkaa. Jos olet reissun päällä, tavaraa on paljon ja tieolosuhteet huonot, mittauksia voi tehdä vaikka kaksi kertaa päivässä. Pyörän voi myös nostaa aina silloin tällöin keskiseisontatuelle ja pyöritellä renkaita ja tarkastaa, ettei uriin ole kiilautunut kiviä tai muuta epätoivottavaa, jotka voivat lyhentää renkaan ikää.

2. Paine mitataan kylmistä renkaista.

Oikeat rengaspaineet pyörällesi löydät omistajan käsikirjasta. Ja arvot on annettu kylmille renkaille. Voit toki ajaa muutaman kilometrin matkan huoltoasemalle sen lämmittämättä renkaita liikaa. Samoin huoltoasemalla vietetyn reippaan kahvitauon jälkeen mittaus on tarpeeksi luotettavaa. Paitsi, ja siitä kohdassa 3. Kova, pitkä ajo voi lämmittää renkaan ja lisätä paineita jopa yli kymmenen prosenttia.

3. Ota oma mittari mukaasi.

Valitettavan usein huoltoasemien mittarit toimivat miten sattuu. Ja nimenomaan miten sattuu, voit pahimmillaan saada samalle renkaalle aivan erilaisia mittaustuloksia vaikka vain nostat välillä mittarin irti venttiilistä. On parempi kantaa mukana ajopuvun taskussa, sivulaukussa tai satulan alla omaa, hyvää mittaria. Sen voi käydä kalibroimassa tai vertailumittaamassa jossain tutussa mp-huollossa tai rengasliikkeessa.

Mittarit ovat halpoja muutamasta eurosta kymppeihin, mutta lisäävät turvallisuutta. Oikean rengaspaineen käyttö myös lisää renkaan käyttöikää. Yleensä rengaspaineen mittaamiseksi tarkoitettu kynämalli on erittäin luotettava. Sen toiminta perustuu tietynpainoisen putkenmallisen kappaleen nostoon paineella, ja se on vielä halpakin ratkaisu. Kynämallinen mittari myös sopii vaikka ajotakin taskuun.

Digimittarikin voi olla luotettava, se pitää vain testata. Tässä blogissa on testattu erilaisia mittareita aika mielenkiintoisin tuloksin, kannattaa käydä vilkaisemassa. 

4. Osta omat venttiilit

Rengasvaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa renkaisiin sellaiset venttiilit, joiden päät osoittavat sivullepäin. Tämä helpottaa tavattomasti renkaitten täyttämistä ja rengaspaineen mittaamista normaaliventtiileihin verrattuna. Usein vanne on ahdas ja huoltoaseman ilmantäyttölaitteet suunniteltu autokäyttöön. Pahimmillaan voi tavallisten ylöspäin sojottavien venttiilien kanssa käydä niin, että renkaat jäävät täyttämättä, ja voi joutua vaihtamaa huoltoasemaa. Kannattaa varmistaa ennen asentamista, että hankkimasi sivulle osoittavat venttiilit ovat riittävän laadukkat.

5. Pahin mitä voi tapahtua

Jos painetta on liian vähän, rengas voi jopa irrota vanteelta ajettaessa. Ei varmaan tarvitse selittää, mitä silloin voi tapahtua varsinkin, jos vauhtia on paljon. Vähän isommilla, mutta riittämättömillä paineilla renkaan ohjautuvuus kärsii ja pyörä tuntuu kömpelöltä ja sen ajokäytös on hyvin epämääräinen. Lisäksi rengas tai vanne voivat vaurioitua. Jos renkaassa on puolestaan ylipainetta, kontaktipinta pienenee, rengas saattaa ylikuumentua ja pito heiketä.

Artikkeli julkaistiin Motouutisissa alunperin 11.12.2013 ja julkaistiin nyt uudelleen lomalukemisena.